נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס הבוקר (יום ה') לקרע בקואליציה, וקרא לממשלה לחדול מהשיח על הקדמת בחירות. "התעשתו. חדלו מהשיח על הקדמת בחירות. הרפו מהאפשרות האיומה הזו בימים אלה, והישמרו לכם ממנה. מדינת ישראל אינה בובת סחבות הנשרכת אחריכם, בעודכם מתקוטטים ללא הרף", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
הנשיא ראובן ריבלין
(צילום: איתי בית און, לע"מ)
ריבלין הוסיף: "אני, כמו יתר אזרחי המדינה, עוקב בדאגה רבה אחר ההתפתחויות בכנסת ישראל, המטלטלות שוב ושוב את השותפות השברירית ממילא, בין כל סיעות הקואליציה. אזרחינו, כולם, זקוקים לכם ממוקדים, בהירים, פועלים לפתרון המשבר חסר התקדים אליו נקלעה מדינת ישראל והאנושות כולה. בידכם הדבר לעשותו - הוכיחו לנו זאת".
שר העבודה והרווחה איציק שמולי שנכח בטקס להוקרת העובדים הסוציאליים שבו דיבר הנשיא הגיב: "קריאת הנשיא במקומה ועל כולנו האחריות לקבלה ולהפנימה. בלתי נתפש שבעת המשבר הבריאותי והכלכלי-חברתי החמור ביותר שידעה מדינת ישראל נדרדר לתסריט הבלהות והאימים של בחירות נוספות בגלל גחמות פוליטיות. זוהי הפקרות וחוסר אחריות לשמה. יש חילוקי דעות בתוך הממשלה וזוהי לא ממשלת החלומות של אף אחד מהצדדים, אבל גם אם אין אחידות בקול צריכה להיות אחדות סביב המטרה המשותפת שלשמה הוקמה הממשלה - טיפול במגפה וטיפול במשבר הכלכלי חברתי".
מוקדם יותר אמר יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) כי החיבור הפוליטי עם כחול לבן לא יוכל להימשך אם לא יחול שינוי. "המצב שנוצר מביא לחוסר היציבות של הממשלה מה שגורם לחברי הקואליציה לעשות ככל העולה על רוחם ללא משמעת קואליציונית", אמר זוהר. "הגיע הזמן לקבל החלטה: העברת תקציב, ממשלה יציבה וקואליציה מתפקדת או ללכת בחירות".
3 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
"להחליט - יציבות או בחירות". זוהר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הקואליציה מפולגת על רקע שתי מהומות שהתפתחו בשבועיים האחרונים - תחילה סביב ההצעה לסדר שהגיש ח"כ בצלאל סמוטריץ' בדבר הקמת ועדת חקירה לניגוד עניינים של שופטי העליון, והשנייה שהגישו חברי הכנסת ניצן הורוביץ ומרב מיכאלי בדבר איסור בחוק על טיפולי המרה - הצעה שעברה אתמול בקריאה טרומית.
אל היחסים הרעועים של בכירי הקואליציה בכלל וראשיה בפרט מתווסף אירוע גדול כשלעצמו - שכלל לא ברור אם הקואליציה יכולה לשרוד אותו: אישור תקציב המדינה. גורמים פוליטיים אומרים כי חוסר הסכמות סביב האופן שבו יוגש התקציב - למספר חודשים עד סוף השנה הזאת או לשנה ורבע כפי שדורש גנץ יכריעו לאן פניה של המערכת הפוליטית.
3 צפייה בגלריה
אסף זמיר
אסף זמיר
האיום בבחירות - על מיליוני אזרחים. זמיר
(צילום: אבי מועלם )
בליכוד סבורים שבליבו של גנץ גמלה החלטה שלא להתפשר בנושא התקציב - גם במחיר של בחירות - ואילו בכחול לבן אומרים שעדיין לא התקבלה החלטה בנושא, ומשוכנעים שנתניהו, מטעמים אישיים, רוצה לגרור את ישראל לבחירות.
לעמדתו של ריבלין הצטרף אתמול גם שר התיירות אסף זמיר, שכתב בטוויטר כי האיום בבחירות פוגע באזרחי ישראל ולא בחברי הכנסת של כחול לבן. "עלינו אתם מאיימים בבחירות?", הוא תהה. "על אזרחי ישראל אתם מאיימים. על מיליון מובטלים אתם מאיימים. על אלפי חולים חדשים אתם מאיימים. ההיסטוריה לא תסלח למי שיגרור את המדינה הזו למערכת בחירות בשיאו של המשבר הקשה בתולדותיה".