נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מקווה להשתחרר כבר היום (ב') מבית החולים וולטר ריד ליד וושינגטון, שבו הוא מאושפז כבר שלושה ימים לאחר שחלה בקורונה. זאת לאחר שאתמול אמרו רופאיו כי מצבו ממשיך להשתפר, ושייתכן כי ישוחרר להמשך החלמה בבית הלבן.
8 צפייה בגלריה
קיילי מקנאני דונלד טראמפ
קיילי מקנאני דונלד טראמפ
טראמפ מאושפז, הדוברת נכנסה לבידוד
(צילום: AFP, gettyimages)

בינתיים מספר הנדבקים בכוורת של טראמפ ממשיך לגדול, והערב הודיעה דוברת הבית הלבן קיילי מקנאני שגם היא אובחנה כנשאית של הנגיף. היא אמרה שהיא לא סובלת מתסמיני מחלה כלשהם וכי תיכנס כעת לבידוד. בכך עלה ל-11 מספר המקורבים לטראמפ שנדבקו בקורונה בימים האחרונים. בהמשך דווח כי שני פקידים נוספים במחלקת הדוברות של הבית הלבן, צ'אד גילמרטין וקרולין ליביט, נדבקו גם הם בנגיף.
ראש הסגל של הבית הלבן, מארק מדוז, הבהיר כי ההחלטה הסופית על שחרורו של טראמפ מבית החולים תיקבע בהמשך היום על ידי הצוות הרפואי שמטפל בנשיא. "זהו יום מאוד חשוב והנשיא ממשיך להשתפר ומוכן לחזור לפעילות שגרתית", אמר מדוז בראיון לרשת פוקס ניוז. הוא אמר שטראמפ "אופטימי" שיוכל להשתחרר היום.
בארה"ב מביעים חשש שטראמפ מנסה לדחוף לשחרור מהיר מבית החולים, ובכך עלול לגרום לצוות הרפואי שלו לקבל החלטה שגויה או פזיזה מבחינה רפואית. אתמול הודה הרופא שלו, ד"ר שון קונלי, כי הוא לא חשף מוקדם יותר בפני הציבור שטראמפ קיבל תוספת חמצן לפני שאושפז בלילה שבין שישי לשבת (שעון ישראל), ושרצה לשקף את "הגישה המעודדת" של הרופאים ושל הנשיא.
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ מנופף לתומכיו מהרכב המשוריין. המטרה: לא להיראות חלש
( צילום:AFP)
למרות שהדגיש כאמור כי מצבו משתפר, קונלי סיפר אתמול שטראמפ פונה במסוק לבית החולים וולטר ריד עם חום גבוה, אחרי שפיתח "במהירות" תסמינים של המחלה. צוות הרופאים היה מודאג מירידה ברמת החמצן בדם בשישי, לפני האשפוז, ופעם נוספת בשבת – אז טופל טראמפ בתרופה הסטרואידלית דקסמתזון. סוכנות הידיעות AP מציינת שטיפול בסטרואידים מיועד בדרך כלל לחולים קשים.
לפי רשת CNN, טראמפ דרש להשתחרר מבית החולים כבר אתמול. שני גורמים אנונימיים סיפרו לרשת החדשות כי טראמפ חשש מכך שהאשפוז שלו "גורם לו להיראות חלש" וכי הנשיא "סיים עם בית החולים".
החשש של טראמפ מההשלכות הפוליטיות של האשפוז הוא שעמד גם מאחורי יציאתו הקצרה בלילה האחרון מבית החולים, כדי לברך כמה עשרות מתומכיו שהתאספו מחוץ למרכז. לפי CNN טראמפ וקבוצה קטנה של יועצים שמלווים אותו בבית החלים קיוו שבהופעה פומבית שכזו הוא יוכל להראות לאמריקנים שהוא ממשיך להוביל את הממשל ולהפריך דיווחים שנראו לטראמפ כמוגזמים על מצבו הרפואי. ב"ניו יורק טיימס" ציינו שטראמפ נראה אנרגטי בנסיעה הקצרה, ושייתכן שזה נבע מהטיפול בסטרואידים.
לפני שיצא מבית החולים, טראמפ פרסם בטוויטר סרטון קצר מהסוויטה הנשיאותית שבה הוא שוהה, ובו אמר כי למד רבות על הנגיף מההידבקות בו, וכי הוא "מבין" אותו כעת. "למדתי הרבה, זה בית הספר האמיתי", אמר טראמפ. "זה לא בית הספר של בואו-נקרא-ספר".
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מברך תומכים מחוץ ל בית חולים וולטר ריד תדסה מרילנד
דונלד טראמפ מברך תומכים מחוץ ל בית חולים וולטר ריד תדסה מרילנד
רכבו של טראמפ חולף ליד תומכיו שהתקבצו מחוץ לבית החולים וולטר ריד
(צילום: AFP)
אלא שהיציאה הקצרה מבית החולים – במה שנראה כהפרה בוטה של הכללים שחלים על כל אזרח אחר מן השורה – מעוררת כעת ביקורת נרחבת כלפי הנשיא ומדגישה את נקודת התורפה המרכזית שבגינה הוא מפגר בסקרים: הזלזול שלו בהנחיות שקבע הממשל שלו-עצמו, כאשר רוב גדול של אמריקנים סבור שהוא נכשל בטיפול במשבר הקורונה.
לטראמפ הצטרפו ברכב המשוריין שממנו נופף לתומכיו מחוץ לבית החולים שני סוכנים של השירות החשאי, ורופאים בארה"ב הביעו זעם על נכונותו לכאורה של הנשיא לסכן אותם בהדבקה בנגיף, גם אם הוא עצמו עטה מסכה כשיצא החוצה ושני הסוכנים עטו מסכות ולבשו ציוד מגן נוסף.
"כל מי שהיה ברכב בזמן הנסיעה של הנשיא, שהייתה לא הכרחית לחלוטין, צריך להיות עכשיו בבידוד של 14 יום", אמר ד"ר ג'יימס פיליפס, רופא בוולטר ריד וראש מחלקת רפואת החירום באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון. "הם עלולים לחלות, הם עלולים למות, למען הצגה פוליטית. בהוראתו של טראמפ החיים שלהם נמצאים בסכנה, ובשביל הצגה. זה לא שפוי".

זיק עמנואל, יו"ר המחלקה לאתיקה רפואית ומדיניות בריאותית באוניברסיטת פנסילבניה, תיאר את הופעתו של הנשיא כ"מבישה". "לגרום לסוכני השירות החשאי שלו לנסוע עם חולה קורונה, עם חלונות סגורים, מציב אותם בסיכון מיותר להידבקות. ובשביל מה? תעלול יחצ"ני", כתב בטוויטר.
בבית הלבן דחו את הביקורת הזו. אחד מדובריו, ג'אד דיר, ציין שננקטו צעדי בטיחות הולמים כדי לאפשר לטראמפ ולצוות שלו לצאת מבית החולים – כולל השימוש של המאבטחים בציוד מגן. דיר אמר שלאור צעדי הבטיחות הצוות הרפואי אישר לטראמפ ולאנשיו לצאת ברכב מבית החולים לזמן קצר.

סוכן בשירות החשאי: "אי-אפשר להגיד לא"

לביקורת על הנשיא הצטרפו היום באופן חריג גם גורמים בתוך השירות החשאי שאחראי על ביטחונו, בטענה שטראמפ הפגין במהלך שלו הלילה חוסר התחשבות מוחלט בביטחונם האישי. כמה סוכנים, נזכיר, כבר נדבקו בחודשים האחרונים בעקבות עצרות המוניות שקיים הנשיא – שבהם לא שומרים תומכיו, ברובם הגדול, על עטיית מסכות ועל ריחוק חברתי.

8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עובד מבית החולים
דונלד טראמפ עובד מבית החולים
משדרים עסקים כרגיל: טראמפ בתמונה שפרסם הבית הלבן מהאשפוז
(צילום: AP)
"זה לא היה אמור לקרות בשום מצב", אמר לרשת CNN סוכן פעיל בשירות החשאי, ששמר על עילום שם. הוא אמר שהסוכנים שליוו את טראמפ אל מחוץ לבית החולים צריכים כעת להיות בבידוד. "לא הייתי רוצה להיות לידם". לדבריו, "התסכול על איך שמתייחסים אלינו בכל הנוגע להחלטות הנוגעות למחלה הזאת החל עוד לפני זה (הנסיעה של טראמפ מחוץ לבית החולים). אנחנו לא חד-פעמיים".
סוכן אחר הביע תדהמה מהתנהלותו של טראמפ, והדגיש שלסוכנים ששומרים עליו לא הייתה יכולת לסרב להשתתף בתעלול היח"צני. "אתה לא יכול לומר לא", אמר. סוכן שלישי היה פחות מודאג: "צפיתי בחדשות היום וזה פשוט מגוחך לומר שהנשיא ניסה להרוג את מאבטחיו. הוא לא קונבנציונלי, אבל אנחנו עושים את העבודה".

מלניה נשארת בתוך הבית

במה שנראה כהיפוך מוחלט מהאופן שבו מתנהל טראמפ, רעייתו מלניה שנדבקה אף היא בנגיף, הודיעה היום בציוץ בטוויטר כי בכוונתה להמשיך להחלים בבית הלבן. הציוץ שלה הגיע כמה שעות לאחר שגורם בממשל אמר ל-CNN: "מלניה מודעת לסכנות של נגיף הקורונה. היא לא מוכנה לקחת סיכון של חשיפה אפשרית שלו לאחרים". בציוץ שלה כתבה מלניה שהיא מרגישה טוב וכי היא מודה על התמיכה הרבה שקיבלה. "תודה לכל הצוותים הרפואיים והמטפלים בכל מקום, אני ממשיכה להתפלל עבור אלו שחלו או שבן משפחתם הושפע מהווירוס", הוסיפה.
8 צפייה בגלריה
מלניה טראמפ
מלניה טראמפ
מלניה. תישאר בתוך הבית הלבן
(צילום: AP)
הידבקותו של טראמפ בנשיא מטלטלת כעת את מערכת הבחירות לנשיאות, כשפחות מחודש נותר ליום הבחירות ב-3 בנובמבר, וכשבמדינות רבות החלה כבר ההצבעה המוקדמת. בארה"ב טרם התפרסמו סקרים רבים על השפעת ההידבקות של טראמפ, אך אחד הראשונים מהם, של רויטרס מאתמול, הצביע על כך ש-65% מהאמריקנים סבורים שטראמפ יכול היה להימנע מהידבקות אם היה מתייחס ברצינות לנגיף.
הפער ברמה הארצית לטובת יריבו הדמוקרטי של טראמפ, ג'ו ביידן, ממשיך בינתיים לגדול, ולפי סקר NBC ו"וול סטריט ג'ורנל" שפורסם אתמול ביידן כבר צועד ביתרון ארצי של 14% (53% לעומת 39%) – היתרון הגדול ביותר שהיה לו עד כה בסקר זה. הסקר נערך בימים רביעי וחמישי, אחרי העימות המכוער בין ביידן לטראמפ בשבוע שעבר, אך לפני שטראמפ הודיע שנדבק נגיף. בסקר של רויטרס, הנחשב איכותי מעט פחות, ביידן מגדיל גם כן במעט את יתרונו הארצי מהשבועות האחרונים, ומוביל בפער של 10%.
אחת השאלות שנותרו עד כה פתוחות היא עתידם של שני העימותים הנוספים שמתוכננים להתקיים החודש בין טראמפ לביידן, כשהשני אמור להיערך כבר בשבוע הבא, ב-15 באוקטובר. היום אמר ביידן כי הוא יסכים להשתתף בעימות רק אם מומחי הבריאות יאמרו לו שהדבר בטוח.
מחלתו של טראמפ מעלה גם את חשיבותו של העימות בין המועמדים לתפקיד סגן הנשיא, עימות שנחשב בדרך כלל לחשוב הרבה פחות וזוכה בהתאם לפחות סיקור תקשורתי. היום הודיע סגן הנשיא המכהן מייק פנס כי נבדק פעם נוספת וכי אובחן כשלילי לנגיף. בכך גברו מאוד הסיכויים שיישתף בעימות, בלילה שבין רביעי לחמישי, מול הסגנית המיועדת של ביידן קמלה האריס.