2 צפייה בגלריה
ירושלים אנשים עומדים בצפירת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ברחבי הארץ
ירושלים אנשים עומדים בצפירת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ברחבי הארץ
בית העלמין הצבאי בהר הרצל, ביום הזיכרון בשנה שעברה
(צילום: רויטרס)
חוזרים לבתי העלמין הצבאיים: באגף משפחות שכולות במשרד הביטחון נערכים לחזרה לשגרה כמעט מלאה של טקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה בעוד כשבועיים. אשתקד הטקסים התקיימו באופן מצומצם וללא קהל בשל מגפת הקורונה.
השנה יורשו משפחות גרעיניות להגיע לטקסים המרכזיים בבוקר יום הזיכרון בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ, גם אם בני המשפחה לא יחזיקו בתו ירוק, בתעודת מתחסן או בתעודת מחלים. האכיפה בכניסה לבתי העלמין לא תהיה מחמירה ותכלול בעיקר הסבר מקדים, כך שלא צפויה להימנע כניסה של בני המשפחה המורחבת.

כדי לרווח עד כמה שניתן את הנוכחות בבתי העלמין ביום עצמו, במשרד הביטחון קוראים לחברים ולבני משפחה רחוקים לפקוד את קברי יקיריהם גם בשבוע הזיכרון - מיום שישי, 9 באפריל, ועד ערב יום הזיכרון ב-13 באפריל.
טקסים ועצרות שייערכו ברשויות המקומיות יתקיימו בהתאם להנחיות משרד הבריאות, לפי כל רשות ועירייה ובכפוף לתו הסגול או הירוק. טקסי הפתיחה המרכזיים ברחבת הכותל המערבי ובבית יד לבנים בירושלים יתקיימו במעמד של מאות בני משפחות שכולות בעלי תו ירוק שיוזמנו מראש.
"גם לטקסים מקדימים נוספים, כמו הנחת הדגלון על מצבת החלל האחרון, נאפשר הגעה של משפחות שכולות שמחזיקות בתו ירוק", אמר הבוקר ראש אגף משפחות שכולות במשרד הביטחון, אריה מועלם. "המשפחות יגיעו לטקסים תוך התחשבות ברגשות הציבור ואיזון עם שמירת הנחיות הקורונה. גם בימים שיקדמו ליום הזיכרון ימתינו לבאים בבתי העלמין הצבאיים נציגי צה"ל והמועצה הציבורית להנצחת החייל".
2 צפייה בגלריה
טקס יום הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל ברחבת הכותל בירושלים
טקס יום הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל ברחבת הכותל בירושלים
טקסי הפתיחה יתקיימו במתכונת התו הירוק. הטקס הממלכתי בכותל בשנה שעברה
(צילום: דובר צה"ל)
שר הביטחון בני גנץ סקר הבוקר את ההכנות לאירועים. "בדקנו את מוכנות המערכת, ואני קורא למשפחות השכולות להגיע לבתי הקברות. נפעיל אכיפה מתונה על בסיס הסברה מקדימה", אמר גנץ. "אני מקווה שבתקופה פוליטית שכזו נצליח לשמר את הזיכרון הלאומי מעל לפוליטיקה, כפי שאני מקווה שיקרה".
בשנה שעברה צוין יום הזיכרון בזמן הסגר הראשון. בשל ההגבלות, האזרחים נקראו שלא להגיע לבתי העלמין ומחסומים הוצבו בדרכים אליהם. הטקסים נערכו ללא נוכחות קהל. מערב יום העצמאות ועד מוצאיו אף הוחמרו ההגבלות והותר לצאת מהבית רק לצורכי הצטיידות בתרופות ובמוצרים חיוניים בתחום עיר או יישוב המגורים - והתחבורה הציבורית הופסקה לחלוטין.
פורסם לראשונה: 12:59, 04.04.21