בוקר של תמורות פוליטיות 82 יום לפני הבחירות: יממה לאחר שהודיע על עזיבתו את כחול לבן, הודיע שר המשפטים אבי ניסנקורן על התפטרותו ממשרד המשפטים. במקביל, הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט אמר לשורת גורמים פוליטיים שלא יתמודד בבחירות הקרובות.
2 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן גדי איזנקוט
אבי ניסנקורן גדי איזנקוט
איזנקוט וניסנקורן. אחד לא יתמודד, השני התפטר בעקבות המעבר
(צילום: יאיר שגיא, קובי קואנקס)
ניסנקורן הגיש הבוקר (יום ד') מכתב התפטרות לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון בני גנץ, יממה לאחר שהודיע על הצטרפותו למפלגה החדשה שהקים רון חולדאי, "הישראלים".
ניסנקורן מסר את התפטרותו לאחר שיו"ר כחול לבן בני גנץ דרש ממנו לעשות זאת. במכתבו לגנץ כתב ניסנקורן: "המתקפה נגד שלטון החוק אינה ביקורת בונה ולא מאבק אידיאולוגי. זהו מאבק אישי, של אדם אחד, המבקש להדק את לפיתת החנק סביב צווארה של המערכת במטרה להלך עליה אימים משיקוליו המשפטיים האישיים.
"המציאות הזו מחייבת להוסיף ולעמוד על המשמר. במאבק למען הדמוקרטיה הישראלית, אין לנו ברירה אלא לנצח".

איזנקוט, הרמטכ"ל ה-21 של צה"ל, התקשר לראשי המפלגות שהציעו לו להצטרף לשורותיהן לקראת הבחירות שייערכו ב-23 במרץ, והודיע לכל אחד מהם כי אין בכוונתו להתמודד בסבב הנוכחי.
שמו של איזנקוט נקשר בשבועות האחרונים לכמה מיזמים פוליטיים, גם בימין וגם בשמאל. ואולם, כפי שמסתמן, בבחירות הקרובות הוא יבחר להישאר בצד ולא להצטרף בשלב זה לזירה הפוליטית.

זוהר על ניסנקורן: "מלאכתם של צדיקים נעשית בידי אחרים"

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) אמר בעקבות המהלך של ניסנקורן: "התפטרותו המאוחרת של אבי ניסנקורן מתפקידו כשר המשפטים היא אירוניה. אם בני גנץ היה מקבל את עמדתי, ולא היה מתעקש לשמור על ניסנקורן בתפקידו, לא היינו במערכת בחירות והממשלה הייתה מתייצבת לכהונה של ארבע שנים מלאות. מסתבר שמלאכתם של צדיקים נעשית בידי אחרים".
הפירוק במפלגתו של גנץ החל מיד לאחר ההכרזה על בחירות רביעיות בתוך פחות משנתיים. הראשונים הבולטים שסיכמו עם גנץ על עזיבת כחול לבן היו חברי הכנסת אסף זמיר ומיקי חיימוביץ', ואליהם הצטרף כאמור אתמול השר המתפטר ניסנקורן שחבר למפלגה החדשה של חולדאי.

מספר 2 בכחול לבן, גבי אשכנזי, צפוי להודיע על פסק זמן מהחיים הפוליטיים. גנץ, שהכריז אתמול כי ימשיך להוביל את כחול לבן גם בבחירות הקרובות, שיבח בנאומו את אשכנזי ואמר כי "גבי הוא חבר של שנים רבות, גם בחיים הצבאיים והפוליטיים. אני בטוח שהוא יבחר את הדרך הנכונה עבור עצמו ויהיה חלק מהמסגרת הכללית שלנו".
לגבי ניסנקורן אמר גנץ: "אני מאחל לו את כל ההצלחה שבעולם. הוא היה המבצע, ואני הייתי המנווט. כך היה וכך יהיה גם בעתיד".
בהתייחסו לנטישה הגדולה ממפלגתו, אמר יו"ר כחול לבן: "אלה ימים לא פשוטים, אבל לפעמים צריך לגזום את הצמרות כדי שהשורשים יעמיקו. מי שלא רוצה, ילך. נבנה קבוצה חזקה ומלוכדת".
2 צפייה בגלריה
כנס כחול לבן כפר סבא
כנס כחול לבן כפר סבא
אשכני וגנץ. כחול לבן בפירוק
(צילום: יריב כץ)
אשכנזי, הרמטכ"ל ה-18 של צה"ל, נכנס באופן רשמי לזירה הפוליטית לפני הבחירות שנערכו במרץ 2019. עם החלטתם של גנץ ויו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד על ריצה משותפת, הודיעו אז השניים כי אשכנזי יחבור אליהם ויוצב במקום הרביעי ברשימה המאוחדת.
לאחר הבחירות באפריל 2020, כחול לבן פיצלה את השותפות עם יש עתיד, ואשכנזי מונה לתפקיד שר החוץ.