תנ"צ מוריס חן, סגן ראש אגף המבצעים והשיטור והממונה על הקורונה, סיפר הבוקר (ד') לאולפן ynet על ההסברה בנוגע לחובת עטיית מסכות, ועל "אכיפה בלתי מתפשרת מול החייבים בבידוד". "זו המשימה העיקרית שלנו - לאכוף את השבים לישראל הנדרשים לבידוד, וגם לאכוף בתוך שטח נתב"ג", אמר תנ"צ חן.
2 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים
"שוטרים נכנסים גם לאוטובוסים ורכבות". הרכבת הקלה בירושלים
(צילום: גיל יוחנן)
2 צפייה בגלריה
אכיפת משטרה במחסום לסגר הלילי לפורים בכיכר דיזינגוף בתל אביב
אכיפת משטרה במחסום לסגר הלילי לפורים בכיכר דיזינגוף בתל אביב
"אכיפה בלתי מתפשרת". ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
- איך האכיפה תיראה? "ראשית, אני נמצא בכנסת לקראת דיונים בשתי ועדות בנושא הקורונה - באחת נדון באכיפה בחברה הערבית, ובשנייה בהארכת תוקף סמכויות שונות במסגרת המאבק בנגיף. מרגע שהתקבלה החלטה לחייב שימוש במסכות בחללים סגורים, אנחנו החלטנו להמשיך את ההסברה בעניין בסוף השבוע. ראש אגף המבצעים במשטרה הנחה לחלק מסכות ולבצע יותר הסברה כך שמיום ראשון בבוקר התחלנו את סוגיית האכיפה.
"המשימה המרכזית שלנו היא לאכוף את אותם חבי הבידוד שחוזרים מחו"ל", המשיך, "משימה נוספת היא לאכוף בשטח נתב"ג עצמו - שבו אני שוהה ביומיים האחרונים יותר מאשר בכל מקום אחר".


לדבריו, לפי שעה יש יותר מ-40 אלף חבי בידוד בישראל, בהם כמעט 13 אלף בקרב מי שחזר מחוץ לארץ וכן כ-6,000 ילדים מתחת לגיל 12. "מולם אנחנו מתמקדים", הוא ציין, "ומפה אני קורא להורים להקפיד שילדיהם ישמרו על ההנחיות. יש לנו היום סמכות לקנוס גם ילדים פני פחות מ-12, קנס שמגיע לפתחם של ההורים בגובה של 5,000 שקל. אני קורא לאחריות הורית ולאחריות של הציבור כולו".
- איך תאכפו בפועל? "מתוך 13 אלף הנדרשים לבידוד שציינתי, מדי יום אנחנו פוקדים כ-7,000 מהם, בביתם או באמצעים אחרים כדי לוודא שהם אכן שוהים במקום שבו הם צריכים. עם זאת, צריך לציין שאנחנו נמצאים במקומות הללו למשך דקות - ויש הרבה מאוד שעות ב-14 ימי הבידוד".
- השבוע למשל, איתרתם מפרי בידוד? "בהחלט, כן. אתמול תפסנו עשרות אנשים שחזרו מחו"ל ממדינה אדומה. אמנם הם יצאו את הארץ טרם יציאת התקנה בהקשר המדינות האדומות, אבל גם אנשים שניסו לנסוע בשעה שהם נדרשים לבידוד. איתרנו גם נערים שיצאו עד אתמול-שלשום לבית הספר. אנחנו פועלים באחריות משולבת, וכן אכיפה משולבת על כל המשתמע מכך, אחרת נגיע לסגרים ואנחנו לא רוצים את זה".
- כמה קנסות רשמתם לאלו שהפרו בידוד? "עשרות. לתת קנס של 5,000 שקל זה לא פשוט, לאף שוטר, בטח לא לקנוס הורים דרך ילדיהם. הקנס הוא לא רק הכסף, הוא הרבה יותר מזה - הוא כדי לא להידבק. אני חוויתי באופן אישי את ההידבקות. צריך להישמע להנחיות, להמשיך לעטות מסכות בשטח סגור. אנחנו נפעל באכיפה בלתי מתפשרת מול אותם חבי בידוד שמניתי, בדגש על חבי בידוד שחוזרים מחו"ל - אבל לא רק - על מנת לשמור על הבריאות של כולנו".
- שוטרים מגיעים לעסקים, נכנסים לאוטובוסים וכדומה לבדיקת המסכות? "בהחלט כן. אתמול בנתב"ג פגשתי את האלוף רוני נומה ויחד סיכמנו עם גופים אחרים כיצד אנחנו נותנים מענה טוב ושלם יותר בתחום האכיפה בשטח נמל התעופה. ושוב, לא רק שם - אנחנו נהיה במקומות שאנחנו יודעים או סבורים שבהם יש צורך באכיפה והיא תיעשה ללא פשרות. אנחנו נמצאים במציאות מאוד רגישה, הקורונה עוד כאן. כולם צריכים לגלות אחריות אישית, מוסרית וחברתית".
- אז אתם עוברים משלב הסברה לשלב של אכיפה משמעותית וקנסות. "בהחלט. שם אנחנו צריכים להיות, שם הציבור מצפה מאיתנו להיות. זה תפקידנו".