המועצה המקומית זכרון יעקב פנתה לפרקליטות מחוז ירושלים בדרישה להרחיק מהיישוב את אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת "שובו בנים" של חסידות ברסלב שמרצה את מעצר הבית שלו אצל אחייניתו המתגוררת במקום.
מיקומו אמור היה להישמר בסוד אך בשבועות האחרונים נודע לחסידיו היכן הוא שוהה, והם החלו להגיע למקום בהמוניהם. השיא היה בערב החג השני של פסח כשהתפתחו עימותים בין החסידים ובין דיירים בשכונה, לאחר שהחסידים חסמו את הרחוב שבו שוהה הרב, ופלשו למתחמים סמוכים. שניים מהם אף נעצרו הערב (ראשון).
4 צפייה בגלריה
חסידי הרב ברלנד מחוץ לביתו בזכרון יעקב
חסידי הרב ברלנד מחוץ לביתו בזכרון יעקב
חסידי ברלנד מחוץ לביתו בזכרון יעקב
(צילום: ועד שכונת רמת צבי זכרון יעקב)
השניים עוכבו לחקירה לאחר שנכנסו לבית, סמוך למקום שבו הוא שוהה במעצר בית. כאשר השוטרים ביקשו לרשום להם דו"ח על השגת גבול, סירבו השניים להזדהות - ועוכבו והועברו לתחנת המשטרה ביישוב.
ברלנד הואשם לפני כשנה בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועושק בשורה של פרשות שונות, שבכולן הבטיח הבטחות שווא לאנשים במצוקה שפנו אליו לקבלת ברכה ועזרה, בתמורה לקבלת סכומי כסף גבוהים. בתחילה נקבע כי יישאר במעצר עד תום ההליכים, אולם בסופו של דבר פסק בית המשפט העליון כי יישלח למעצר בית, כשהוא עונד אזיק אלקטרוני.
להבטחת התנאים הוא חויב להפקיד סכום של 2.5 מיליון שקלים. מאחר שמדובר בהחלטה של בית המשפט, רק הוא יכול כעת להחליט על שינוי מקום מעצר הבית או אף על ביטולו, וחזרה למתווה של מעצר עד תום ההליכים.
4 צפייה בגלריה
חסידי הרב ברלנד מחוץ לביתו בזכרון יעקב
חסידי הרב ברלנד מחוץ לביתו בזכרון יעקב
החסידים ביישוב
(צילום: ועד שכונת רמת צבי זכרון יעקב)
4 צפייה בגלריה
חסידי הרב ברלנד מחוץ לביתו בזכרון יעקב
חסידי הרב ברלנד מחוץ לביתו בזכרון יעקב
(צילום: ועד שכונת רמת צבי זכרון יעקב)
בשבועות האחרונים התגלה מקום הימצאו, וחסידים החלו להגיע לזכרון יעקב. "ראינו פה חסידים ו'נשות טאליבן' בשכונה", סיפרה תושבת השכונה דפנה ברמן בלום. "בהתחלה זה הפריע רק ברחוב שבו הוא גר, כי הם חסמו את הרחוב. בשבוע שעבר, פתאום גיליתי שהם עלו לגג של הבניין שלי. היו שם עשרות שהתפללו על הגג לאחר ששברו את המנעול. מתברר שמהגג שלי אפשר לראות את החצר של הבית שבו הוא שוהה, וכשהוא יוצא לחצר הם יכולים לראות אותו".
ברמן בלום התעמתה עם החסידים שהורחקו בסופו של דבר מהגג על ידי המשטרה. "הם עברו לבניין אחר בשכונה, שנמצא בשיפוצים במסגרת תמ"א 38. בכל פעם שהם שומעים שברלנד יוצא הם רצים לשם באמוק, לא רואים בעיניים וזה ממש מסוכן, יכולים להפיל מישהו בדרך. אנחנו מצפים מהמשטרה ומהמועצה שיפעלו להפסיק את התופעה הזו".
הדיירים מספרים כי החסידים נכנסו לחצרות הבתים ועשו שם את צרכיהם, בנו אוהלים בשכונה וחלק מהתושבים במקום אף השכירו להם מחסנים וחדרים כדי שיתגוררו במקום. "זו שכונה מעורבת של חילוניים וחרדים, וכולם מכבדים את כולם. מעשה כזה מערער את היחסים, וגורם לכעס גם בין הדיירים במקום לבין עצמם, ולא רק בין הדיירים לחסידים שהגיעו לתמוך בו".
במועצה אמרו כי בשבועות האחרונים ובעקבות דיווחי התושבים על חסידי ברלנד, הנחה ראש המועצה זיו דשא להגביר את האכיפה באזור. "פקחי המועצה ושוטרי תחנת זיכרון יעקב מסיירים ומפגינים נוכחות במקום להגברת תחושת הביטחון", אמר.
4 צפייה בגלריה
אליעזר ברלנד נ. מדינת ישראל- ערר על מעצר עד תום הליכים
אליעזר ברלנד נ. מדינת ישראל- ערר על מעצר עד תום הליכים
ברלנד בדיון בעניינו בעליון
(צילום: אלכס גמבורג)
בנוסף, פנה דשא לפרקליטות מחוז ירושלים, בדרישה לטפל לאלתר בבעיה ולהרחיק את ברלנד מהיישוב. "לצערנו, מתן צו מעצר בכתובת כלשהי אינו מחייב את הסכמת המועצה, וידיעה על כך נמסרה למועצה בדיעבד בלבד", אמר דשא.
"לצערי, תושבים רבים מדווחים על התנהלות שאינה מקובלת שפוגעת במרקם הקהילתי. לא נאפשר פגיעה בתושבי זיכרון יעקב ונפעל בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו להגנה על תחושת ביטחון התושבים ושמירה על הסדר הציבורי", הוסיף ראש המועצה.
סגנו, צחי ברוך, הוסיף כי "דבר הימצאו של ברלנד היה אמור להיות חסוי, אך עובדה זו לא הפריעה לעשרות רבות של תומכיו להגיע לכאן ולהפר את שלוות התושבים. הם נכנסים למבנים ללא רשות, שברו מנעולים, התקהלו ברחוב עם ציוד - אוהלים ומזרונים - מציקים לתושבים ומפזרים לכלוך המרחב הציבורי".
במשטרה אמרו כי כל דיווח המתקבל ומעלה חשד לעבירה פלילית, "מטופל באמצעות סל הכלים שברשותנו לביצוע פעילות אכיפה מכוח החוק. כך נעשה גם ביחס לדיווחים שהתקבלו במשטרה וטופלו בחשד להסגת גבול והקמת רעש באזור". כמו כן נמסר כי "לצד זאת נציין כי התקהלות אנשים במרחב הציבורי לכשעצמה, אינה עבירה פלילית, ואנו נמשיך לאכוף את החוק כלשונו ולפעול למען שלום הציבור ושמירת הסדר הציבורי".