משטרת ישראל חילקה מתחילת מגפת הקורונה יותר מחצי מיליון דו"חות לאזרחים, כך סיפר הבוקר (ב') בריאיון באולפן ynet השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה. לדבריו, "זה יותר מכל משטרות העולם כשאתה משווה ביחס לגודל האוכלוסייה". אוחנה ציין כי "שווה לאכוף בהתקהלויות גדולות. אנחנו אוכפים בכל מקום, יש אכיפה גם נגד חרדים, מה זה נגד? אנחנו לא רושמים דוחות נגד מישהו אלא בעד הבריאות של הציבור".
באשר לתיעודים בהם נראים השוטרים מתעמתים עם אזרחים, לפעמים פיזית, אמר השר לביטחון הפנים כי "אולי לא צריך להגיע לפינות האלה. הציבור ברובו מפנים שאנחנו במאבק על חייו של הציבור. זה לא שהשוטרים אוהבים את המאבקים האלה, אף שוטר לא התגייס למשטרה כדי לאכוף הנחיות קורונה, הם התגייסו כדי להילחם בפשיעה ובטרור".
7 צפייה בגלריה
מחסומי משטרה ואכיפת הסגר השלישי בתל אביב ובאיילון
מחסומי משטרה ואכיפת הסגר השלישי בתל אביב ובאיילון
אכיפת הסגר השלישי. "הסגר המשמעותי ביותר"
(צילום: מוטי קמחי, נדב אבס)
7 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
"מחלקים קנסות בכל מקום, גם נגד חרדים". אוחנה באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
לדברי השר אוחנה, הסגר הנוכחי, שנכנס לתוקפו בסוף השבוע האחרון, הוא "המשמעותי ביותר, אני מקווה שהוא גם האחרון". הוא ציין כי התקדמות מבצע החיסונים תביא לכך שזה יהיה הסגר האחרון. "ההתקדמות האדירה של החיסונים, 99.7% מאוכלוסיית העולם טרם קיבלו חיסון, ותראי בישראל אנחנו בתוך חודש אולי חודשיים נשלים את החיסון השני בכל מדינת ישראל, זה דבר אדיר ויוציא אותנו אולי ראשונים מהאירוע של הקורונה".
"אף שוטר לא התגייס כדי לאכוף הנחיות קורונה, הם לא אוהבים את המאבקים האלה"
במה שאתם שומעים מהמומחים, הסגר הזה יהיה שבועיים? "אני מקווה שיהיה שבועיים אבל אלה צריכים להיות שבועיים חזקים, שיהיה סגר מהודק, משמעותי. אני חושב ששם אנחנו נמצאים, למרות שיש פה ושם הפרות, אגב, אסור לרצוח ואנשים רוצחים, אז בוודאי שיהיו הפרות. יש ירידה מתונה בתחלואה ולא מה שאנחנו מייחלים לו, אנחנו מייחלים לירידה משמעותית וכשנגיע לשם אני מקווה שבעוד שבועיים אז אנחנו נוכל בד בבד עם החיסונים, לצאת מהסגר".

בימים האחרונים נשמעו חילוקי דעות בין אוחנה לבין היועמ"ש אביחי מנדלבליט בנושא חיסון לאסירים בישראל. היועץ הודיע כי החלטתו של השר לביטחון הפנים שלא לחסן את האסירים ניתנה שלא בסמכות. בחוות דעת שנכתבה והועברה לאוחנה על ידי המשנה ליועץ, עו"ד עמית מררי, מתבקש אוחנה לפעול ללא דיחוי לחיסון האסירים על פי אמות המידה הנהוגות לגבי כל האוכלוסייה.
אוחנה אמר באולפן ynet: "אני לא יכול לשמוע את האמירה של 'הנחייה של היועמ"ש', זה דיסוננס, היועץ יכול לייעץ אבל הממשלה מנחה ולכן קיבלה את אמון הכנסת שקיבלה את אמון העם וזאת מטרתה. אני מנחה, ואני אומר שמי שיקבל את החיסון קודם זה סגל שירות בתי הסוהר. מדוע? משום שהם אלה שנכנסים ויוצאים וסכנת ההדבקות והדבקה מהם גבוהה יותר ולכן הם יקבלו קודם ולאחר שנחסן את הסגל ובהתאם לחיסון באוכלוסייה הכללית, נתחיל לחסן גם את האסירים, זה יבוא אבל הם לא צריכים לקבל עדיפות בתור מעל כולם".
7 צפייה בגלריה
תמונה של אסירים בכלא רימונים
תמונה של אסירים בכלא רימונים
"נחסן קודם את הסגל ואז את האסירים"
(צילום: אביגיל עוזי)
לטענת השר אוחנה, מנדלבליט פועל "בחוסר סמכות". הוא הסביר: "אני אחראי על שירות בתי הסוהר, בין היתר, אני אחראי על גופי הבט"פ ולכן אני צריך לשמור על הכללים, אצלנו, שירות בתי הסוהר יקבל חיסונים קודם לפני האסירים. החיסונים הם משאב מוגבל, אם היו יותר מדי חיסונים כולם היו מקבלים, בלי שאלה".
המחלוקת בין מנדלבליט לאוחנה צפויה להגיע לבג"ץ, לאחר שהעמותה לזכויות האסיר הודיעה כי בכוונתה לעתור בנושא. "הגשתי אתמול בקשה לייצוג חיצוני כי היועמ"ש לא יוכל לייצג אותי בעמדה הזו, ואני אבקש להביא את דבריי בפני בית המשפט העליון והוא יכריע", אמר השר ל-ynet.
7 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
הוויכוח על חיסוני האסירים: "היועץ פעל בחוסר סמכות"
(צילום: דנה קופל)
השיח שלך מול היועמ"ש הוא שיח מאוד בוטה, יש האומרים חצי אלים "מה שצריך לשנות זה את הפרדיגמה הזאת שהיועץ מנחה. היועץ מייעץ והממשלה שנושאת באחריות ותבוא לציבור ותבקש את אמונתו, אולי תקבל אולי לא תקבל, היא זו שמוסמכת לקבל החלטות, את הפרדיגמה הזאת צריך לשנות. כשאומרים שהשיח אלים, אני אומר ליועץ כבודך במקומו מונח אבל אתה היועץ, זה דבר שנתפס כחריג ויוצא דופן כי 70 שנה אף אחד לא אמר דבר כזה".
נבחנת האפשרות להעביר חיסונים לרשות הפלסטינית, באיזה שלב זה נמצא? "לא מכיר, לא הונח לפתחי ולא לשולחן הממשלה לדעתי. כמובן שיש אינטרס לזה כי אנחנו כרוכים אלה באלה, מי שחושב שיש הבדל בין תושבי הרשות הפלסטינית לתושבי ישראל לא מכיר את המציאות בשטח. העדיפות חייבת להיות קודם כל לאוכלוסיות בסיכון בישראל, עדיין לא השלמנו אותן, אמנם עשינו את הרוב הגדול אבל יש עדיין מה להשלים, לאחר שנשלים את האוכלוסיות האלה נוכל לחשוב על אוכלוסיות אחרות. אינני יודע אם הוזמנו 'אקסטרה' חיסונים עבורם, לא הייתי שותף במו"מ מול פייזר. אני חושב שזה דבר שעשה ראש הממשלה באופן ישיר וצריך להפנות את זה אליו".

"אתייצב לצידו של נתניהו שוב ושוב בבית המשפט"

השר לביטחון הפנים התייחס ליריבו העיקרי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבחירות הקרובות, חבר הליכוד לשעבר גדעון סער. הוא התייחס לביקורת של סער על הגעת חלק משרי הליכוד, אוחנה בהם, לדיון הקראת כתב האישום נגד נתניהו ואמר: "אני גאה מאוד שהתייצבתי לצידו של רה"מ יחד עם חבריי באירוע המביש של העמדתו לדין בכתב אישום מופרך והזוי שלא היה צריך לבוא לעולם".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עם חברי הליכוד לפני הדיון הראשון במשפטו
בנימין נתניהו עם חברי הליכוד לפני הדיון הראשון במשפטו
משמאל לנתניהו, אוחנה בבית המשפט. "אתייצב לצידו שוב ושוב"
(צילום יונתן זינדל/פלאש90)
אוחנה ציין כי הוא מתכנן להגיע גם לדיונים העתידיים: "ככל שנוזמן נגיע. אנחנו עומדים לצידו, גם באולפן הזה. אתייצב לצידו עוד פעם ועוד פעם במאבק על הצדק ועל האמת". הוא כינה את סער "פחדן" וטען כי הוא מעוניין "לשרת את מערכת המשפט, ולא לתקן אותה". הוא ציין כי בליכוד "לא רוצים להרוס את המערכת, אנחנו רוצים לתקן והציבור רוצה לתקן את הקלקולים שהוא רואה במערכת המשפט. כדי לרכוש את אמונו של הציבור צריך לתקן".
כתב האישום מקומו בבית המשפט, לא? אולי זה צריך להתברר שם ולא בספסלי הליכוד "קודם כל זה מתברר, אבל האם זה מונע מאיתנו לומר את דעתנו? אני פה כדי לומר את דעתי ואני מבטא את דעתם של רבים מאוד מאוד בציבור. אנחנו חושבים שצריך לתקן את העוול הזה. מי שהגיש את כתב האישום זה היועמ"ש והפרקליטות ששוכנים במשרד המשפטים אבל זה לא מנע ממני להגיד את הדברים משום שאני לא חושב ששר (בעבר במשרד המשפטים) צריך לקדש כל מה שקורה אצלו במערכת. השר הוא נציג הציבור".
7 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"פחדן". אוחנה על סער
(צילום: אבי מועלם)
אוחנה נשאל מדוע לא פעל עד כה ל"תיקון", בחמש שנותיו כחבר כנסת והשיב: "הגשתי את חוק היועמ"שים את יודעת מה הוא אומר? שהשר יבחר במינוי אישי את המנכ"ל של משרדו זה היה שינוי אדיר. מי שבלמה את זה הייתה שרת המשפטים אז איילת שקד. אני מקווה שנזכה ברוב כדי להוביל את השינויים שצריך להוביל באיזון".
השאלה אם אתה מאמין ביכולת שלכם לתקן? "זה תלוי בציבור, אם נזכה לרוב הימני המוצק שאני מייחל לו ואני מאמין שנזכה בזה, נוכל לחולל שורה של שינויים כמו פסקת ההתגברות שאומרת שהמילה האחרונה בדמוקרטיה צריכה להיות של הציבור בעזרת נבחריו ולא של קבוצה שלא נבחרה על ידי הציבור, לא מבטאת את עמדותיו".
מתקווה חדשה נמסר: "גם אוחנה יודע שמי שכשל חמש פעמים בהרכבת ממשלה והוביל את ישראל לחוסר יציבות וארבע מערכות בחירות תוך שנתיים, לא יוכל להקים ממשלה יציבה. רק גדעון סער יכול להקים ממשלה יציבה שתוביל את ישראל לאחדות".

"זה לא העת להפגנות, אפשר שבועיים לשבת בשקט"

השר אוחנה התייחס להמשך קיומן של ההפגנות במהלך הסגר, גם נגד נתניהו וגם בהקשר המחאה על מותו של אהוביה סנדק בתום מרדף משטרתי. הוא אמר: "קודם כל זאת טרגדיה נוראית, ליבי יוצא אל הוריו, פגשתי אותם, באתי לנחם בשבעה, שניהם עובדים סוציאליים, אנשים שהם מלח הארץ והם איבדו את בנם באירוע שהמשטרה מעורבת בו, מבלי לחפש מסקנות כי לא ראינו את מסקנות החקירה".
7 צפייה בגלריה
ההפגנה מול המטה הארצי
ההפגנה מול המטה הארצי
אוחנה מתנגד להפגנות בסגר. "לשבת בשקט שבועיים"
(צילום: דוברות המשטרה)
לדבריו, "האירוע הזה הוא טרגדיה, אני רואה ושומע את המוחים. אגב, בעת הזאת אפשר להגיד המחאות מגיעות מכל כיוון, יש מחאות ימין, שמאל ויש מחאות ערבים וחרדים. אני קורא לכולם, בגלל ההתפשטות המאוד מהירה של הנגיף, זה לא העת להפגנות, אפשר שבועיים לשבת בשקט מי שרוצה למחות יש רשתות חברתיות".
על הטענות ליחס שונה מצד השוטרים בהפגנות השונות הבהיר: "אני אמרתי לאורך כל הכהונה שלי לשר ביטחון פנים ואני אומר את זה פומבית, אני מצפה לאכיפה שוויונית כלפי כל האוכלוסיות בצורה שווה". לדבריו, "אני מצפה לאכיפה שוויונית זו הציפייה שלי מהמפכ"ל החדש שבעזרת השם מחר נאשר את מינויו בממשלה, ואחרי יותר משנתיים יהיה מפכ"ל במינוי של קבע למשטרת ישראל, זו בשורה גדולה לא רק למשטרה אלא לציבור הישראלי".