העלייה בתחלואה שנרשמת אצלנו בימים האחרונים אינה מפתיעה. גם לא המהירות שבה היא מתרחשת. כבר בתחילת היציאה מהסגר השני, ב-18 באוקטובר, היה ברור שגל נוסף הוא רק עניין של זמן. ובכל זאת, ממשלת ישראל לקחה על עצמה לבחון, שוב, איך היא יכולה להאיץ את בואו. פתיחת גני הילדים ללא קפסולות, צמצום רשימת הערים האדומות (והרחבתה מחדש בדיעבד), בחירה שלא להגדיל את האכיפה הנדרשת באמצעות קנסות ועצימת עיניים מכוונת אל מול הפרות המוניות של ההנחיות, שהביאו למאות התפרצויות, הובילו אותנו בדרך שסופה ידוע. והנה, זמן קצר אחרי החגים הקודמים ורגע לפני החג הבא כבר מדברים שוב על חגיגה בחיק המשפחה הגרעינית.
בזמן שהתחלואה העולמית שוברת שיאים, עם כמעט 700 אלף מקרי הדבקה חדשים ו-13 אלף מקרי מוות ביממה, בהם 3,000 בארה"ב בלבד, ובכל העולם מזהירים מפני הסרה מהירה מדי של המגבלות, אצלנו בוחנים בעניין כיצד טעויות קיצוניות בשיקול הדעת משפיעות על מקדם ההדבקה. רמז: לא לטובה.
לא ברור אילו מחשבות חלפו במוחם הקודח של מנהיגי המדינה בטרם הביאונו עד הלום. האם חשבו שיהיה מעניין לבחון מה יקרה אם נשלח יותר ממיליון תלמידים לגנים ולבתי הספר בלי שום אמצעי מיגון, במתווה מחופף וחובבני, שכבר נחל כישלון מוחלט לפחות פעמיים? האם הסתקרנו לבדוק מה יתרחש אם נפתח את הקניונים בדיוק בבלאק פריידי?
האם היו חייבים, ליתר ביטחון, גם לאשר לחברת ישראייר להוציא רכבת אווירית של 15 אלף נוסעים לחו"ל, רק כדי להבין אם דברים שהורגים מכאן אפשר להביא גם משם?
בקצב הזה אין טעם של ממש לסגור את החנויות והקניונים. זה לא ידגדג למקדם ההדבקה את קצה ה-R. בשלב הנוכחי ניתן למנוע את הסגר השלישי רק אם ננקוט צעדים דרסטיים משמעותיים
בצד החיובי של הדברים, אפשר לציין לטובה את האופטימיות הנצחית של נבחרי הציבור שלנו, שאחרי שנה של מאבק חסר תועלת בנגיף החדש עדיין מאמינים בלב שלם שמישהו עוד קונה את הצגות המאבק המדומה שלהם בנגיף. הקורונה, כצפוי, לא נופלת בפח.
בקצב הזה אין טעם של ממש להיענות לדרישת משרד הבריאות לסגירת החנויות והקניונים. הצעד הזה לא ידגדג למקדם ההדבקה את קצה ה-R. בשלב הנוכחי ניתן למנוע את הסגר השלישי רק אם ננקוט באופן מיידי צעדים דרסטיים משמעותיים: להקדים את חופשת חנוכה במוסדות החינוך, לסגור לאלתר את השמיים, לסגור ערים אדומות וכתומות, למנוע התקהלויות בכל מחיר, ואולי הכי חשוב – להכריז מיד על מבצע ארצי לבדיקות קורונה המוניות, שיאפשר לזהות ולבודד מיידית את מי שללא ידיעתו נושא את הנגיף, תחליף הכרחי למערך החקירות האפידמיולוגיות הצולע שהקים צה"ל.
בארצות שנהגו כך, בהן סלובקיה, הושגה ירידה מהירה ודרמטית בתחלואה ללא פגיעה נוספת בכלכלה. אם הממשלה לא תנקוט את כל הצעדים הללו כעת, ספק אם תהיה לה זכות מוסרית לכלוא את כולנו פעם נוספת בבית.
  • שרית רוזנבלום היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com