כמה חברי כנסת מהליכוד, בהם קטי שטרית, אתי עטיה, עמית הלוי ויו"ר הקואליציה מיקי זוהר, עלו הבוקר (שלישי) לשטח היישוב שא-נור, שנמצא במובלעת בין כפרים פלסטיניים בצפון השומרון - זאת לאחר שבמהלך הלילה עלו עשרות מתנחלים לשטח היישוב, ללא תיאום עם כוחות הביטחון, בדרישה מהממשלה להקים את היישוב מחדש.
חלק מהמתנחלים שהגיעו ליישוב שייכים לגרעין התיישבות המורכב מ-15 זוגות צעירים מכל רחבי הארץ, שסיפורו נחשף ב-ynet. המשפחות צפויות להישאר במקום עד שיפונו על ידי כוחות צה"ל, אך לטענתן הן לא צפויות להתנגד לפינוי ולהתעמת עם החיילים.
4 צפייה בגלריה
מיקי זוהר ויוסי דגן עם המתנחלים בשא-נור
מיקי זוהר ויוסי דגן עם המתנחלים בשא-נור
"צריך להחיל ריבונות בכל יהודה ושומרון". מיקי זוהר ויוסי דגן עם המתנחלים בשא-נור

שא-נור, יחד עם היישובים חומש, גנים וכדים, פונו במסגרת תוכנית ההתנתקות לפני 15 שנה. היישוב, שהוקם ב-1977 ועבר כמה גלגולים, פונה על ידי כוחות צה"ל לאחר כמה עימותים. במהלך השנים ניסו המתנחלים לעלות לשטח במטרה לחדש לדבריהם את ההתיישבות.
מיקי זוהר, שהגיש בעבר ביחד עם ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) את הצעת החוק לביטול חוק ההתנתקות, הביע את רצונו להקים את היישוב מחדש. "לפעמים אנחנו, שמתעסקים בפוליטיקה היום-יומית, נוטים לשכוח את המהות הגדולה. היום כשאני עומד כאן אני מקבל את הפרופורציות הנכונות. נשלחנו כדי לגאול את הקרקעות שלנו, ואני מרגיש שהגענו לנקודה בה ההתיישבות תישאר לנצח", אמר יו"ר הקואליציה.
"הצעת החוק לביטול העוול של חוק ההתנתקות, שלא היה בה שום יתרון, זו החלטה נכונה ונבונה שהגיעה כדי להעמיק את האחיזה שלנו בארץ הזאת. אל לנו לומר שאנחנו צריכים לחלוק את הארץ. אנחנו נעשה מאמץ לקדם תהליכים כדי שתוכלו להיות פה".

בסיום דבריו עקץ זוהר את יו"ר ימינה, ח"כ נפתלי בנט, שאמר לפני כמה ימים כי נושא הריבונות יידחה בתקופה הקרובה לטובת הקורונה והכלכלה. "צר לי על דבריו של בנט שאומר שאנחנו צריכים להזניח את ארץ ישראל. הקורונה תעלם, אבל ארץ ישראל תישאר כאן", אמר זוהר. "יש פה עיתוי שחייבים לנצל, ערב הבחירות בישראל וחילופי הממשל בארה"ב, ולהחיל ריבונות בכל יהודה ושומרון. ייתכן מאוד שההזדמנות הזאת לא תחזור".
4 צפייה בגלריה
עשרות מתנחלים עלו לשטח היישוב שא-נור
עשרות מתנחלים עלו לשטח היישוב שא-נור
עשרות מתנחלים עלו לשטח היישוב שא-נור
(צילום: שריה דיאמנט)
יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, אמר כי תוכנית ההתנתקות היא אחד מרגעי השפל של מדינת ישראל. "הגענו כדי לחזק את החלוצים והחלוצות שבאו לכאן. אנחנו עדיין מלאים ברגשות של זעם וכאב איום ונורא על החרפה האיומה שקרתה. את העוול של תוכנית ההתנתקות צריך לתקן. זה היה פשע נגד האנושות, וההתיישבות צריכה לחזור לפה".
4 צפייה בגלריה
מיקי זוהר ויוסי דגן עם המתנחלים בשא-נור
מיקי זוהר ויוסי דגן עם המתנחלים בשא-נור
"את העוול של תוכנית ההתנתקות צריך לתקן". מיקי זוהר ויוסי דגן עם המתנחלים בשא-נור
4 צפייה בגלריה
המתנחלים בשא-נור
המתנחלים בשא-נור
המתנחלים בשא-נור
(צילום: שריה דיאמנט)
ח"כ עמית הלוי טען אף הוא כי הגירוש מגוש קטיף היה פשע. "כאילו שהשומרון לא שלנו. את החרפה הזו אנחנו צריכים למחוק. אני פונה לראש הממשלה ולכל חברי הכנסת להשיב את נחלת אבותנו ולאפשר למתיישבים להיות כאן. ואנחנו נבקר כאן, כשהכל יפרח".
ח"כ קטי שטרית תקפה את חברי הקואליציה מכחול לבן. "יש לנו שותפים שהם לא שותפים אוהדים, אבל לא נוריד את הנושא מסדר היום. אני וחבריי מצווים להגן על המקומות האלו כדי שהעוול הזה יתוקן. אנחנו נעשה את הכל כדי שהעתיד יהיה ורוד יותר", אמרה שטרית. ח"כ אתי עטיה המשיכה באותו קו. "לצערנו הרב בגלל חילוקי הדעות וחילופי המשטר בארה"ב, הכל תקוע והידיים שלנו כבולות. אני מקווה שנקבל אישור לחדש את הבנייה פה. אני מקווה שזה יצא לפועל".
יצוין כי ברקע חתימת הסכם השלום עם איחוד האמירויות, נבלם מהלך הסיפוח ביהודה ושומרון. הדבר חולל זעם גדול בימין האידיאולוגי - שאנשיו השמיעו אמירות שלא נשמעו בשנים האחרונות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאף נקב בתאריך לתחילת יישום המהלך - 1 ביולי.
"הנשיא טראמפ התחייב להכיר בריבונות ישראל על ההתנחלויות היהודיות ובבקעת הירדן", אמר נתניהו בנאום שנשא באירוע אוונגליסטי לציון מאה שנים לוועידת סן רמו. "בעוד כמה חודשים אני בטוח שההבטחה הזאת תקוים ונוכל לחגוג עוד רגע היסטורי בהיסטוריה של הציונות".
ב-1 ביולי, ביום שבו כפי שצוין אמור היה להתחיל מהלך הסיפוח, מתחה ח"כ איילת שקד (ימינה) ביקורת חריפה על נתניהו. בריאיון לאולפן ynet היא אמרה: "1 ביולי כנראה ייזכר כיום פתיחת החופש הגדול ולא כיום שבו עשו מעשה היסטורי. נתניהו הפחיד את כולם במערכת הבחירות שגנץ ילך עם הערבים. מה שקרה שגנץ והערבים הכניעו את נתניהו וסיכלו את החלת הריבונות נכון לעכשיו".
כמו כן, ח"כ בצלאל סמוטריץ' פרסם באוגוסט פורסט בחשבון הפייסבוק שלו ובו כינה את נתניהו "מאחז עיניים" וקרא "להציב חלופה מנהיגותית לנתניהו עכשיו".