הסנאטור הרפובליקני מיט רומני, שהיה המועמד של מפלגתו לנשיאות ארצות הברית ב-2012 ואף כפה על ברק אובמה מרוץ צמוד, ספג בסוף השבוע קריאות בוז צורמות ושלל עלבונות כשעלה לנאום בוועידה הרפובליקנית של יוטה, מדינת האם שלו. בקהל היו יותר מ-2,100 צירי מפלגה, ובקריאות הבוז הם ביקשו להביע את זעמם על מה שהם מפרשים כחוסר נאמנות מצד רומני לנשיא לשעבר דונלד טראמפ.
רומני נמנה עם מבקריו החריפים ביותר של טראמפ במחנה הרפובליקני, ובשני משפטי ההדחה שנערכו לטראמפ בסנאט, האחרון שבהם בעקבות מהומות הקפיטול בינואר, הוא הצביע בעד הרשעתו. ביום שבת, כשעלה לנאום בוועידה, ספג שריקות צורמות, אך עמד על שלו: "אני אדם שאומר את מה שהוא חושב, ואני לא מסתיר את העובדה שלא הייתי מעריץ גדול של בעיות האופי של הנשיא האחרון שלנו", הצהיר.
3 צפייה בגלריה
מיט רומני ארה"ב ספג קריאות בוז ועידה רפובליקנית יוטה
מיט רומני ארה"ב ספג קריאות בוז ועידה רפובליקנית יוטה
מיט רומני בוועידה ביוטה בסוף השבוע. "הייתי רפובליקני כל חיי"
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ ומהומות הקפיטול. "זו המפלגה שלו"
( צילום: רויטרס, gettyimages, AFP)
למשמע הקריאות השיב רומני: "כן, אתם יכולים לקרוא בוז כמה שאתם רוצים, אבל הייתי רפובליקני כל חיי. אבי היה מושל מישיגן, אבי עבד עבור מועמדים רפובליקנים שבהם הוא האמין. אני פעלתי למען רפובליקנים ברחבי המדינה, ואם אתם לא זוכרים, הייתי המועמד הרפובליקני לנשיאות ב-2012. אני מבין שיש חברים שלא ממש מתים עליי, ואני מצטער על כך. אני מביע את דעתי כפי שאני חושב שנכון לעשות, ואני נאמן למצפון שלי כפי שאני מאמין שנכון".
במהלך הוועידה עלתה להצבעה הצעה לגנות רשמית את רומני על תמיכתו בהרשעת טראמפ, אבל היא לא צלחה. במשפט שנערך לטראמפ בשנת 2020 בגין פרשת "אוקראינה גייט" היה רומני הסנאטור היחיד שהצביע בעד הרשעה: הוא תמך בהרשעת טראמפ באחד משני סעיפי האישום והתנגד להרשעתו בסעיף השני. במשפט הקפיטול, שבו הואשם טראמפ ב"הסתה למרידה", רומני היה אחד משבעה רפובליקנים שהצביעו בעד הרשעת הנשיא לשעבר. זהו המספר הגדול אי-פעם של סנאטורים אמריקנים שהצביעו בעד הרשעת נשיא ממפלגתם-שלהם.

קולינס הזדעזעה: "לא מפלגה של איש אחד"

הסנאטורית הרפובליקנית ממדינת מיין סוזן קולינס, שנמנית אף היא עם הפוליטיקאים המעטים במפלגה הרפובליקנית שמעיזים למתוח ביקורת פומבית על טראמפ, יצאה אמש להגנתו של רומני, ובריאיון ל-CNN סיפרה שהזדעזעה לשמוע את קריאות הבוז שספג.

3 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס סוזן קולינס מיין
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס סוזן קולינס מיין
יצאה להגנת רומני. הסנאטורית קולינס
(צילום: AP)
"מיט רומני הוא סנאטור נהדר שמשרת היטב את מדינתו ואת ארה"ב", אמרה קולינס. "אנחנו הרפובליקנים צריכים לזכור שאנחנו מאוחדים סביב עקרונות יסוד כמו אמונה באחריות אישית, חירות אישית, הזדמנויות שוק חופשי והגנה לאומית חזקה. אלה העקרונות שמאחדים אותנו. אנחנו לא מפלגה שמונהגת על-ידי אדם אחד בלבד".
מאז ניצחונו של טראמפ בבחירות לנשיאות ב-2016 הוא הפך למנהיג הבלתי מעורער של הרפובליקנים, ושיעורי התמיכה שלהם הוא זוכה בקרבם נעים סביב 90%. גורמים במפלגה מביעים זה זמן רב דאגה מהשליטה המוחלטת של טראמפ ומשפחתו בקהל הרפובליקני. בעצרת ההמונים ליד הבית הלבן ב-6 בינואר, שבסופה צעדו המוני תומכיו של טראמפ אל בניין הקונגרס ופרצו אליו, שלהב את הקהל בנו של הנשיא היוצא, דונלד טראמפ ג'וניור, בקריאות כגון "זו כבר לא המפלגה הרפובליקנית של הפוליטיקאים שיושבים עכשיו בקונגרס – זו המפלגה של טראמפ".