נגיף הקורונה יישאר כאן עד שיהיה חיסון או תרופה, וזה יכול לקחת חצי שנה, שנה, מי יודע? ועד שזה יקרה צריך לחיות לצידו, וזה אומר התנהלות שתמנע הדבקה המונית, ובאותו זמן תאפשר שגרת חיים ואת פעילות המשק. הרי אי אפשר לסגור את המדינה למשך חודשים וגם לא למשך שבועות. זה יביא חורבן מוחלט על הכלכלה, מיליוני מובטלים ופשיטות רגל. אנשים אולי לא ימותו מהנגיף אבל גם יישאר להם פחות בשביל מה לחיות – בדידות קשה, חסכונות ועמל של שנים, הכל ירד לטמיון.

לסגור הכל זה לא לנהל, זו גם חוכמה קטנה. וגם לא סביר להשבית את המדינה כשהדרג הרפואי מתנגד לכך. הדרג הרפואי הוא שאמור להיות הדוחף העיקרי לצעדים קשים, שמטרתם מניעת הדבקה והקלה על בתי החולים. שיקוליו של הדרג המדיני רחבים יותר, תפקידו למתן את הדרישות של הרופאים כדי לא להרוס את הכלכלה. לא יכול להיות שיתהפכו היוצרות. אם יחנקו חולה קורונה - ימות הנגיף יחד איתו. וזה כמו לחנוק את המדינה: הנגיף אולי יוכה אבל גם המדינה.
איך חיים לצד הנגיף? באמצעות שלושה עקרונות פשוטים:
כללים קבועים, ברורים ואחידים לכולם – בלי לזגזג ולשנות כל רגע. תקן אחיד לכל המקומות הסגורים, ותקן לכל המקומות הפתוחים. מותר לעשות כל פעילות שעומדת בתקן, וזה לא משנה אם מדובר בתפילה, בהפגנה, בחתונה, במשחק כדורגל או בקונצרט. לא צריך ליפול למלכודת "הערכים" המְפַלֵֶּגֶת. אין שום צורך להכריע מה חשוב יותר, הזכות להפגין נגד השלטון, או הזכות להתפלל לאלוהים. כל פעילות שעומדת בתקן תותר, אפילו טאי צ'י. ואם בבית הכנסת שומרים על התקן של מספר האנשים, המרווחים ביניהם, המסכות על הפה והאף, אז מותר להתפלל שם. ואם בהפגנה בבלפור או בכל מקום אחר מקפידים על התקן אז מותר להפגין.
שימוש בטכנולוגיה – כל בית כנסת, אולם אירועים, מסעדה, אצטדיון או קניון, יתקין מצלמות לפי תקן, שישדרו בזמן אמת למוקדים מאוישים שיוקמו. מקום שיחרוג מהכללים ייסגר מיידית ויוטל עליו קנס גבוה. קיימות כבר שיטות בדיקה מהימנות, שנותנות תשובה תוך חצי שעה, ובדיקות בפיתוח מתקדם שייתנו תשובה תוך דקות ספורות – אנשים יגיעו חצי שעה לפני הכניסה למקומות בעלי פוטנציאל הדבקה כמו אלה שהוזכרו, ובנוסף להם שווקים, בריכות שחייה, מלונות ומתחמי הפגנות, ויעברו בדיקה לגילוי קורונה. בעלי תוצאת בדיקה שלילית יורשו להיכנס, ומי שיימצא חיובי יהיה מוכר למערכת וייכנס לבידוד. הבדיקות יהיו בסבסוד ממשלתי, זה עדיף מאשר לשלם דמי אבטלה.
אכיפה – יגויסו סדרנים לאכיפת הכללים במקומות מועדים כמו חופי הים, שווקים ועוד, ויגויסו מוקדנים שיאיישו את המוקדים שאליהם יגיעו התמונות מהמצלמות. קיימת טכנולוגיה שתתריע אוטומטית על חריגה מהכללים גם בלי שמישהו יצטרך לעבור על כל אתר מצולם.
זה נקרא לנהל, ככה חיים עם הנגיף וככה חוזרים לשגרה מבוקרת ששומרת על הבריאות, אבל מאפשרת גם למשק הישראלי לתפקד. להשבית את המדינה זה לא יותר מניסיון חסר סיכוי להילחם בנגיף, ניסיון שהשלכותיו הרסניות. יותר מחצי שנה חלפה מאז פרוץ המגפה בישראל, ורוב הזמן בוזבז. אם נתחיל להיות יעילים ותכליתיים, נוכל לחזור לשגרה המבורכת.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com