תוצאות סופיות עדיין אין, גם הנשיא שהפסיד טרם הודה בכך - אבל חמישה ימים אחרי הבחירות בארצות הברית שהובילו להדחת נשיא מכהן לראשונה מאז 1992, אפשר כבר לסכם אותן במספרים. הנה עשרה מספרים שיכולים להסביר את אותן בחירות היסטוריות שנערכו במהלך מגפה עולמית ומיתון כלכלי.

65 מיליון

מגפת הקורונה הפכה את הבחירה באמצעות הדואר לאופציה המועדפת, ויותר מ-65 מיליון אמריקנים - קרוב לחצי מהמצביעים - בחרו כך. הזינוק בהצבעה בדואר הוביל גם לאיטיות גדולה בתהליך הספירה, ולכך שההכרזה על המנצח נמסרה כמעט 90 שעות אחרי תחילת ספירת הקולות.

18%

ממדינות "חגורת החלודה" שבצפון מזרח ארצות הברית ועד "חגורת השמש" שבדרום ארצות הברית, ג'ו ביידן זכה ביותר קולות מדונלד טראמפ בפרברים ובאזורים אחרים שנחשבים לעשירים יחסית. שיעור ההצבעה במחוזי הפרברים עלה ב-18%. בעלי תואר אקדמי? הם התנערו מטראמפ. במחוזות הכפריים ברובם אחוז ההצבעה עלה בשיעור נמוך יותר, שם לנשיא המכהן הייתה תמיכה רבה יותר.

4 מיליון

בארצות הברית - ובעולם כולו - רעננו את המסכים שלהם כל העת כדי לצפות בתוצאות המתעדכנות ממדינות המפתח, שבכמה מהן המרוץ היה צמוד במיוחד. אבל זהות הזוכה במספר הקולות הרב ביותר הייתה ברורה כבר מההתחלה - ביידן זכה ביותר מארבעה מיליון קולות מטראמפ, והיתרון הזה כנראה רק יגדל.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן דונלד טראמפ
ג'ו ביידן דונלד טראמפ
המנצח והמפסיד. ביידן וטראמפ
(צילום: AFP, רויטרס)

58%

זהו שיעור התמיכה בטראמפ בקרב גברים לבנים השנה. אמנם מדובר בשיעור גבוה מאוד, אך בהשוואה ל-2016 חלה דווקא ירידה בתמיכתם ברפובליקנים - אז 62% מהגברים הלבנים בחרו בטראמפ בהתמודדות מול הילרי קלינטון.

2 מיליון

בהשוואה ללפני ארבע שנים, טראמפ זכה בשני מיליון קולות נוספים במחוזות שסבלו יותר מכל מהקורונה. זה אמנם היה מעט יותר ממה שביידן קיבל בהשוואה למועמדת מפלגתו ב-2016, אבל בכל זאת מדובר בעלייה. המגפה הייתה אמנם בראש סדר העדיפויות של הבוחרים, אבל במחוזות שבהם היו יותר מ-70 מתים ל-100 אלף תושבים - לא חלה ירידה בתמיכה בנשיא.

7-42

הנתון הזה מראה למעשה איך השתנתה המפה הפוליטית ביחס ל-2016. ביידן ניצח (או בדרך לניצחון) ב-42 מחוזות שבהם ניצח טראמפ לפני ארבע שנים. במדינת המפתח מישיגן, ביידן ניצח במחוז קנט - מעוז רפובליקני שבו ערך טראמפ את עצרות הסיום שלו הן השנה והן ב-2016. טראמפ, לעומת זאת, ביצע מהפך רק בשבעה מחוזות שבהם ניצחה אותו קלינטון.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת מישיגן
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת מישיגן
טראמפ במישיגן. הפסיד במחוז שבו ערך את עצרת הסיום שלו
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
תומכים של טראמפ
תומכים של טראמפ
חגיגות תומכי טראמפ בפלורידה. ההיספנים סייעו לניצחונו במדינה
(צילום: AFP)

7

טראמפ הפסיד במיאמי-דייד, המחוז המאוכלס בפלורידה שנחשב למעוז דמוקרטי, בפער של 7 אחוזים בלבד. זאת, לעומת פער עצום של 29% ב-2016. הסיבה לשינוי הגדול השנה - שהוביל גם לניצחון הרפובליקני בפלורידה כולה - הייתה התמיכה הרבה של הבוחרים הלטינים באזור בטראמפ שם המסר האנטי-סוציאלי של הנשיא ה-45 התקבל היטב אצל יוצאי ונצואלה וקובה - שסבלו רבות מהשלטון הסוציאליסטי בארצות המוצא שלהם.

92/70

אלו שיעורי התמיכה הגדולים ביותר בביידן ובטראמפ במדינות השונות. בוושינגטון הבירה תמכו במועמד הדמוקרטי 92% מהמצביעים, בוויומינג - שלא בחרה במועמד דמוקרטי מאז 1964 - הצביעו 70% מהבוחרים לטראמפ. זה לא השפיע רבות. הן וושינגטון הבירה והן ויומינג מעניקות שלושה אלקטורים בלבד כל אחת.
4 צפייה בגלריה
חגיגות הניצחון בבית הלבן
חגיגות הניצחון בבית הלבן
חגיגות הניצחון בבית הלבן. בוושינגטו 92% הצביעו ביידן
(צילום: עידן ארבל)

2

טראמפ מדורג במקום השני מבין מקבלי הקולות בכל הזמנים בבחירות, מיד אחרי ביידן. במקום השלישי, אחרי טראמפ: הבוס של ביידן בעבר, הנשיא ה-44 ברק אובמה. 2 זה גם מספר הפעמים שבהן הפסיד טראמפ במספר הקולות הכללי ברחבי ארצות הברית.

0

זהו מספר הפעמים שבהן טראמפ הודה בהפסד. עורכי דינו אמרו שהם מתכננים לפעול משפטית, לאחר שהרשתות האמריקניות הכריזו על כך שביידן נבחר לנשיא ה-46 של ארצות הברית.