זה השבוע השלישי ברציפות שממשלת ישראל וכנסת ישראל מתנהלים במתכונת בחירות. לפי כללי הפרוטוקול, כנס החורף של הכנסת שנפתח בחגיגיות היה אמור להביא איתו בליץ חקיקה, תקציב מדינה, שורת מינויים בשירות הציבורי ושחרור הפקק באינספור סוגיות שתקועות בגלל משבר שלטוני מתמשך שיצרו מערכות הבחירות האחרונות.
המציאות, כידוע, עגומה. ממשלת ה"אחדות" לקחה את ישראל אחורה במקום קדימה. על כל התקיעות שכבר הייתה נוספו עכשיו יצרים, שסעים וציבור בוער משמאל ומימין.

מכל הקשת הפוליטית אומרים שהאווירה במפלגות פנימה היא של התנהלות במתכונת קמפיין. זאת גם אחת הבעיות המרכזיות של הממשלה, מודים שרים בכירים. בזמן משבר חסר תקדים, החלטות קריטיות מתקבלות כשריח הבחירות באוויר.

לפיד ונתניהו נגד בנט

לאורך השבוע היה יו"ר ימינה נפתלי בנט מאושפז בבית החולים שיבא בעקבות פריצת דיסק שהוא סוחב מתקופת שירותו הצבאי, אבל המשיך להיות הציר המרכזי במערכת הפוליטית. לפיד ונתניהו, באופן בלתי מתוכנן, שילבו ידיים בקמפיין נגדו.
בעיקר מעניין וחדש הוא היחס של לפיד לזינוק של בנט. מי שהטריד עד כה רק את נתניהו ואת הימין, הפך באופן מפתיע למטרד גם במפלגות המרכז-שמאל. הסיבה לכך היא שבנט מושך אליו לא מעט קולות מכחול לבן, בדיוק אלה שלפיד קיווה שיגיעו אליו.
על פי סקרים פנימיים שנערכו באחת המפלגות, בין ארבעה לחמישה מנדטים שעזבו את כחול לבן, חונים אצל בנט. מדובר באנשי מרכז-ימין, שרוצים בהחלפתו של נתניהו, אך סבורים שזה אפשרי מימין ולא משמאל.

זאת כנראה גם הסיבה שלפיד החל השבוע קמפיין כפול נגד בנט: הקו הראשון הוא שקולות לבנט יכתירו את נתניהו. הקו השני הוא ש"מאחורי בנט מסתתר סמוטריץ'".
הקו הראשון של לפיד מעניין כי הוא מנוגד לקמפיין אחר - בשעה שלפיד אומר שבנט יכתיר את נתניהו, נתניהו אומר שבנט יכתיר את לפיד. הנהנה העיקרי מהקמפיינים הסותרים עוד עשוי להיות בנט עצמו.

מסר שלוקח זמן להעביר

ואם כבר אווירת בחירות, ממש כמו בקמפיינים, עלה השבוע לסדר היום נושא זכויות הלהט"ב. מי שהציף אותו באופן מפתיע ובלתי צפוי היה בנט, שענה על שאלה מוזמנת בנושא בסרטון שהופץ לאחר מכן ברשתות החברתיות.
השאלה המתבקשת היא מדוע בנט, שתמיד בורח מהסוגיות הקשורות בלהט״ב, הציף את הנושא מיוזמתו. הרי ידוע שזו סוגיה מורכבת ורגישה מאוד במפלגה שחלק משמעותי ממנה נטוע בימין הדתי.
התשובה נעוצה כנראה בתזמון. כמי שמכוון הפעם לציבור הכללי ומתעקש להשתחרר מהייצוג הסקטוריאלי, בנט קיבל החלטה להציף את הנושא בשלב מוקדם, עוד לפני שהוכרזה מערכת בחירות. לנצל את העובדה שיש עוד קצת זמן, להתחיל לגבש את הציבור המתאים לו, כולל בסוגיות הנפיצות.
1 צפייה בגלריה
הצהרה מפלגת ימינה
הצהרה מפלגת ימינה
בנט וסמוטריץ' בקמפיין הקודם. ביחד ולחוד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בבחירות הבאות, אם בקרוב ואם לא, בנט צפוי להדגיש שהוא אמנם רץ ברשימה אחת עם האיחוד הלאומי, אך בפועל יהיו אלה שתי מפלגות נפרדות - בענייני דת ומדינה יינתן חופש הצבעה והן יתנהלו עצמאית. זה מסר שלוקח זמן להעביר אותו.
במערכה הבאה אנחנו צפויים לראות את בנט תומך במתן זכויות אזרחיות ללהט"ב, בשעה שסמוטריץ' מתנגד. רשימתו של בנט, אף על פי שעוד לא גובשה, עשויה להכיל רוב גדול שתומך בעמדות ליברליות, ולמרות זאת, סמוטריץ׳ עדיין יהיה חלק ממנה. שאלת מפתח תהיה אם הציבור הימני-ליברלי יסכים לבלוע את זה.

הפיתוי המיידי

ממשלת האחדות לא מתפקדת, וגנץ בדילמה. זה משפט שמתאים כבר כמעט חצי שנה. "הדילמה של גנץ" שכבר הפכה לקלישאה, התקרבה השבוע צעד משמעותי להכרעה. בפניו עומדות שתי אפשרויות: גסיסה פוליטית איטית וכואבת תחת נתניהו, או יציאה מהירה וחדה לקמפיין בחירות בתזמון שיבחר בעצמו.
לשני קצוות הדילמה, טיעונים לכאן ולכאן. מצד אחד, נתניהו משמר כל העת את התקווה של גנץ שאולי בכל זאת תתממש הרוטציה. זהו גם הפיתוי המיידי לריסון ששב ועולה מפעם לפעם אצל יו"ר כחול לבן.

המחיר שמשלם גנץ גבוה. בקרב חלק גדול מהאלקטורט זה כמו קנס שצובר ריביות. והאשראי בחשבון לא גבוה ממילא.
אל מול החשש להפסיד את הרוטציה שאולי עוד תקרה כבדרך נס, יציאה מיידית כעת לבחירות תציב את נתניהו במצב מאתגר. קמפיין בעיצומה של מגפה בריאותית וכלכלית לא דומה לבחירות במצב של כתבי אישום. אם זה היה תלוי רק בנתניהו, היה מעדיף בחירות בתום הגל השני.
גנץ שוקל ברצינות לנצל את חולשת נתניהו, לדהור קדימה בכל הכוח סביב נושא אידיאולוגי כמו תקציב ומינוי פרקליט המדינה, ולקחת בכל זאת את הסיכון. אין לקנא בדילמה.