בצה"ל נרשם אמש (רביעי) שיא במספר הנדבקים בקורונה: 1,340 משרתים נמצאו חיוביים לנגיף כעת וקרוב ל-10 אלף מבודדים. בשטח מצטיירות גישות שונות למיגור המגפה, החל מהטלת קנסות, עוצר יציאות ודוגמה אישית של המפקדים.
בגדוד 50 של חטיבת הנח"ל בחרו לקנוס חלק מהלוחמים בשל הפרת נהלי הקורונה כמו אי-עטיית מסכה, הפרת בידוד ביחידה או הפרת הריחוק החברתי. גובה הקנס נמוך ביחס למשכורת החודשית של לוחמי החטיבה הירוקה, כ-100 עד 200 שקלים מתוך 2,000 שקלים חודשיים, אך הפגיעה בכיס הדל גם כך של הלוחם עוררה ביקורת מצד החיילים והוריהם. "אפשר להסתפק בענישה אחרת כמו השעיה מתפקיד לחימה והעברה זמנית למפקדה, למשימות תורנות או למנוע יציאה לקורסים", אמרו קרובים לחיילים בגדוד.
4 צפייה בגלריה
קמפיין צה"ל למלחמה בקורונה
קמפיין צה"ל למלחמה בקורונה
מתוך קמפיין של דו"צ לעודד שמירה על ההנחיות
(צילום: דובר צה"ל)
המפקדים ביחידה סבורים אחרת וטוענים כי דווקא הפגיעה המוגבלת בכיס, שמתבצעת בהתאם לפקודות הדין המשמעתי, יעילה יותר. "אנחנו צריכים את החיילים האלה כלוחמים ולא כתומכי לחימה", אמרו המפקדים, "כך שמניעת היציאה שלהם לקורסים תיפגע יותר בגדוד ופחות בהם". לדבריהם, "אנחנו תופסים בחודשים האחרונים את הגזרה הכי מורכבת ביהודה ושומרון, ויש שיגידו המורכבת ביותר בכל הארץ – גזרת העיר חברון. אין לנו גדוד עודף לתפוס את הגזרה הזו".
אחד הלוחמים בגדוד נענש רק כי ירד משמירה ולא חזר ישירות למתחם הבידוד הפלוגתי שבו היה אמור להיות, כי היה צריך לשוחח עם אחד ממפקדיו. במקרה אחר, לוחם נשלח לכלא מסיבות ערכיות לאחר שזייף, בסיוע חבריו, הודעה שקיבל לכאורה ממשרד הבריאות ובה נדרש להיות בבידוד.
עד כה, מתחילת המגפה, נדבקו בגדוד 15 חיילים, רובם החלימו וכעת יש שלושה חיילים שמחלימים וחמישה מבודדים. הסיכון המרכזי בגדוד, שפועל מתוך ליבו של הישוב היהודי בחברון, הוא הקירבה היתרה לאוכלוסייה היהודית בשגרה ולאוכלוסייה הפלסטינית בפעילות המבצעית. בגדוד בודקים עם המינהל האזרחי אם המבוקשים שעליהם לעצור התגלו כנשאי קורונה או מחויבי בידוד. בנוסף, נאסר על החיילים לבקר ולאכול אצל משפחות יהודיות בחברון שנהגו להזמין אותם תכופות לביתם.
בגדוד 890 של הצנחנים, כמו בנח"ל, נמצאו לא מעט לוחמים ממורמרים מחוסר האחידות בעוצר היציאות שנקבע על ידי הרמטכ"ל אביב כוכבי לחודש ימים לפחות. לחלקם הגדול של הלוחמים בצה"ל נדחתה שוב חופשת הרגילה, שאותה הם חוו בפעם האחרונה בתחילת השנה. זאת בשל עוצר היציאות וההגבלות השונות.
4 צפייה בגלריה
דירות יחידות תחלואה צה"ל
דירות יחידות תחלואה צה"ל
דירות יחידות תחלואה צה"ל
4 צפייה בגלריה
ביקר ראש המטה הכללי רב-אלוף אביב כוכבי, בליווי מפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין, במפקדת 'אלון'
ביקר ראש המטה הכללי רב-אלוף אביב כוכבי, בליווי מפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין, במפקדת 'אלון'
הרמטכ"ל כוכבי. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
למרות זאת, אנשי קבע ממפקדות הגדודים, בהם נגדים, דווקא יוצאים לחופשות מצומצמות בביתם, עם הגבלה לשהות לצד משפחתם הגרעינית בלבד. גם חלק מהקצינים הלוחמים, בהם מפקדי מחלקות ופלוגות נשואים ובעלי משפחות, יוצאים לאפטרים באישור המג"דים. "אלה יציאות ל-18 עד 24 שעות בחלק מהמקרים. יש לנו אחריות גם כלפי משפחות המפקדים", הסבירו קצינים ששוחחו עם ynet.
בגדוד, השוהה כעת באימון בבקעת הירדן, בחרו שלא לקנוס לוחמים. זאת בניגוד לתחילת הגל הראשון באביב, אז גם סכומי הקנס הוגבלו ל-50 שקלים. "בחרנו להחמיר ביחס לנוהלי הצבא, אבל בעיקר להפגין דוגמא אישית של המפקדים. זה מה שעובד וזה מה שמנצח", סיפר אחד הקצינים ביחידה. "הנראות מובילה לאחריות אישית של כולם", הוסיף.
לפני כשבוע אחד הלוחמים בגדוד התגלה כחיובי לקורונה, לאחר שהסתער עם חבריו, ללא מסכות ובהתאם לנהלים, בתרגיל שטח פתוח במהלך שבוע מלחמה. הלוחם, שנדבק כנראה מקרוב משפחתו, דיווח על כך למפקדיו, שמיהרו לבודד את הצוות שאיתו הוא התאמן. הצוות נבדק ויצא נקי, ומתווה הקפסולות במקרה זה הוכיח את יעילותו.
4 צפייה בגלריה
היערכות אוגדת עזה בעקבות נגיף הקורונה
היערכות אוגדת עזה בעקבות נגיף הקורונה
היערכות אוגדת עזה בעקבות נגיף הקורונה
(צילום: יואב זיתון)
בתרגילים הלוחמים מתאמנים ללא מסכות, בניגוד למפקדים שצריכים לעבור בין הצוותים והפלוגות במהלך התרגיל, ולכן הם עוטים מסכה לצד ציוד הלחימה. "ככל שהתפקיד בכיר יותר כך האחריות לדוגמא אישית גדולה יותר. זה מנצח יותר מההנחיות הכי קשוחות", הוסיף קצין מגדוד הצנחנים.
בגדוד הסיור של חטיבת גולני אירע בחודש האחרון מקרה דומה. לטענת קרובי הלוחמים בגדוד, נאלץ אחד הלוחמים שהתלונן על תסמינים לחשוף את עצמו לחבריו במהלך תרגיל ולארגן לעצמו בדיקת קורונה, כמה ימים לאחר מכן, כשהיה בחופשה רגילה בביתו. הבדיקה, שהושגה באמצעות אימו, התגלתה כחיובית. מצה"ל נמסר בתגובה בעניין זה: "במהלך החופשה החייל בחר לעבור בדיקת קורונה מחוץ לצבא שתוצאתה התקבלה כחיובית, ולאחר מכל כל חייל שבא אתו במגע נדרש לבידוד".
גם ביחידות העורפיות נרשמו אירועים חריגים. בלשכת הגיוס בחיפה הענישו חייל בריתוק לבסיס כי הסתובב, לטענת מפקדיו, עם מסכה שלא כיסתה את אפו. בהמשך הוא התגלה כחיובי לקורונה, דבר שהוביל לבידוד של חיילים אחרים, ולכן הוחלט לשפוט אותו. "המסכה כיסתה את כל פניו", טענו בני משפחתו, "אבל לחצו על העדים במשפט שלו לטעון שהוא לא כיסה את האף". לדבריהם, "בזמן הזה נרשמו הפרות אחרות של הנהלים ביחידה, אבל אותו החליטו להעניש לשווא".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "השמירה על בריאות המשרתים ומניעת הדבקה בבסיסי צה"ל, היא משימה בעלת חשיבות גבוהה לטובת שימור הכשירות המבצעית ההכרחית. למטרה זו נערכו התאמות בכלל יחידות צה"ל בהיבטי יציאות מהבסיס, שמירה על קפסולות, התאמת אימונים והכשרות ועוד.
"השמירה הקפדנית על ההנחיות, במטרה למנוע את התפשטות התחלואה, דורשת משמעת ואחריות אישית ופיקודית הן מהחיילים והן מהמפקדים. על כן, מאז חודש מרץ מתבצעות מאות ביקורות פתע ביחידות צה"ל לבדיקת אכיפת ההנחיות, מוכנות לוגיסטית ושמירת כללי ההיגיינה.
"נדגיש כי אנשי קבע כפופים להנחיות מחמירות כשאר משרתי צה"ל. בשל כך שחלקם בעלי משפחות, ניתן לאנשי קבע אלו ביחידות סגורות אישור יציאה לביתם. היציאה מהבסיס והחזרה אליו מותנה בשמירה על הנחיות ותשאול.
"הפרה של פקודות צה"ל והנחיות משרד הבריאות בנושא זה מצד חיילים ואנשי קבע כאחד מלוות בטיפול משמעתי בהתאם".