בצל היישום הבלתי מתפשר מצד סין של "חוק הביטחון הלאומי" שכפתה על הונג קונג – חוק שמפליל מעשי "בדלנות" ו"חתרנות" ועשוי לשים סוף לאוטונומיה החלקית שממנה נהנתה במשך שנים – בממשלת טיבט הגולה מזהירים כי גורלה של העיר צפוי להיות דומה לשלהם.
9 צפייה בגלריה
נזירים טיבטים בהפגנה נגד סין בקמבודיה. ארכיון
נזירים טיבטים בהפגנה נגד סין בקמבודיה. ארכיון
נזירים טיבטים בהפגנה נגד סין בקמבודיה. ארכיון
(צילום: gettyimages)
לובסאנג סנגאי, ראש הממשלה הגולה של טיבט, טוען כי סין רימתה את הונג קונג ואת אנשיה בדיוק כפי שרימתה את העם בטיבט ב-1951, אז הבטיחה לה אוטונומיה.
בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP הזכיר סנגאי כי סין חתמה אז על הסכם שבו התחייבה שלא לפעול בניגוד לרצון הטיבטים, אך במקום זאת הנהיגה שם משטר של דיכוי שחתר תחת חירותם של תושבי מה שהייתה אז ממלכת טיבט. כמה שנים לאחר מכן, ב-1959, מנהיגה הרוחני הדלאי לאמה נאלץ להימלט מהמדינה לאחר ניסיון התקוממות כושל נגד השלטון הסיני.
"אם אתם עוקבים אחרי הכיבוש הסיני של טיבט והאירועים שלאחר מכן, ניתן לראות שמיישמים את אותו דבר כעת בהונג קונג", טען סנגאי בן ה-51, בראיון שנערך עמו בדרמסאלה שבהודו, שם שוכנת הממשלה הגולה של טיבט.
9 צפייה בגלריה
הפגנה של גולים מ טיבט נגד חוק הביטחון שכפתה סין על הונג קונג ב דרמסאלה הודו
הפגנה של גולים מ טיבט נגד חוק הביטחון שכפתה סין על הונג קונג ב דרמסאלה הודו
"עומדים לצד הונג קונג". גולים טיבטים מוחים נגד סין בדרמסאלה, הודו
(צילום: AP)
"לטיבט הובטחה 'מדינה אחת, שתי שיטות'", אמר סנגאי, תוך שהוא מתייחס לכינוי הנפוץ למנגנון שהבטיחה סין לשמר בהונג קונג לפחות למשך 50 שנה מרגע השבתה משלטון בריטי ב-1997, מנגנון שהעניק לעיר זכויות אוטונומיות רבות בענייני פנים. "אבל מיד אחרי שהפקידים הטיבטים חתמו, תחת לחץ, כל אחד מ-17 הסעיפים בהסכם הופר", טען.
"וזה מה שאתם רואים בהונג קונג. לאנשי הונג קונג הובטחה חוקה בסיסית – אבל מה שאתם רואים זו הפרה של כל הסעיפים שהוסכם עליהם", הוסיף סנגאי. "אנשי הונג קונג שואפים להשיג רק את זכויותיהם – זכויות אדם בסיסיות ודמוקרטיה. מה שאתם רואים בהונג קונג כבר קרה בטיבט".
החוק החדש שכפתה סין על הונג קונג, תוך שהיא עוקפת את הפרלמנט המקומי שלה, מעורר כאמור תרעומת רבה בעולם מחשש לחיסול האוטונומיה החלקית שלה. הוא מפליל, בין היתר, פעולות שיוגדרו "חתרנות" ו"בדלנות" ונותן לסוכנויות הביטחון של בייג'ינג הקומוניסטית דריסת רגל בתוך הונג קונג, ולמשטרה הוא מעניק סמכויות נרחבות לבצע חיפושים בתוך בתים בלי צווים משפטיים.
9 צפייה בגלריה
ראש ממשלת טיבט הגולה לובסאנג סנגאי
ראש ממשלת טיבט הגולה לובסאנג סנגאי
"סין רוצה להיות מס' 1 בעולם, אל תסמכו עליה". ראש ממשלת טיבט הגולה לובסאנג סנגאי
(צילום: AFP)
למרות הביקורת הנרחבת, סין והשלטונות המקומיים בהונג קונג – שנחשבים לעושי דברו של השלטון הקומוניסטי בבייג'ינג – ממשיכים ליישם את החוק בנמרצות. רק בלילה האחרון (בין שלישי לרביעי) נחנך "המשרד לשמירה על הביטחון הלאומי", סוכנות ביטחון חדשה שלא תהיה כפופה ישירות לממשל המקומי של הונג קונג.
בטקס החניכה של המשרד החדש, שהוקם בגורד שחקים מול פארק ויקטוריה ושבו פעל עד כה מלון, השתתפה מנהיגת הממשלה המקומית של הונג קונג קארי לאם. "הטקס היום הוא רגע היסטורי בגלל שאנו עדים לציון דרך בהקמתם של מערכת משפטית איתנה ומנגנון אכיפה לשמירה על הביטחון הלאומי של הונג קונג", הכריזה לאם, שתומכת נמרצות בחוק החדש.
נגד ממשלתה של לאם, נזכיר, פרצה אשתקד אחת המחאות הסוערות ביותר בתולדות הונג קונג, בעקבות כוונתה אז לאפשר הסגרה של חשודים לסין. המחאה הסוערת הביאה למשיכת הצעת החוק בשנה שעברה, אך כעת במסגרת החוק החדש שכפתה סין, גם הסגרת חשודים לבייג'ינג תהיה אפשרית.
9 צפייה בגלריה
טקס פתיחת משרד ביטחון לאומי של סין ב הונג קונג בהשתתפות מנהיגת העיר קארי לאם
טקס פתיחת משרד ביטחון לאומי של סין ב הונג קונג בהשתתפות מנהיגת העיר קארי לאם
"רגע היסטורי". קארי לאם חונכת את משרד הביטחון החדש שכפוף לבייג'ינג
(צילום: AFP)
במקביל, לשכת החינוך של הונג קונג הודיעה היום כי בבתי הספר אסור יהיה מעתה לתלמידים לשיר או לנגן את המנון המחאה "התהילה להונג קונג", כיוון שהוא מכיל מסרים פוליטיים. בשבוע שעבר העיר כבר הודיעה שסיסמת המחאה "שחררו את הונג קונג, מהפכה בזמננו" אסורה, וכי מי שיביע אותה בדרכים שונות מסתכן בהפרת החוק החדש שמונע קריאות לעצמאות העיר. מספריות ברחבי הונג קונג כבר הוסרו ספרים של פעילים למען דמוקרטיה.
בראיון ל-AFP התייחס ראש ממשלת טיבט הגולה גם ל סכסוך האחרון בין סין להודו בגבול ביניהן בהרי ההימלאיה, שהיה העימות הקטלני הראשון בין צבאותיהן שם זה עשרות שנים. סנגאי בירך על הודעת הודו מיום שני שלפיה המצב בשטח נרגע והכוחות הסיניים אף החלו לפרק אוהלים ותשתיות שהקימו לאורך הגבול המתוח, אך קרא לדלהי לעמוד על המשמר.
"רגיעה זה דבר טוב, הסגת הכוחות זה טוב. אבל אנחנו תמיד אומרים 'לוודא, לוודא, לוודא – לא לסמוך על סין'. אנחנו מקווים שהרגיעה הזו היא אמיתית. אנחנו מקווים שלא תהיה חזית חדשה שתיפתח בקרוב", אמר. "אנחנו לא רוצים מלחמה. אנחנו רוצים שלום באזור. אבל אני חושב שסין רוצה להיות מספר 1 בעולם ובהחלט מספר 1 באסיה, בלי מספר 2 או כזה שיהיה לפחות הרחק מאחוריה".
9 צפייה בגלריה
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב
סנקציות אמריקניות על הפרת זכויות אדם מצד סין בטיבט. פומפאו
(צילום: AFP)
בינתיים, יצוין, סוגיית טיבט עלתה מחדש לכותרות בעקבות הודעתו אתמול של מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו שלפיה ארה"ב תטיל סנקציות על גורמים בסין שמעורבים לדבריו בהתנהגות "שערורייתית" בנוגע לטיבט.
פומפאו הודיע כי ארה"ב תטיל הגבלות על הנפקת ויזות לפקידים סינים בגלל שבייג'ינג מגבילה את כניסתם של דיפלומטים אמריקנים, עיתונאים ותיירים לטיבט, ופוגעת בזכויות אדם באזור.
הבוקר הודיעה בייג'ינג כי תטיל בתגובה סנקציות זהות על פקידים אמריקנים, וקראה לוושינגטון להימנע מהתערבות במה שהיא מגדירה ענייניה הפנימיים. דובר משרד החוץ הסיני, ז'או ליג'יאן, קרא לארה"ב "לחדול מללכת בדרך הלא נכונה כדי למנוע פגיעה נוספת ביחסי סין-ארה"ב, בדרכי התקשורת ובשיתוף הפעולה בין שתי המדינות".
המהלך האמריקני והתגובה הסינית אליו מגיעים בשעה של מתיחות גוברת בין וושינגטון לבייג'ינג, בין היתר בשל הדיכוי שמנהיגה סין כעת בהונג קונג וההאשמות מצד ממשל טראמפ שלפיהן סין אחראית במחדליה להתפשטות נגיף הקורונה ברחבי העולם.