4 צפייה בגלריה
נוסעים שחזרו מדובאי תקועים בנתב"ג
נוסעים שחזרו מדובאי תקועים בנתב"ג
חיילי פיקוד העורף בנתב"ג, בדרך לפינוי נוסעים למלוניות
(צילום: גבי זהר)
ועדת החוקה בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אישרה היום (ד') את חובת הבידוד במלוניות לחוזרים לישראל מכל המדינות עד 2 במרץ - לאחר שבתחילת השבוע אישרה להאריך חובה זו ב-24 שעות בלבד לשם "מציאת פתרונות בידוד חלופיים". חובת הבידוד פגה בלילה שבין שני לשלישי, ומאז ישראלים רבים שנחתו בנתב"ג חזרו היישר לביתם. לעומתם, כ-80 נוסעי טיסת לופטהנזה ינחתו הלילה בישראל - ויילקחו בכפייה למלוניות.
הסיכום התקבל לאחר שיחות שהתקיימו בין שר הבריאות יולי אדלשטיין לבין יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר, שסירב להיענות לדרישת קבינט הקורונה לאשר את הארכת חובת הבידוד עד ל-9 במרץ - עד שיוצגו בפניו תוכניות חלופיות לחובת הבידוד.
בעקבות הסירוב נאלץ משרד הבריאות להאיץ את הטיפול בנושא והודיע על התחלה מיידית של פיילוט שבמסגרתו יחולקו 100 צמידי מעקב אלקטרוניים לשבים מחו"ל - ותוך ימים הפיילוט יורחב ל-1,000 צמידים.
4 צפייה בגלריה
צמיד בידוד אכיפה אלקטרונית קורונה
צמיד בידוד אכיפה אלקטרונית קורונה
הערכה שתחולק למבודדים
בדיון של ועדת חוקה התברר שהמשטרה כלל לא רוצה להיות אחראית על צמידי המעקב - אך מסתמן שהיא זו שתוזעק בכל פעם שתופיע התרעה על מפירי בידוד. בשל כך, משרד הבריאות החליט לתקשר עם חברה חיצונית, חברת-בת של אלקטרה, שתריץ את הפיילוט. לחברה יש 1,000 צמידים זמינים שיחולקו יחד עם מכשיר טלפון חכם לכל ישראלי שיחזור לארץ. בינתיים, משרד הבריאות בוחן פתרונות טכנולוגיים נוספים כמו איכוני טלפונים, ושוקל גם להיעזר בשב"כ.
גל שגב, מנהלת השיווק של חברת סופרקום שתספק את הצמידים, אמרה ל-ynet: "המערכת כוללת שלושה מרכיבים: צמיד אלקטרוני שאדם בבידוד נושא על גופו, סמארטפון ייעודי לצורך הבידוד ותג. בשלב הראשון זה מיועד ל-100 יחידות. אנחנו מדברים כרגע רק על פיילוט, אבל התבקשנו לספק יותר". שגב בחרה שלא להשיב לפניית ynet לגבי כמות הצמידים הנוספת שתסופק, כמו גם לגבי אם החברה השתתפה במכרז לצורך בפיילוט.
4 צפייה בגלריה
אנשים משתחררים ממלוניות הבידוד דן פנורמה בתל אביב
אנשים משתחררים ממלוניות הבידוד דן פנורמה בתל אביב
לאחר ביטול החובה: אנשים משתחררים מהמלונית
ח"כ אשר אמר בדיון כי "המדינה הוציאה עד היום חצי מיליארד שקל למלוניות הבידוד. יכולתם בכסף הזה לקנות עוד עשרות ניידות ולהדק את האכיפה על הבידוד הביתי". המשנה ליועמ"ש, רז נזרי, אמר בדיון כי משרד המשפטים הכין טיוטה של חוק המאפשר שימוש באזיקים אלקטרוניים לטובת אכיפת בידוד ביתי – אך משרד הבריאות היה זה שהקפיא אותו.
בדיון שנערך היום במשרד הבריאות, יחד עם ח"כ אשר, הוחלט שמי שירכז את הפיילוט הוא סגן השר יואב קיש. במשרד הבריאות הבהירו כי מדובר בחלופה שתוצג לצד הבידוד במלונית, וכי מי שיהיה מעוניין להעביר את הבידוד בבית יצטרך להפקיד 1,500 שקל כפיקדון. "אנחנו בחשש גדול של ייבוא מוטציות שיסכנו את מבצע החיסונים", אמר קיש. "לשם כך אנחנו מחייבים מלוניות בידוד לחוזרים מחו"ל. יש פה הטבה והקלה לאלו שייצאו שליליים בשדה - ללכת לבידוד ביתי עם איכון דיגיטלי. מי שלא רוצה, יישאר במלונית. אנחנו לא מחייבים אף אחד. יש לנו אישור לצאת לפיילוט מבחינה משפטית ונלך לחקיקה בשבוע הבא".
4 צפייה בגלריה
אנשים משתחררים ממלוניות הבידוד דן פנורמה בתל אביב
אנשים משתחררים ממלוניות הבידוד דן פנורמה בתל אביב
משתחררים מהמלוניות - לקראת חזרה אליהן
אתמול בישיבת הממשלה רה"מ נתניהו זעם על ההחלטה של ועדת החוקה לבטל את מלוניות הבידוד. "זאת שערורייה, אין מילה אחרת לחוסר האחריות הזאת", הוא אמר, "אני מעלה את זה כי אין שום הצדקה רציונלית לדבר הזה. לא ניתן למוטציות להגיע לכאן". בסיום ישיבת הממשלה התקיימו שיחות קשות בין נתניהו ליו"ר הוועדה ח"כ אשר.
נתניהו ביקש לחדש מיד את חובת הבידוד במלוניות, וח"כ אשר השיב לו: "משרד הבריאות מטעה אותך, אל תאמין להם. חודש הם גוררים רגליים. את התו הירוק הצעתי לפני חודשים והם התעלמו. שיציגו חלופות לבידוד ולא סתם מילים. אם נראה תוכנית רצינית נאשר לכם".
ראש הממשלה הבטיח לח"כ אשר כי משרד הבריאות יציג לוועדה שבראשותו תוכנית חלופית לפיקוח על בידוד ביתי במקום בידוד במלוניות - וביקש ממנו הארכה נוספת להצגת התוכנית. ח"כ אשר אמר כי זה בדיוק מה שהוועדה דרשה מהמשרד.
בנוסף, משרד התחבורה הודיע אתמול כי משבוע הבא תצומצם למינימום כניסת ישראלים ארצה - למעט מקרים הומניטריים דחופים - עד לכניסה של לא יותר מ-200 ישראלים ביום. כך הוחלט בתום דיון שנערך בראשות ראש הממשלה ובנוכחות שרי התחבורה והבריאות.