ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יכול להחליט על דעתו בלבד לאילו מדינות תעביר ישראל חיסונים. כך עולה מחוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.
2 צפייה בגלריה
חיסונים מגיעים להונדורס
חיסונים מגיעים להונדורס
הגעת החיסונים שהועברו מישראל להונדורס
(צילום: EPA)
בחוות דעתו כתב היועמ"ש כי התנאי הראשון להעברת חיסונים למדינות נוספות הוא בדיקה שההתקשרות תעשה על פי החוק הישראלי, שיעמוד בתנאי החוזים עם חברות התרופות הבינלאומיות. הבדיקה צריכה להיעשות על ידי דרג מקצועי – היועץ המשפטי של משרד הבריאות שהוא המשרד הרלוונטי לנושא. על משרד הבריאות לבחון את העסקה בין השאר על פי חוק נכסי המדינה.
מנדלבליט קובע עוד שעל מנת להעביר חיסונים ב"הליך ממשלתי תקין ושלם", נדרשת התייעצות עם שר החוץ שימליץ על רשימת המדינות שאליהן יישלחו החיסונים, ועם שר האוצר בקשר להיבטים התקציביים. עוד ממליץ היועץ לקיים גם דיון בקבינט המדיני ביטחוני, משום שהקבינט צריך לעסוק ביחסי החוץ של המדינה.

2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה לא יכול להחליט על דעתו. מנדלבליט ונתניהו
ראש הממשלה לא יכול להחליט על דעתו. מנדלבליט ונתניהו
ראש הממשלה לא יכול להחליט על דעתו. מנדלבליט ונתניהו
(צילום: מוטי קמחי, יואב דודקביץ')
עוד מדגיש היועץ שהטיפול בהעברת חיסונים חייב להתבצע בליווי משפטי מלא. "ענייננו בסוגיה בעלת היבטים משפטיים מובהקים הנוגעים לחוזים עם מדינות זרות וכן לחוזים שבין המדינה לבין חברות חיסונים שחל עליהם דין זר ולא דין ישראלי, כמו גם להיבטים העסקיים שעלולים לחשוף את המדינה מבחינה כספית וכן סוגיות הנוגעות לדרכי ההתקשרות והשימוש ביחס לנכסי מדינה", כתב.
לפני כשבוע הודיעה לשכת ראש הממשלה כי ישראל החליטה להעביר "כמות סמלית" של חיסונים נגד קורונה לפלסטינים ולכמה מדינות שפנו בבקשה לסיוע. בהמשך התברר כי ההחלטה התקבלה בלי להתייעץ עם משרד החוץ, משרד הביטחון, משרד הבריאות, משרד המשפטים והיועמ"ש. שר הביטחון גנץ ושר החוץ אשכנזי זעמו על התנהלותו של נתניהו ואמרו כי מדובר בתהליכי קבלת החלטות מעוותים.
בעקבות הסערה שהתחוללה הוחלט להקפיא את העברת החיסונים עד לבדיקה משפטית וראש המל"ל מאיר בן שבת ביקש את חוות דעת היועץ בנושא. עד ההקפאה הועברו כ-5,000 חיסונים להונדורס, 5,000 לגואטמלה ו-5,000 לפלסטינים. גורם מדיני אמר כי פרט למה שהועבר לפלסטינים "מדובר רק ב-45 אלף חיסונים של מודרנה לכל המדינות יחד".