כתבה זו עודכנה לאחר ההבהרה של שאשא-ביטון לגבי כוונתה על המידע הדרוש לחיסון.
"המערכה הגדולה עכשיו היא ההסברה", כך אמר היום (רביעי) לאולפן ynet פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, בהתייחסו לחיסוני הקורונה. כהן הגיב לדבריה של יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא-ביטון, שלשאלת ynet בשבוע שעבר ענתה כי תתחסן רק "לאחר שיוצגו לציבור כל הנתונים על אמינות החיסון ויעילותו". עוד אמרה שאשא-ביטון בתשובה לשאלה שנשאלה כי תקיים בוועדה דיון בנוגע לחיסון.
היום הבהירה שאשא-ביטון כי "מרגע שהתקבל אישור ה-FDA, אני ממליצה לכולם להתחסן. ראשונים צריכים להתחסן צוותי הרפואה והאוכלוסיות בסיכון בגבוה, ואני כמובן אשמח להתחסן בעצמי. בכל מקרה עמדתי היא נגד חיסון בכפייה אלא בשכנוע והסברה".
"הנתונים הם שם", מדגיש פרופ' כהן, "ואני חושב שהנושא של שקיפות מאוד חשוב כדי לשכנע את הציבור. מי שייכנס לאתר של משרד הבריאות, או ידבר עם הרופא שלו – יראה שהנתונים הם מנת חלקם של האזרחים. אבל שוב, זו בחירה אישית אם להתחסן או לא".
1 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
יו"ר ועדת הקורונה, ח"כ יפעת שאשא-ביטון
(צילום: קובי קואנקס)
ראש אגף מידע ובריאות דיגיטלית בקופת חולים מכבי, ד"ר ענת עקה זוהר, השתתפה גם היא בדיון, ואמרה כי היא "חושבת שכל מילה שנאמרת על ידי נציב ציבור צריכה להישקל, כי יש לה השפעה ומשמעות מאוד גבוהה על ההחלטות שהציבור מקבל". מבין חברי הכנסת שנבדקו רק אלי אבידר מישראל ביתנו אמר כי הוא מסרב להתחסן. זאת לקראת מבצע החיסונים שעתיד להתחיל בישראל בשבוע הבא.
"יש מקום להגיד – אני הראשון שאתחסן. אנחנו בהנהלת מכבי, כל ההנהלה הבכירה – המנכ"ל, יו"ר ההנהלה ומנכ"ל אסותא מרכזי – הולכים להיות הראשונים שמתחסנים. אנחנו מאמינים בחיסון, ואני חושבת שזה מה שהציבור צריך לדעת ולהכיר", הוסיפה. בהתייחסה לדבריה של שאשא-ביטון אמרה ד"ר עקה זוהר כי "כשנאמרים דברים שאין להם ביסוס מדעי ומקצועי, הם מבלבלים את הציבור".
"המידע פרוס בצורה יוצאת דופן באתר משרד הבריאות ובאתרי הקופות", הדגישה. "אנחנו יוצאים בהסברה, ואנחנו בחזית, בקו ראשון, מול המטופלים – נותנים את כל המידע ומסבירים אותו".
פרופ' כהן אמר כי הוא "קורא ורואה כל מיני הערות על ניגוד עניינים בדיונים, ואיך משלמים ל-FDA מפייזר. אני יודע בתור אחד שיושב בוועדות המייעצות לניסויים קליניים בחיסונים – שאנחנו חותמים על טפסים של ניגוד עניינים, ולא מקבלים כסף. אני וכל חברי הוועדה לא קיבלנו גרוש אחד. אנחנו עושים את זה בהתנדבות ובשמחה בשביל לעזור".
"אנשים חושבים שיש ממה לחשוש", הוא אומר. "הם חושבים שהחיסון מסוכן, שיש קונספירציה אפשר לדבר. על האלרגיות, על האנשים, אין בעיה".