משפחתו של יעקוב אבו אלקיעאן, שנהרג מירי שוטרים לפני כשלוש שנים וחצי בעת פעילות הריסת בתים של המשטרה באום אל-חיראן, כינסה הערב (יום ד') מסיבת עיתונאים, ובה קראה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתנצל אתמול בפני המשפחה על כך שכינה את יעקוב "מחבל", להגיע ולבקר את המשפחה – ולשקם את בתיה ואת חייה, כלשונם.

4 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אנחנו מברכים על ההתנצלות, שאמנם באה באיחור", אמר בנו של יעקוב אבו אלקיעאן, חוסאם. "אני מזמין את נתניהו לראות איך אנחנו חיים. אנחנו תובעים פיצויי רשלנות מהמשטרה ומכל הגורמים האחראים למחדל. נתניהו, אם אתה כן בנוגע להתנצלות – בוא, שקם את חיינו ובתינו".
לקריאה לנתניהו הצטרפה אמו של אבו אלקיעאן, סארה. "הם היו יכולים לירות לו בגלגלים ולא לפגוע בו פיזית. הבן שלי לא מחבל. למה נתניהו לא הגיע לפה והתנצל? למה לא הגיע מזמן?", היא תהתה. "צריך למצות את הדין עם מי שלחץ על ההדק, ירה והרג".
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים באום אל חיראן
מסיבת עיתונאים באום אל חיראן
מסיבת העיתונאים באום אל-חיראן
(צילום: חיים הורנשטיין)
4 צפייה בגלריה
ג'בר, אחיו של יעקוב אבו אלקיעאן
ג'בר, אחיו של יעקוב אבו אלקיעאן
ג'אבר אבו אלקיעאן
ג'אבר אבו אלקיעאן, אחיו של יעקוב, אמר שהתנצלותו של נתניהו היא צעד חשוב להמשך. "גם בית הנשיא התקשרו אליי ואמרו לי שאבוא. אבל לא, כמו שהנשיא מגיע לכולם – אני רוצה שיבוא אלינו", הוא אמר. "שיבוא, יבקר את המשפחה ויראה איך הם חיים. צריך להעמיד לדין את כל שרשרת הפיקוד, אחד אחד. להקים ועדת חקירה בראשות שופט בדימוס עם שינים, לא עוד ועדה פרלמנטרית".
חמד, אח אחר של אבו אלקיעאן, אמר כי "אנו מבקשים ודורשים להקים על שמו של יעקוב המנוח אנדרטה, מוסד או עמותה. אם לא יגיעו לכאן, מקום שבו אנשים חיים בלי קורת גג, ההתנצלות היא צחוק".
אתמול אמר נתניהו כי לאחר שקיבל דיווח על האירוע באום אל-חיראן, "שאלתי שלוש פעמים וקיבלתי תשובה של המפכ"ל (רוני אלשיך) לפיה התברר שזו דריסה, אירוע טרור. אני קודם כל רוצה להביע התנצלות בשמי בפני משפחת אלקיעאן על כך שאבי המשפחה נהרג. אמרו שהוא מחבל, אתמול התברר שהוא לא מחבל. אתמול התברר שבכירי הפרקליטות והמשטרה הפכו אותו למחבל כדי להגן על עצמם ולפגוע בי".
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים באום אל חיראן
מסיבת עיתונאים באום אל חיראן
אום אל-חיראן, היום
(צילום: חיים הורנשטיין)
"לקחו אזרח ישראלי שבפעם הראשונה נהרג בטעות ובפעם השנייה עשו לו רצח אופי לאחר מותו", הוסיף ראש הממשלה בהתייחסו למורה למתמטיקה, שלאחר מותו גם השר לביטחון פנים באותה עת גלעד ארדן אמר אז כי "לתחושתו זה פיגוע טרור".
אותה תקרית לפני שלוש שנים וחצי התרחשה בעת שהרכב שבו נסע אבו אלקיעאן התקרב לעבר כוח משטרתי שעסק באבטחת הריסת מבנים באום אל חיראן. הם פתחו לעברו בירי שגרם לפציעתו. הרכב המשיך בנסיעה, והשוטר רס"ב ארז עמדי לוי נדרס ונהרג. אבו אלקיעאן מת מאוחר יותר מפצעיו.
לאחר התקרית טענה המשטרה כי הרכב נסע במהירות וללא אורות, ואף ציינה כי הנהג הדורס הוא "מחבל פעיל התנועה האיסלאמית, ונבחן הקשר שלו לדאעש". השר לביטחון הפנים דאז ארדן אמר אז בין היתר כי "מחבל השייך לתנועה האיסלאמית דהר לעבר כוחותינו במטרה להרוג כמה שיותר שוטרים עוד לפני תחילת הפינוי". המפכ"ל, רב-ניצב רוני אלשיך, אמר אז: "כיניתי את הנהג הדורס 'מחבל' כי כל מה שראינו מול העיניים זה פיגוע דריסה, ואין כרגע ממצא שסותר את זה".
אלא שממצאי בדיקת מח"ש שהתפרסמו כבר חודש לאחר התקרית הצביעו על כשלים חמורים בהתנהלות המשטרה באירוע, ולא מצאו ראיות כי אבו אלקיעאן ניסה לבצע פיגוע. הממצאים העלו אף בסבירות גבוהה כי לא היה צורך מבצעי בירי האזהרה לעבר רכבו של תושב הכפר וכי הוא בוצע מוקדם יותר. כמו כן עלה מהבדיקה כי שוטרים ביצעו ירי לא פרופורציונלי מבלי להתחשב במיקום שוטרים נוספים בזירה. בעקבות כך התרחש בזירה ירי דו-צדדי.