הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הודיעה שאיראן התחילה לייצר מתכת אורניום - חומר חיוני לייצור נשק גרעיני. מדובר בהפרה נוספת - ובוטה - של הסכם הגרעין.
בחודש שעבר דיווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל" שאיראן הקימה קו חדש לייצור של מתכת אורניום באתר באיספהאן. היום הודיעה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שטהרן כבר החלה בייצור החומר שיכול לשמש אותה לפיתוח נשק גרעיני.

2 צפייה בגלריה
במתקן גרעין באיספהאן
במתקן גרעין באיספהאן
במתקן גרעין באיספהאן
(צילום: EPA)
בינואר 2019 הודיעה איראן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על כוונתה לייצר דלק מתקדם יותר לכור המחקר שלה בטהרן, ואחרי שסבא"א לחצה עליה שוב ושוב – היא הציגה באמצע דצמבר תוכנית שלפיה תייצר מתכת אורניום לשם הפקת דלק מתקדם שכזה עבור הכור. גורמים מערביים בכירים הדגישו בפני "וול סטריט ג'ורנל" כי עד כה לא ייצרה איראן מתכת אורניום, ובעיתון ציינו כי ההתפתחות הזו "מקרבת את איראן לחציית הגבול שבין תוכנית גרעין למטרות אזרחיות לבין פעילות שמטרתה ייצור נשק גרעיני".
סבא"א הודיעה היום: "היו"ר רפאל מריאנו גרוסי הודיע היום לחברות סבא"א על ההתפתחויות האחרונות שקשורות למחקר ולפיקוח של איראן בנוגע לייצור מתכת אורניום, כחלק מהמטרה המוצהרת שלה לייצר דלק לכור המחקר שלה בטהרן". בביקור שלשום במתקן באיספהאן גילו אנשי הסוכנות כמות קטנה של מתכת אורניום, במשקל 3.6 גרם.
2 צפייה בגלריה
עלי חמינאי ג'ו ביידן
עלי חמינאי ג'ו ביידן
עלי חמינאי וג'ו ביידן. ארה"ב תחזור להסכם?
(צילום: AFP, רויטרס)
איראן, נזכיר, מתירה בשנה וחצי האחרונות בהדרגה עוד ועוד מההתחייבויות שנתנה במסגרת הסכם הגרעין עם המערב ב-2015, וזאת בתגובה על החלטת ארה"ב, בראשות הנשיא דונלד טראמפ, לפרוש מההסכם לפני שנתיים וחצי. בחודש שעבר, לקראת תום כהונת טראמפ, חידשה איראן את ההעשרה של אורניום לרמה של 20% במתקן פורדו.
הנשיא החדש של ארה"ב, ג'ו ביידן, מעוניין להחזיר את ארה"ב להסכם הגרעין - אך דורש שאיראן תעמוד בתנאי ההסכם. עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, אמר שארה"ב חייבת "להסיר את כל הסנקציות אם היא רוצה שאיראן תחזור להתחייבויות שמופיעות בהסכם".