3 צפייה בגלריה
 סיום תרגיל חיל האוויר "ורד הגליל"
 סיום תרגיל חיל האוויר "ורד הגליל"
טייסים נסעו לאימון והורדו מהמטוס לארץ. אילוסטרציה
(צילום: דובר צה"ל)
לצד אלפי הישראלים שעדיין תקועים בחו"ל מאז שהשמיים נסגרו ב-26 בינואר, ועל רקע הביקורת העזה נגד התנהלות ועדת החריגים, ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet נודע כי שני טייסי חיל האוויר שטסו לארצות הברית לפני כשבוע לאימון סימולטור, וכבר ישבו בכיסאות המטוס של חברת אל על שעמד להמריא לארץ, הורדו ממנו בידי הצוות.
אף שהשניים טסו לטובת אימון הנדרש לכשירותם המקצועית, אנשי הביטחון הודיעו כי לאחד מהם אין אישור מתאים מוועדת החריגים.
לאחר שורה של טלפונים בהולים לישראל, ובהתערבות אנשי משרד הביטחון, האישור ניתן והשניים שבו למטוס שהמראתו התעכבה. מאל על נמסר: "לטייסים לא היה אישור, עיכבנו את הטיסה עד שהוא התקבל טלפונית".
3 צפייה בגלריה
ישראלים בנתב"ג עוקפים את ועדת החריגים
ישראלים בנתב"ג עוקפים את ועדת החריגים
אלפי ישראלים לא מצליחים לחזור הביתה. נתב"ג
(יאיר שגיא)
אין זאת הפעם הראשונה שבה ועדת החריגים מקשה על אנשי חיל האוויר שיצאו לאימונים בחו"ל. במקרה נוסף, חיל האוויר נאלץ להוציא את אחד ממטוסי התובלה שלו לטיסת חילוץ מיוחדת לאירופה, כדי להחזיר צוותים שהאישור שלהם לשוב לארץ התעכב.
לאחר עיכוב שני הטייסים, גורם בחיל האוויר אמר כי קיבל מסר מהוועדה שלפיו לא תאושר יציאת אנשים לחו"ל או שובם לארץ, גם לצורכי אימונים והכשרות מקצועיות.
מדובר צה"ל נמסר כי "הנסיעות לאימונים בחו"ל מתוכננות מראש ומאושרות על ידי משרד הביטחון וכן בידי ועדת חריגים. נדגיש כי כלל הטיסות מתבצעות תחת התנהלות קפדנית וכלל המשתתפים בטיסות האימונים מחוסנים".
ממשרד התחבורה והשרה מירי רגב לא נמסרה תגובה.
3 צפייה בגלריה
חברי ועדת החריגים
חברי ועדת החריגים
חברי ועדת החריגים
(צילום: מועצת יש"ע, ערוץ כנסת, מתוך הפייסבוק של רשות האוכלוסין וההגירה )
בינתיים, עוד ועוד ישראלים שנתקעו בחו"ל מוצאים את עצמם חסרי אונים. ד"ר חגוג חילמי (38) מרעננה, רופא שיניים במקצועו, נסע בסוף ינואר לימים בודדים, לדבריו, והוא עדיין לא מצליח לחזור לביתו.
"עזבתי את המשפחה שלי ואת המרפאה שלי, שבה מטופלים אנשים רבים, עבור נסיעת עבודה קצרה במולדובה", הוא סיפר ל-ynet, "הייתי אמור לחזור לאחר כמה ימים בודדים ועד עכשיו אני תקוע פה.
"אחרי לא מעט פניות לוועדת חריגים סוף סוף אישרו לי לחזור, כי אני אדם לא בריא שחייב טיפולים ותרופות, אבל עכשיו אני לא מוצא טיסת חילוץ שתסכים לקחת אותי", הוא שיתף, "יש בי הרבה כעס על התנהלות הממשלה והשרים. איך יש כאלה שנכנסים בקלות ולעומתם יש כאלה שבאמת צריכים לחזור, מתחננים, מוכנים לשלם, אבל אף אחד לא שם עליהם? זה מקומם אותי מאוד".

רותי זמיר, בת 46, שחיה בניו יורק עם משפחתה, רוצה לחזור לארץ כדי לטפל באמה - אך לא מצליחה. "אמא שלי נפלה בנובמבר ואושפזה בבית החולים עם שבר בירך וסיבוכים רבים למשך חודשיים וחצי", היא סיפרה, "לא יכולתי לנסוע לבקר אותה בארץ בכל תקופת האשפוז בגלל מגבלות הבידוד. הזמנתי כרטיס טיסה ראשון ל-13 בפברואר והטיסה התבטלה. מאז ועד עכשיו אני מנסה לקבל אישור מוועדת חריגים. אמא שלי על כסא גלגלים, עם דמנציה שמחמירה מיום ליום, אני ממש חוששת שהיא מאבדת את הזיכרון במהירות ושאם אני לא אגיע בקרוב מאוד - היא אפילו לא תכיר אותי", הוסיפה זמיר.
על רקע התנהלות ועדת החריגים ואלפי הישראלים שלא מצליחים לשוב הביתה, היום תוגש עתירה לבג"ץ בנושא על ידי עו"ד ד"ר מתן גוטמן, המייצג שני ישראלים החיים בצ'כיה, בניסיון לשנות את המצב.