1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
נתניהו וגנץ
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הערב (יום חמישי) להאשמות החמורות של שר הביטחון בני גנץ, ולאחר מכתבו אמר בריאיון לרדיו "קול ברמה" כי כחול לבן "צריכים להפסיק להיות אופוזיציה בתוך הממשלה. המאבקים האינסופיים שלהם בממשלה מדרדרים אותנו לבחירות. הגיע הזמן להפסיק עם זה. בזמן שהם מתעסקים בפוליטיקה - אני ממשיך להתעסק מסביב לשעון במאבק שלנו בקורונה".
עוד אמר נתניהו: "סיכמנו וחוקקנו חוק שהתקציב של 2020 יאושר בדצמבר ובמקביל כבר מכינים גם את תקציב 2021. זה החוק שהם אישרו ולצערי כחול לבן מתכחשים לזה".
ראש הממשלה המשיך ותקף את כחול לבן: "אם נרצה להגיע למצב שממנו נוכל להתקדם ולא להידרדר לבחירות - הם צריכים להפסיק ולפעול לפי ההסכמים".
זמן קצר לאחר מכן אמר גם שר האוצר ישראל כץ כי "בניגוד לספין של כחול לבן, משרד האוצר בהנחייתי כבר פועל כדי לקדם את תקציב 2021, בהתאם לחוק ולכל הקריטריונים המקצועיים. אני קורא לכחול לבן לגלות אחריות, להפסיק עם המריבות הפנימיות שלהם ולהתקפות על הממשלה מתוך הממשלה, ולא להוביל את מדינת ישראל לבחירות בעיצומו של משבר הקורונה".
במכתב ששיגר היום גנץ לנתניהו כתב שר הביטחון כי "כל סיכול של אישור התקציב משמעו העדפת שיקולים אישיים על פני טובת אזרחי ישראל. מרחק רב מפריד בינינו לבין הבטחת האחדות שעליה חתמנו. ההתנהלות הממשלתית לא מאפשרת קיומו של ממשל תקין, דמוקרטי או ראוי לאזרחי ישראל".
בדבריו תקף גנץ את נתניהו על כוונתו להמשיך לתקצב את משרדי הממשלה באמצעות "קופסת תקציב" במקום הכנת תקציב מסודר. "שיטת הקופסאות פוגעת אנושות בכלכלת המדינה", כתב גנץ. "מצב החירום לא מותיר ברירה: דרוש ממשרד האוצר להתחיל מיד בהכנת תקציב 2021. כל סיכול של אישור התקציב משמעו העדפת שיקולים אישיים על פני טובת אזרחי ישראל".
שר הביטחון הוסיף: "אני קורא לך לאשר את תקנון הממשלה לאלתר, להנחות על קיום ישיבות ממשלה סדורות ולהתחיל בהסדרת המינויים השונים בשירות הציבורי המעוכבים זמן רב ללא הצדקה ויוצרים פגיעה בתפקודן של המערכות ההכרחיות לטיפול במשבר הקורונה".


בליכוד תקפו את גנץ: "מחרחר ריב"

זמן קצר אחרי ששיגר שר הביטחון את המכתב לראש הממשלה - בליכוד השיבו אש: "כחול לבן ממשיכים לעסוק בפוליטיקה קטנה כדי להסיט את האש ממפלגתם המתפרקת, בזמן שראש הממשלה נלחם בקורונה. נשמח אם גנץ יפתור את הבעיות הפנימיות שלו, אך לא באמצעות חרחור ריב שיוביל את ישראל לבחירות.
"בנוסף, כחול לבן מסתירים מהציבור עובדה פשוטה: הליכוד וכחול לבן כבר הסכימו ביניהן וחוקקו חוק להעביר את תקציב 2020 במהלך חודש דצמבר, ובמקביל להתקדם בהכנת תקציב 2021. זו הדרך לייצב את הכלכלה. כמו כן, בשעה שכחול לבן מתלוננים וכותבים מכתבים על עצירת המינויים, הם אלה שעוצרים את המינויים בעצמם, על-ידי כך שהם מסרבים לקיים את וועדת המינויים המשותפת עם הליכוד, כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני".
בליכוד אמרו עוד כי "ראש הממשלה העביר יותר תקציבים ממנהיגים אחרים בעולם ויש לו רקורד מוכח בבניית כלכלת ישראל, לעומת כחול לבן שלא העבירו תקציב מימיהם. ראש הממשלה ימשיך לעשות מה שנכון למדינה ולא לפופוליזם של כחול לבן. מוטב שכחול לבן יפסיקו לחרחר ריב שיוביל לבחירות ויתגייסו למאבק המשותף בקורונה".
המכתב של גנץ מגיע על רקע המתיחות הפוליטית בין הליכוד לכחול לבן, כמו גם מושב החורף של הכנסת שייפתח ביום שני. בנוסף, יצוין כי מדובר בעליית מדרגה בימים האחרונים ביחסים בין שתי המפלגות, לצד קולות הולכים וגוברים בשני הצדדים לשקול את הפסקת השותפות. גנץ גיבש דרישה חד-משמעית לנוכח סירוב הליכוד לאשר תקציב דו-שנתי בהתאם להסכם הקואליציוני, והוא ומתכוון לעמוד עליה - זאת בנוסף לאישור תקנון הממשלה שאמור היה לעלות לאישור אחרי הקמת הממשלה ועד רגע זה עוד לא אושר בגלל מחלוקות.
זמן קצר לאחר מכן צייץ שר המשפטים אבי ניסנקורן (כחול לבן) בטוויטר התייחסות למכתב של גנץ. "כלל פשוט: מנהיג שרואה את הציבור יביא לאישור את תקציב המדינה", כתב. "לעומת זאת, מי שחושב שכולנו כאן כדי לשרת את האינטרס האישי שלו יגרור את אזרחי ישראל לתהום כלכלית בעיצומו של אחד המשברים הקשים שהיו כאן".
כמו כן, מוקדם יותר היום תקף שר התרבות והספורט חילי טרופר (כחול לבן) גם הוא את ראש הממשלה נתניהו. בריאיון לאולפן ynet הוא טען שהעיכוב בהכנת תקציב המדינה נובע משיקולים פוליטיים ואישיים שלו, שמטרתם לאפשר לנתניהו לפרק את ממשלת האחדות במועד הנוח לו.
"יש אדם אחד שעסוק בלשמור לעצמו נקודות יציאה", אמר השר טרופר. "זה לא ענייני ולא ראוי. מי שלא מביא תקציב מדינה - כנראה ששיקולים אישיים מתערבבים אצלו".