שר הבריאות יולי אדלשטיין הודיע היום (חמישי) כי חיסונים יועברו לשירות בתי הסוהר החל מהשבוע הבא. הודעת אדלשטיין מגיעה בצל העימות התקשורתי בין השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנושא. אוחנה הודיע כי אינו מתכוון לאפשר חיסונים לאסירים "בינתיים", והיועץ טען כי הוא "פועל בחוסר סמכות".
אדלשטיין אמר בהצהרה בקופת החולים מכבי ברמלה יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אנחנו שומרים על כל ההנחיות של ועדת התעדופים". לדבריו, "גם כשזה מוצא חן בעיניי או לא, אני לא הולך להבדיל ולבדוק איזה חיסון הלך לסוהר ואיזה הלך לאסיר". הוא אף ביקר במרומז את התנהלות אוחנה: "במקום לנהל את הוויכוח הזה תחשבו אם איזה אסיר לא יחוסן ואחר כך נבזבז עליו צוות רפואי, מכונת אקמו מכונת הנשמה". כבר מחר יחל מבצע חיסונים גדול בקרב סוהרי ועובדי שירות בתי הסוהר.
1 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין אמיר אוחנה
יולי אדלשטיין אמיר אוחנה
אוחנה התנגד לחיסוני האסירים, אדלשטיין נשמע להנחיות ועדת התעדופים
(צילום: הדר יואביאן)
אוחנה אמר השבוע בריאיון באולפן ynet כי "אני לא יכול לשמוע את האמירה של 'הנחייה של היועמ"ש', זה דיסוננס, היועץ יכול לייעץ אבל הממשלה מנחה ולכן קיבלה את אמון הכנסת שקיבלה את אמון העם וזאת מטרתה. אני מנחה".
הוא הדגיש כי אינו מתנגד באופן כללי לחיסון אסירים. "אני אומר שמי שיקבל את החיסון קודם זה סגל שירות בתי הסוהר. מדוע? משום שהם אלה שנכנסים ויוצאים וסכנת ההדבקות והדבקה מהם גבוהה יותר ולכן הם יקבלו קודם ולאחר שנחסן את הסגל ובהתאם לחיסון באוכלוסייה הכללית, נתחיל לחסן גם את האסירים", ציין אוחנה, שיצא נגד החלטת ועדת התעדופים: "הם לא צריכים לקבל עדיפות בתור מעל כולם".

לפי אדלשטיין, החיסונים כאמור יעברו לשב"ס על אף התנגדות השר אוחנה. ועדת התעדופים של משרד הבריאות בסוף החודש שעבר קבעה כי יש לשים את האסירים והסוהרים בקבוצת התעדוף הראשונה. נציין כי הוועדה לא עשתה אבחנה בין אסירים פליליים לביטחוניים כי תנאי הכליאה ורמת הסיכון זהים.
נשיא המדינה ראובן ריבלין פנה מוקדם יותר היום לאדלשטיין באשר למדיניות החיסונים לאסירים וקרא לקדם את מתן המנות. "אל לנו להיסוג מערכינו היהודיים והדמוקרטים, המקודשים, שמהווים לנו מצפן מוסרי וערכי. מניעת טיפול רפואי מציל חיים מבני אדם המצויים בכלא - בין אם בשל עונש שנגזר עליהם על ידי בית המשפט ובין אם בשל הימצאותם במעצר בטרם הכרעת הדין - איננה עומדת בקנה אחד עם ערכינו", אמר הנשיא.
הוא המשיך: "אוי לנו אם ההנחיות למאבק בקורונה, ובמיוחד סדר תעדוף מתן החיסונים, יהיה נגוע במניעים פוליטיים כאלה ואחרים - דבר שעשוי לפגוע באופן חמור בחיי אדם יקרים, ואף לשחוק את אמון הציבור".