ראש חדש לארגון הביון: דוד (דדי) ברנע נכנס היום (ג') לתפקידו כראש המוסד בטקס החילופים הרשמי, יממה לאחר שהארגון נפרד מיוסי כהן, שסיים 38 שנות שירות במוסד וכיהן כראש המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים בחמש השנים האחרונות.
בטקס החילופים הבהיר לו ראש הממשלה בנימין נתניהו את סדר העדיפויות, ואמר כי "אם נצטרך לבחור בין חיכוך עם ארצות הברית לבין סילוק האיום הקיומי - האיום הקיומי גובר". שר הביטחון בני גנץ הגיב זמן קצר אחר כך ותקף במרומז הצהרה זו. "גם אם ישנן מחלוקות, הן ייפתרו בשיח ישיר בחדרים הסגורים ולא בשיח מתריס שעשוי לפגוע בביטחון ישראל", אמר.
"האיום הגדול ביותר עלינו זה האיום הקיומי שמוצב על ידי הניסיונות של איראן להתחמש בנשק גרעיני", אמר נתניהו בטקס. "בין אם לאיים עלינו ישירות בהשמדה של מדינה קטנה ומרוכזת בנשק אטומי, או בין אם לאיים עלינו בעשרות אלפי טילים שמגובים במטרייה גרעינית. זה איום שמאיים על המשך המפעל הציוני, ועלינו להילחם באיום הזה ללא סוף.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עם ראש המוסד היוצא יוסי כהן וראש המוסד הנכנס דוד ברנע
בנימין נתניהו עם ראש המוסד היוצא יוסי כהן וראש המוסד הנכנס דוד ברנע
מרים כוסית עם ברנע וכהן. נתניהו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עם ראש המוסד היוצא יוסי כהן וראש המוסד הנכנס דוד ברנע
בנימין נתניהו עם ראש המוסד היוצא יוסי כהן וראש המוסד הנכנס דוד ברנע
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
"אתם עושים את זה, דיברנו אתמול על פעולות שנעשו והפעולות האלה חייבות להימשך", הוסיף נתניהו. "אמרתי את הדברים האלה לידידי מזה 40 שנה ג'ו ביידן ואמרתי לו: 'עם הסכם או בלי הסכם אנחנו נמשיך לעשות כל מה שלאל ידינו כדי לסכל את ההתחמשות של איראן בנשק גרעיני'. כי איראן שונה מיתר המדינות שמחזיקות היום בגרעין. לכן הכלה זו לא אופציה".


גנץ התייחס לדברי נתניהו ואמר: "איראן היא איום על היציבות האזורית ועל שלום העולם. היא מדינה מחוללת טרור ומקדמת תוכנית גרעין שמסוכנת למדינת ישראל, ועדיין, ישראל היא המדינה החזקה ביותר באזור ברדיוס של 1500 ק"מ מירושלים".
"ארצות הברית", הוסיף גנץ, "הייתה ותמשיך להיות בעלת הברית החשובה ביותר של ישראל בשמירה על ביטחונה ועליונותה הביטחונית באזור. ממשל ביידן הוא ידיד אמת של ישראל, אין ולא תהיה לישראל שותפה טובה מארצות הברית. גם אם ישנן מחלוקות, הן ייפתרו בשיח ישיר בחדרים הסגורים ולא בשיח מתריס שעשוי לפגוע בביטחון ישראל".
ראש המוסד היוצא יוסי כהן ציין בטקס כי המשימות הקריטיות של הארגון הן "הגרעין האיראני, פעילותה של איראן באזור, ארגוני הטרור וההתעצמות בזירה וכן איומי הסייבר". הוא ציין כי את הצורך לשמור על "עליונות בראש ובראשונה במשאב האנושי בגיוסם של הטובות והטובים ביותר שיש בישראל כולה – עליונות במבצעים, בטכנולוגיה ובמודיעין. במהלך כהונתי כראש מוסד פעלתי על פי תפישת עולם זו שלפיה חובתנו כמפקדים, חובתנו כארגון, היא לפעול, לקחת את היעדים והמשימות שלנו ופשוט לפעול – לחתור באופן מתמיד ועיקש לפעולה ולצמצם את הרווח הזה שבין החזון, היעד והמעשה עד כדי התלכדותם.
"לא אמנה כאן את עשייתנו בשנים האחרונות - אתם כולכם שותפים לה. אומר רק שאתם פעלתם בנחישות, אפשר לומר לעתים באגרסיביות, כי לא הייתה לנו ברירה, אל מול אויב, אל מול כל אויב, בכל זירה בעולם. פעלנו לסכל איומים ובאותה עת למצות הזדמנויות לשלום ולשיתופי פעולה".
הוא פנה למחליפו בתפקיד, "דדי ידידי, אהובי, אני יודע שהמוסד בראשותך נמצא בידיים טובות ובטוחות. מהרגע שבו הכרנו, כשהצטרפת לשלוחה בפיקודי, ידעתי שאתה אמיץ, מעמיק, נחוש ויצירתי. כזה היית גם כראש שלוחה וכראש הצומת. כסגן ראש המוסד וראש מנהלת המבצעים עד לפני שעה היית יד ימיני ולא יכולתי לקוות למישהו טוב ממך. אני מאחל לך הצלחה גדולה בתפקיד. ואני בטוח, יודע, שתוביל את המוסד להישגים רבים ומשמעותיים".
באירוע אתמול במטה המוסד הוקרן לנוכחים סרטון של אשר בן חורין, נהג המונית מארץ נהדרת (יובל סמו), שאמר: "תמיד לקחתי את יוסי למבצעים מיוחדים. לקחתי אותו לרמי לוי, לסופר פארם, הוא חולה על אחד פלוס אחד".
"הוא אפילו שלח לי פעם נערת פיתוי", הוסיף אשר, וסיפר: "אנשים אומרים לי 'יוסי כהן הולך להיות ראש הממשלה', אני אומר להם - לפני שהוא יהיה ראש הממשלה הוא קודם כל יהיה פרזנטור של הוגו בוס".