ההסכם שנחתם עם חברת פייזר האמריקנית על אספקת החיסונים לקורונה לא כולל שום התחייבות של החברה לספק את החיסונים לישראל, אלא רק כוונה לעשות כן "בהתאם לנסיבות". במקרה כזה תוחזר מקדמה כספית שתשולם לחברה כבר בשבוע הקרוב. כך נודע ל-ynet.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כפי שמתברר, ממשלת ישראל התחייבה להעביר לחברה האמריקנית עם החתימה על ההסכם כבר בשבוע הקרוב מקדמה של 120 מיליון שקל. את היתרה, 680 מיליון שקל, תשלם ישראל בחודש שבו תחל אספקת החיסונים, ככל הנראה בינואר 2021, למרות שלא יהיה כנראה תקציב מאושר בכנסת עד אז לשנת 2021.
1 צפייה בגלריה
(צילום: אבי מועלם, רויטרס, יואב דודקביץ')
כל שמונה מיליון החיסונים שישראל הזמינה יעלו לתקציב המדינה 800 מיליון שקל, 100 שקל לחיסון, שהם 200 שקל לכל אדם שיחוסן, שכן כל אם יקבל שני חיסונים נגד הנגיף. מחיר חיסון יהיה לפיכך כ-28 דולר וחיסון כל אזרח ישראלי יעלה לקופת המדינה כ-56 דולר.
חברת פייזר התבקשה לשריין לישראל כ-18.5 מיליון חיסונים, אולם בשל הסכמיה המתגבשים עם ממשלת ארה"ב ולפחות 10 מדינות באירופה וביבשת אמריקה שכבר מקיימות מגעים מתקדמים לקבל את החיסון, סירבה החברה לפי שעה לאשר יותר משמונה מיליון חיסונים. אלה ישמשו לחיסון של ארבעה מיליון מתוך 9.2 מיליון תושבי ישראל, שכן כל אדם שיחוסן מקורונה יצטרך לקבל שני חיסונים בתוך זמן קצר.

לפי שעה, ל-5.2 מיליון ישראלים ועוד כ-50 אלף תושבים (מהגרים זרים) שאינם אזרחים, לא יימצא כנראה חיסון בשנה הבאה, אלא אם כן ישונה ההסכם, או שחברות אחרות, כמו מודרנה, יספקו לישראל את החיסונים החסרים, במידה שהחיסונים אכן יאושרו גם לחברות הללו לחיסון בני אדם.
כפי שנודע, ארה"ב ביקשה לקבל 600 מיליון חיסונים, אך מסרבת עדיין לחתום על ההסכם בטרם יובטח לה סופית שכל הכמות תאושר. כמות זו תספיק ל-300 מיליון אזרחי ארה"ב, אך לא לכל התושבים המתגוררים בה. חברת פייזר דווקא לוחצת על ממשלת ארה"ב לחתום על ההסכם כבר בשבוע הקרוב.
עוד נודע ל-ynet כי החיסונים יסופקו לישראל במשך 12 חודשים, לאורך כל שנת 2021. זאת כמובן במידה שחברת פייזר אכן תסכים לספק אותם - למרות שאין התחייבות מפורשת שלה על כך בהסכם שהוכן על ידה, כאמור.
האספקה אכן תחל, כפי שהודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו, שניהל את המגעים אישית עם מנהלי חברת פייזר, החל מחודש ינואר, שבו תסופק כמות קטנה ראשונה. לאחר מכן תסופק כמות חיסונים שווה בכל חודש. לפיכך יהיה אפשר לחסן רבים מאזרחי ישראל רק לקראת סוף השנה הבאה, דהיינו בעוד שנה ויותר.
מאחר שמדובר בהסכם של ממשלת ישראל עם חברה זרה, חתם על ההסכם מטעם ממשלת ישראל שר האוצר, ישראל כץ. השר סירב היום להתייחס לנושא.
יצוין כי שתי בעיות עדיין צריכות להיפתר: תמורת כל הוצאה ממשלתית יש למצוא מקורות מימון ועל אלה טרם סוכם, אולם במשרד האוצר אמרו כי הדבר לא יהווה מכשול לחתימה ומקור המימון יימצא (למשל בקיצוץ תקציבי מזערי מתקציבי כל המשרדים).
כמו כן היחיד המורשה לחתום כיום, באין תקציב מדינה מאושר למדינה, על הוצאה ממשלתית בסדר גודל כזה הוא החשב הכללי במשרד האוצר. אולם, בשל התנגדות ראשי מפלגת כחול לבן לאשר את מינוי יהלי רוטנברג, שבו בחר שר האוצר לתפקיד החשב הכללי, עד שיקודמו מינויים אחרים, בהם מנכ"ל משרד המשפטים למשל - לא מכהן כעת חשב כללי במשרד האוצר.
בינתיים לא מונה מחליף לחשב הפורש, רוני חזקיהו, אך יתכן שהוא ימונה בכל זאת כבר בימים הקרובים נוכח המצב שבו עדיין אין תקציב מדינה מאושר. לפיכך, במקרה של ההסכם עם חברת פייזר, רשאי שר האוצר לאשר ליטול את סמכויות החשב הכללי לאישור ההוצאה החריגה מהתקציב.

נתניהו הכריז על ההסכם עם פייזר: "יום גדול לישראל"

מוקדם יותר היום הכריזו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין על השלמת העסקה עם פייזר לאספקת חיסונים נגד קורונה לישראל.
נתניהו פתח את דבריו ואמר: "זה יום גדול למדינת ישראל ויום גדול בדרך לניצחון שלנו על הקורונה". הוא הוסיף כי החיסון המדובר "דורש שתי מנות לאדם. השאיפה היא שאספקת החיסונים תחל בינואר ותתגבר בחודשים שלאחר מכן. הדבר תלוי באישורים של רשויות הבריאות בארה"ב ובישראל".
"יש לנו עוד הסכמים עם חברות מבטיחות בדרך לקבלת חיסונים", הוסיף ראש הממשלה. "המטרה היא לאפשר חיסון לכל אדם בישראל בלי יוצא מן הכלל. אני עובד מול ידידיי, מנהיגי העולם, כדי להבטיח שנקבל החיסון עם מדינות מובילות בעולם ולא נידחק בתור.
"אני רוצה להודות למנכ"ל חברת פייזר, אלברט בורלה, על שיחות הטלפון בינינו. הוא היה קשוב לי בכל שעה של היממה, גם בשתיים לפנות בוקר. אני מודה על שהשיחות בינינו הביאו להסרת המכשולים האחרונים ולסגירת העסקה, לרבות הוספת מיליון מנות חיסונים לאזרחי ישראל".
"עד קבלת החיסונים", המשיך נתניהו, "ומתוך הנחה שהם יאושרו, יחלפו עוד חודשים ולכן כולנו מצווים לשמור על ההנחיות והכללים עד אז. היום אנו רואים את האור בקצה המנהרה".
לאחר מכן אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין: "אנו מגיעים לכאן עם בשורה חשובה, אך לא צפירת ארגעה. אנו מקווים שכבר בתחילת 2021 יגיעו כמויות משמעותיות של החיסון של חברת פייזר לישראל. זאת בשורה חשובה ביותר, אבל כפי שאמרתי - עלינו לא להיכנס למצב של שאננות. יש עדיין לשמור על עטיית המסכות, שמירת המרחק וכל הכללים הבריאותיים".
ממשרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות לא נמסרה תגובה לפרטים העולים מהכתבה, אך גורמים המעורים בנושא מסרו: "כשמדינות אחרות יקבלו חיסונים גם ישראל תקבל באותה פרופורציה וללא שיהוי".