הממשל האמריקני פרסם אמש (יום ב') את רשימת הסנקציות החדשות על יחידים וגורמים המעורבים בתוכנית הנשק הגרעיני, הטילים והנשק הקונבנציונלי של איראן. זאת לאחר ההכרזה החד-צדדית והשנויה במחלוקת שלשום כי כל סנקציות האו"ם שהוסרו במסגרת הסכם הגרעין הוטלו על טהרן מחדש, וכדי לתת תוקף למהלך.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
2 צפייה בגלריה
איראן חשפה שני טילים חדשים
איראן חשפה שני טילים חדשים
הצו מתייחס בעיקר לפיתוח וייצור נשק קונבנציונלי וטילים בליסטיים. ארכיון
(צילום: רויטרס)
מזכיר המדינה מייק פומפאו אמר בהצהרה כי הנשיא דונלד טראמפ חתם על צו ביצועי שיאפשר לארה"ב לאכוף סנקציות נגד אנשים וגורמים הקשורים לתוכנית הגרעין, למשרד ההגנה ולתעשיות הביטחוניות באיראן, ונגד אלה המבקשים להתחמק מאמברגו הנשק של ארה"ב. פומפאו הוסיף כי בסנקציות נכלל גם נשיא ונצואלה ניקולס מדורו, אשר הידק לאחרונה את היחסים בין קראקס לטהרן.
הצו הביצועי של טראמפ משפיע בעיקר על גופים איראניים וזרים המעורבים בפיתוח ובייצור נשק קונבנציונלי וטילים בליסטיים. אמברגו הנשק של האו"ם על איראן אמור להסתיים בחודש הבא על פי תנאי הסכם הגרעין, אך בממשל האמריקני מתעקשים שההכרזה שלהם על החזרת הסנקציות ביטלה את סיום האמברגו.


"לא משנה מי אתה, אם תפר את אמברגו הנשק של האו"ם על איראן, אתה מסתכן בסנקציות", הזהיר פומפאו אמש. הוא הוסיף כי ארה"ב לא פועלת לבדה אלא בשם שאר העולם, המסרב להתמודד עם האיום האיראני. "המדינה המבודדת כיום אינה ארה"ב, אלא איראן. על ידי פעולות אלה הבהרנו כי על כל אחת מהמדינות החברות באו"ם מוטלת האחריות לאכוף את הסנקציות הללו".
כמעט כל האנשים והארגונים ברשימה שהציגה אמש ארה"ב – כולל משרד ההגנה האיראני, זרוע הרכש שלו, הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, כמה מדענים איראנים ונשיא ונצואלה – כבר נכללו בסנקציות שהטיל ממשל טראמפ על איראן אחרי הפרישה מהסכם הגרעין ב-2018.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ו מזכיר המדינה מייק פומפאו ב הבית הלבן
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ו מזכיר המדינה מייק פומפאו ב הבית הלבן
"על המדינות החברות באו"ם מוטלת האחריות לאכוף את הסנקציות". טראמפ ופומפאו
(צילום: EPA)
ראש סוכנות הגרעין האיראנית, עלי אכבר סאלחי, אמר אתמול כי עדיין קיימת הסכמה רחבה בקרב הקהילה הבינלאומית שיש לשמור על הסכם הגרעין. בוועידה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בווינה אמר סאלחי כי ההסכם "תקוע במצב של קיפאון" מאז פרישתה של ארה"ב.
הממשל האמריקני הודיע על הפעלת המנגנון שנקבע בהסכם הגרעין להחזרה מהירה של כל הסנקציות הבינלאומיות על איראן אחרי שלא הצליח להאריך את אמברגו הנשק על טהרן. צרפת, בריטניה וגרמניה, בעלות בריתה המרכזיות של ארה"ב שגם חתומות על הסכם הגרעין, אמרו כי לארה"ב אין זכות להפעיל את המנגנון מכיוון שפרשה מההסכם וכי למהלך האמריקני אין כל תוקף משפטי.