ההצהרה לקראת הסגר הלילי הפכה למתקפה של ראש הממשלה על רשויות האכיפה: רגע לפני כניסתו לתוקף של הסגר הלילי על עשרות יישובים או שכונות ברחבי הארץ, סייר הערב (יום ג') ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית שמש, עיר שאמנם מסווגת כעת כ"כתומה" אך הסגר הלילי ייאכף בכמה שכונות אדומות בה. לאחר הצהרה קצרה על הסגר הלילי תקף נתניהו ארוכות את המשטרה והפרקליטות, והתנצל בפני משפחת יעקוב אבו אלקיעאן, שנורה למוות על ידי שוטרים ביישוב הבדואי אום אל-חיראן בינואר 2017.
נתניהו, שדבריו הועברו בשידור חי ב-ynet, כינה את הפרסום אתמול של עמית סגל "מטלטל". לדבריו, "יש כאן חקירות פוליטיות, שהיו מזוהמות מהרגע הראשון. תפירת תיקים כשהמטרה היא להפיל ראש ממשלה מכהן. אתמול ראינו שמטייחים חקירות, קוברים חקירות, מכסת"חים אחד את השני והכול למען מטרה פוליטית".


8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בבית שמש
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בבית שמש
נתניהו בנאום המתקפה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
8 צפייה בגלריה
יעקוב אבו אלקיעאן
יעקוב אבו אלקיעאן
יעקוב אבו אלקיעאן. נתניהו: "אתמול התברר שהוא לא מחבל"
ראש הממשלה טען בנוגע לאירוע באום אל חיראן כי לאחר שקיבל דיווח, "שאלתי שלוש פעמים וקיבלתי תשובה של המפכ"ל (רוני אלשיך) לפיה התברר שזו דריסה, אירוע טרור. אני קודם כל רוצה להביע התנצלות בשמי בפני משפחת אלקיעאן על כך שאבי המשפחה נהרג. אמרו שהוא מחבל, אתמול התברר שהוא לא מחבל. אתמול התברר שבכירי הפרקליטות והמשטרה הפכו אותו למחבל כדי להגן על עצמם ולפגוע בי".
נתניהו המשיך במתקפה: "אמרתי שיש כשלים רבים בעבודת המשטרה, אבל זה יותר גרוע. מח"ש רצו לחקור את האירוע ושי ניצן פרקליט המדינה סרב. הוא שלח אימייל, שבו כתב כי המפכ"ל 'אכן פעל באופן שערורייתי, אך יש אינטרסים של המדינה'. זה הציטוט, שחור על גבי אימייל. הוא אומר עיקרון ישן חדש - 'לא נתניהו לא חוקרים'. ועכשיו אומרים - 'אם זה עוזר לנתניהו, עוזבים'.

"לא חקירה, קנוניה"

"פרקליט המדינה אומר באימייל שלו שהם קוברים חקירות, מעוותים את הצדק והאמת מסיבות פוליטיות, לפי מה שנוח להם. אתמול נחשפה דוגמה גם לזה", הוסיף נתניהו והתייחס גם לקשר בין החוקר אבי רוטנברג לבין ג'ודי ניר מוזס שלום. "חוקר בתיקים נגדי ונגד רעייתי נמצא בניגוד יחסית חריף. הוא חוקר את רעייתי, שופך את דמה, מביא אישה בשם סבטלנה שעובדת אצלנו בבית ומאיים עליה שאם לא תתן עדות שקר בענייני היא תלך לכלא.
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בבית שמש
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בבית שמש
ההצהרה על הסגר הפכה למתקפה על רשויות אכיפת החוק
(צילום: אלכס קולומויסקי)
8 צפייה בגלריה
אום אל חיראן
אום אל חיראן
אום אל חיראן
(צילום: הרצל יוסף)
"אז הדבר הזה נחשף גם כן, וגם את המקרה הזה מח"ש רוצים לבדוק, ושוב - במקרה הזה המשנה לפרקליט המדינה, מומי למברגר, כותב באימייל - אני לא רואה מצב בעת הזו שמח"ש נכנסים לחומרים בתיק 2000 והוא מוסיף, 'נסיבות מובנות'. הבנתם את זה? זה פשוט לא ייאמן. אנחנו, הוא אומר, לא נחקור את העבירות של החוקרים בתיקי נתניהו כי אנו רוצים להפליל את נתניהו. זה מחדל יום הכיפורים של הפרקליטות והמשטרה, זו לא הייתה חקירה, זו קנוניה מושחתת להפיל ראש ממשלה. זה תיק עשרת אלפים".
"לקחו אזרח ישראלי שבפעם הראשונה נהרג בטעות ובפעם השנייה עשו לו רצח אופי לאחר מותו", אמר נתניהו על המורה למתמטיקה אבו אלקיעאן, שלאחר מותו גם השר לביטחון פנים באותה עת גלעד ארדן אמר אז כי "לתחושתו זה פיגוע טרור". נתניהו אמר כי "הדרך היחידה להחזיר את האמון לשלטון החוק ולהבטיח גם את הדמוקרטיה שלנו זו חקירה עצמאית בלתי תלויה. הליכוד יתמוך בוועדת חקירה".
אחיו של יעקוב שנורה למוות, ג'בר, התייחס להתנצלותו של נתניהו ואמר: ""אנחנו כל הזמן ידענו את האמת. אנחנו עתרנו נגד מי שהפקיר אותו. ההתנצלות של ראש הממשלה היא צעד חשוב. צריך לגלות את כל האמת וזה חלק ראשון בגילוי. אני מקווה שההתנצלות היא כנה ואמיתית ולא רק בגלל התיקים שיש נגדו. אני חושב שגם ארדן ואלשיך צריכים להתנצל. אנחנו פועלים גם לפצות את המשפחה על האובדן שלו. מיליארדים לא יחזירו אותו אלינו ולא יספיקו. הוא הותיר אחריו יתומים וצריך לעזור להם. צריך להתייחס למשפחה כנפגעת פעולות איבה".
במרכז מוסאוא אמרו בתגובה להתנצלות כי "44 אזרחים מחכים לסכסוכים בין ראש הממשלה למשטרה כדי לחשוף את האלימות המשטרתית ומערכת השקרים של המשטרה, מח"ש והפרקליטות. בושה למדינה שבה נרצחים בני אדם בידי שוטרים וכל המערכת משקרת לציבור ולבני המשפחה. נתניהו וממשלתו שותפים לפשע, בניו של אבו אלקיעאן דורשים להעמיד לדין את רוצחיו ואת המכסת"חים".
אותה תקרית לפני שלוש שנים וחצי התרחשה בעת שהרכב שבו נסע אבו אלקיעאן התקרב לעבר כוח משטרתי שעסק באבטחת הריסת מבנים באום אל חיראן. הם פתחו לעברו בירי שגרם לפציעתו. הרכב המשיך בנסיעה, והשוטר רס"ב ארז עמדי לוי נדרס ונהרג. אבו אלקיעאן מת מאוחר יותר מפצעיו.
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בבית שמש
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בבית שמש
נתניהו, הערב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לאחר התקרית טענה המשטרה כי הרכב נסע במהירות וללא אורות, ואף ציינה כי הנהג הדורס הוא "מחבל פעיל התנועה האיסלאמית, ונבחן הקשר שלו לדאעש". השר לביטחון הפנים דאז ארדן אמר אז בין היתר כי "מחבל השייך לתנועה האיסלאמית דהר לעבר כוחותינו במטרה להרוג כמה שיותר שוטרים עוד לפני תחילת הפינוי". המפכ"ל, רב-ניצב רוני אלשיך, אמר אז: "כיניתי את הנהג הדורס 'מחבל' כי כל מה שראינו מול העיניים זה פיגוע דריסה, ואין כרגע ממצא שסותר את זה".
אלא שממצאי בדיקת מח"ש שהתפרסמו כבר חודש לאחר התקרית הצביעו על כשלים חמורים בהתנהלות המשטרה באירוע, ולא מצאו ראיות כי אבו אלקיעאן ניסה לבצע פיגוע. הממצאים העלו אף בסבירות גבוהה כי לא היה צורך מבצעי בירי האזהרה לעבר רכבו של תושב הכפר וכי הוא בוצע מוקדם יותר. כמו כן עלה מהבדיקה כי שוטרים ביצעו ירי לא פרופורציונלי מבלי להתחשב במיקום שוטרים נוספים בזירה. בעקבות כך התרחש בזירה ירי דו-צדדי.

"הסגר הלילי? לא מבטיח שיביא ירידה"

בתחילת דבריו נתניהו שב ותקף "פוליטיקאים חסרי אחריות", כדבריו, "שאומרים לא לציית לכללים שמפיץ משרד הבריאות, הם מובילים לאנרכיה, לתחלואה ולפטירת אנשים". זאת, מבלי להזכיר בשמו את יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. "אנו חייבים לשמור על כללי משרד הבריאות, זה תנאי הכרחי להצלחה", הוסיף ראש הממשלה.
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בבית שמש
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בבית שמש
נתניהו וראש העיר בית שמש עליזה בלוך
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נתניהו פנה לראש העיר בית שמש עליזה בלוך ואמר לה כי פיקוד העורף יעביר סמכויות לרשויות המקומיות: "אתמול נתתי הנחיה לפיקוד העורף לקדם את החקירות האפידמיולוגיות ואת בדיקות הבזק. אני משוכנע שנעבור את הקורונה. יחד ננצח. אני מבקש למלא אחר ההנחיות". ראש הממשלה הודה כשנשאל על הסגר הלילי כי "המהלך שאנו עושים עכשיו הוא מהלך שנועד לבלום עלייה. לא מבטיח שהוא יביא ירידה, אנו מנסים אותו".
בלוך אמרה לנתניהו לפני כן כי "הסגר לא מועיל וצריך לבטל אותו. צריך לחזק חיזוק מובנה את השלטון המקומי בסמכויות". היא הוסיפה כי "לצערנו לא מחשבים את החולים בפועל בעיר ולא לפי רישום כתובות. צריך לייעד משאבים לטובת הסברה תוך הקמת מטה משותף לאומי המשלב נציגי שלטון מקומי".
ההחלטה על הסגר הלילי התקבלה לאחר שורה של דחיות ולחץ שהפעילו הסיעות החרדיות, וההגבלות הן דילול משמעותי לעומת הסגר הכולל שאותו ביקש פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, להטיל על שמונה עד עשרה ערים שמוגדרות "אדומות בוהקות". ההגבלות אושרו הבוקר על-ידי ועדת השרים להכרזה על אזורים מוגבלים וייכנסו לתוקף בשעה 19:00 עד לשעה 05:00 למשך שבוע.
על פי ההנחיות המעודכנות, מערכת החינוך סגורה ביישובים שהוגדרו אדומים בשבוע שעבר או ביישובים שיוטל עליהם סגר לילי מהערב. המגבלות החלות על מערכת החינוך חלות לפי כתובת המוסד החינוכי ולא לפי כתובת המגורים של התלמיד או עובד ההוראה.
כלומר, מערכת החינוך תהיה סגורה עבור תלמיד שלומד במוסד באזור אדום, גם אם הוא גר באזור שאינו אדום. למעשה, כל פעילויות החינוך סגורות באזורים אדומים ובאזורים מוגבלים, למעט חינוך מיוחד, מעונות יום, פנימיות שעובדות בשיטת הקפסולות ומבחני בגרות.
סגר לילי אוסר יציאה ממקום המגורים, למעט לטובת חריגים שכוללים יציאה להפגנה וטבילת אישה במקווה. אלו יתר ההחרגות: הגעה לעבודה; הצטיידות במזון, בתקופות ובמוצרים חיוניים; קבלת טיפול רפואי; תרומת דם; הגעה להליך משפטי; הגעה לכנסת; טיפול במסגרת הרווחה; פעילות ספורט של יחיד או של אנשים שגרים איתו, לזמן קצר ולמרחק של 500 מטר מהבית; יציאה לצרכי התאווררות לזמן קצר ולמרחק של עד 500 מטר; השתתפות בהלוויה, בברית מילה, בתפילה או בחתונה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה; סיוע רפואי לאדם אחר; העברת קטין שהוריו חיים בנפרד לבית ההורה האחר; העברת קטין שההורה האחראי עליו נדרש לצאת לצורך חיוני.

ביישובים שבהם נקבע סגר לילי חל איסור על פתיחת עסקים שאינם חיוניים בשעות האוצר. העסקים שאסור לפתוח כוללים, בין היתר: חנויות, דוכנים ומסעדות; קניונים, למעט בתי עסק חיוניים בקניון; דיסקוטק, בר, פאב, אולם אירועים, מכון כושר, בריכת שחייה, פארק מים, גן חיות, ספארי, פינת חי, בית קולנוע, תיאטרון, ספרייה, מוזיאון ומוסדות תרבות אחרים, פארק שעשועים, לונה פארק, גני שעשועים, עסקים לטיפולי רפואה אלטרנטיבית, מקום לעריכת מופעים וירידים, כלי שיט ציבורי, רכבל, שמורת טבע, גן לאומי, אתר מורשת ואטרקציות תיירותיות; וכן שווקים קמעונאים הפתוחים לציבור, כולל דוכנים למכירת מזון.
מרשימת היישובים שאושרה עולה כי היקף העוצר בערים מסוימות הצטמצם משמעותית, ובהן אשדוד, אשקלון ואילת שבה יוטל עוצר על שכונה אחת בלבד שנמצאת במרחק רב מאזור המלונות, כך שהיקף הפגיעה בתיירות יקטן משמעותית. במשטרה הבהירו היום כי הכניסות לאזורים המוגבלים לא ייאסרו ולא ייבדקו, אלא רק היציאה של תושבי האזורים תיאסר בשעות הרלוונטיות. כ-3,000 שוטרים ישתתפו במבצע אכיפת הסגר, שאמור היה להיכנס לתוקף כבר אתמול בערב, אך נדחה בעקבות שימוע ממושך שנערך לראשי רשויות שונות.
הסיור של נתניהו נערך על רקע הביקורת שמטיחים בו באופוזיציה על אופן ניהול המשבר. אתמול נתניהו הגיב למתקפות כלפיו ואמר שבאופוזיציה יש כאלו שקוראים ל"אי ציות להנחיות", אמירות "מסוכנות" כלשונו שמעודדות "אנרכיה". דבריו כוונו בין היתר ליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שבראיון הבוקר לאולפן ynet לא חזר בו מהקריאה שלו לאזרחים שלא להקשיב להנחיות הממשלה אלא לפעול לפי "השכל הישר".
לפני הסיור שערך הערב נתניהו דיבר גם פרופ' גמזו בתדרוך השבועי שלו לתקשורת, ובמהלכו הודה כי אם רק גורמים מקצועיים היו אלו שמקבלים את ההחלטות, הן היו שונות. "אתה מביא צעדים לשרי הממשלה. הם צריכים לעשות שיקולים. חלק מהשיקולים הם לא רק האפקט האפידמיולוגי ולפעמים יש שיקולים שנובעים מראשי הרשויות והערים. האחריות עליהם בסופו של דבר. ברור שההחלטה הייתה אחרת אם היו שם רק אנשי מקצוע. זה לפעמים מתסכל ומכעיס", אמר. אתמול אובחנו בישראל 3,425 בני אדם כחיוביים לנגיף הקורונה, שיא יומי חדש.