5 צפייה בגלריה
בעיות במערכת החינוך חינוך
בעיות במערכת החינוך חינוך
(צילום: סיון מטודי, דוברות עיריית אשקלון, הרצל יוסף, רויטרס)
איומי השביתה הקבועים כבר הוסרו, ועל פניו נראה שהמערכת כולה מוכנה לפתיחת שנת הלימודים היום (ג') ללא כל בעיה. אבל למרות האווירה האופטימית, יש כמה בעיות שעדיין לא נפתרו וחששות שילוו את ההורים והתלמידים בדרך לכיתה.


הנהגת ההורים הארצית אמנם ביטלה את השביתה שתוכננה ל-1 בספט ביישובים שבהם יתקיימו רק יומיים לימודים בשבוע לתלמידי כיתות ה'-ו'. ההורים מתנגדים למתווה של משרד החינוך, שלפיו התלמידים בכיתות אלה יגיעו רק יומיים בשבוע לבית הספר ובשאר הימים ילמדו מהבית.
רשויות מקומיות רבות התארגנו ומצאו פתרונות חלופיים להקמת כיתות מיוחדות כמו בחורשות, במרכזים קהילתיים, בקאנטרי, במרינה ובמבני ציבור שונים. מהלך זה הוביל להסרת איום השביתה שתוכננה.
5 צפייה בגלריה
חורשה המיועדת ללימוד בבית ספר אמית בבאר שבע
חורשה המיועדת ללימוד בבית ספר אמית בבאר שבע
מכינים את החורשה ללימודים. חלק מהרשויות לא מצאו פתרונות
(צילום: הרצל יוסף)
אבל למרות האופטימיות, ברשויות רבות לא מצאו פתרונות לתלמידי כיתות ה'-ו', שיצטרכו להסתפק בשני ימי לימוד בלבד בשבוע בכיתה, ושאר הזמן ללמוד דרך הזום.
סוגיה נוספת שנותרה ללא מענה, שעות ספורות לפתיחת בתי הספר, נוגעת לתלמידים שהם או בני משפחתם מוגדרים בקבוצת סיכון. אותם ילדים לא יכולים להגיע לבית הספר מחשש שיידבקו בקורונה, והדבר ישפיע עליהם או על בני משפחתם בצורה קשה.
5 צפייה בגלריה
נהוראי חיים
נהוראי חיים
נהוראי מוגדר בקבוצת סיכון ועדיין לא יודע איך יתחיל את השנה
(באדיבות המשפחה)
למרות שהנושא עלה כמה פעמים עדיין לא ניתן מענה לאותם התלמידים, והם ייאלצו להישאר בבית במקום להיות במסגרת חינוכית.
"לפני שבאים לדבר על המענה שניתן לאותם ילדים ואם הוא מספיק הוא לא, צריך לתת מענה לשאלה הרבה יותר בסיסית שבאופן מפתיע המשרדים מעבירים אותה ביניהם", אמרה צופית גולן, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית. "מה הקריטריונים שלפיהם מחליטים מי מוגדר ילד או משפחה בסיכון, שמערכת החינוך אמורה לתת להם מענה מחוץ לבית הספר?".
אחת הסוגיות הבוערות שעדיין לא נמצא להן פתרון הוא נושא הצהרונים. עד עכשיו עדיין לא פורסם קול קורא לפתיחת הצהרונים, והמשמעות היא שרשויות רבות, במיוחד החלשות שבהן לא תפתחנה את הצהרונים וההורים ייאלצו לאסוף את ילדיהם מהגנים ובתי הספר בשעה 14:00.
5 צפייה בגלריה
פעילות בגן ילדים באשקלון
פעילות בגן ילדים באשקלון
צהרון. עדיין לא יצא קול קורא להפעלת הצהרונים
(צילום: סיון מטודי, דוברות עיריית אשקלון)
יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס הודיע לראשי הרשויות המקומיות שמתווה הצהרונים אושר ולכן ניתן להתקדם עם המאמצים להפעלתם. במסגרת המתווה ניתנת האפשרות לאחד קבוצות גיל כדי להפעיל את הצהרונים.
בשלטון המקומי פועלים כעת לקבלת טיוטת קול הקורא בהקדם האפשרי ולבחינת כלל התנאים שמופיעים בו כך שיהלמו את ההגבלות השונות בשל הקורונה.
5 צפייה בגלריה
למידה מרחוק במושב סגולה
למידה מרחוק במושב סגולה
למידה מרחוק. לפי המשרד, חסרים 150 אלף מחשבים לתלמידים
(צילום: אתי נוריאל)
רוב התלמידים צפויים ללמוד במרבית הזמן מהבית, באמצעות למידה מרחוק. במשרד החינוך זיהו מחסור של כ-150 אלף מחשבים עבור התלמידים ללמידה בבתים. במגזר החרדי התגלה מחסור של 64 אלף טלפונים ניידים עבור הלמידה מרחוק. במשרד החינוך התחייבו שעד ינואר יסופרו לפחות מחצית מהחוסרים.
בעיה נוספת שלא נפתרה עדיין נוגעת בילדי החינוך המיוחד שמשולבים בכיתות רגילות. באלו"ט טוענים כי עדיין ישנם תלמידים עם אוטיזם שמחכים להחלטות ועדות ההשגה כדי לדעת איזה תמיכות יזכו לקבל בשנת הלימודים הקרובה.
לטענת הארגון, נקבע שתלמידים בכיתות שילוב זכאים לסייעות בימים שבהם מתקיימת הלמידה מרחוק, אך הדבר מחייב הימצאות אחד ההורים בבית – ואינו מהווה פתרון טוב.
בנוסף, תלמידים משולבים זכאים להסעות אל המסגרת החינוכית, אך במשרד החינוך אמרו שלא יהיו הסעות לחצאי ימי לימוד בבית הספר. בגלל מתווה הקורונה והקפסולות, חלק מהכיתות ילמדו במתווים של חצאי ימים ולפי הנוהל של משרד החינוך הרשות המקומית לא צריכה לספק הסעה.
פורסם לראשונה: 22:10, 31.08.20