4 צפייה בגלריה
אבו מאזן ג'ו ביידן
אבו מאזן ג'ו ביידן
אבו מאזן וג'ו ביידן. אחרי נתק של כמעט שלוש שנים עם הממשל האמריקני
(צילום: רויטרס, AFP)
סוף לחרם הפלסטיני. אחרי נתק שנמשך כמעט שלוש שנים בין רמאללה לבין וושינגטון, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בירך הבוקר את נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן ואת סגניתו קמלה האריס על ניצחונם בבחירות.
"אני מצפה לעבוד עם הנשיא הנבחר ביידן ועם ממשלו למען חיזוק היחסים הפלסטיניים-אמריקניים והשגת חירות ועצמאות, צדק וכבוד לעמנו, כמו גם לפעול למען השלום, היציבות והביטחון לכולם באזור שלנו ובעולם". כתב אבו מאזן בהודעתו.
זמן קצר לאחר מכן גם ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד א-שתיה, בירך: "אנחנו מברכים את נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן ואת סגניתו קמלה האריס על זכייתם בבחירות. אנחנו מקווים שהממשל החדש יכיר בפלסטין, ושהנושא הפלסטיני יעמוד בסדר העדיפויות שלו, מכיוון שהנשיא אבו מאזן הוא השותף הטוב ביותר לכל דרך פוליטית שעשויה להגיע לפתרון". עוד הוא אמר כי "אנחנו מקווים שהממשל החדש יפעל בדרך פוליטית רצינית המבוססת על הלגיטימציה הבינלאומית ועל פתרון שתי המדינות".
עם זאת, בהודעתו בחר אבו מאזן להתעלם מכמה מושגים שהפכו ל"שבלונות" בהצהרות דומות. כך למשל בהודעתו הקצרה הוא לא הזכיר את תהליך השלום, את ישראל, את פתרון שתי המדינות ואת גבולות 1967 שעל בסיסם שואפת ההנהגה הפלסטינית לכונן את הפתרון המדיני ואת הרצון להקים מדינה פלסטינית.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וקמלה האריס
ג'ו ביידן וקמלה האריס
"מצפה לעבוד איתם". ג'ו ביידן וקמלה האריס
(צילום: Getty Images)
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן וביידן, בביקור ברמאללה
אבו מאזן וביידן, בביקור ברמאללה
אבו מאזן וביידן, בביקור ברמאללה
4 צפייה בגלריה
לחיצת יד נדירה, טראמפ ואבו מאזן בבית לחם
לחיצת יד נדירה, טראמפ ואבו מאזן בבית לחם
לחיצת יד נדירה, טראמפ ואבו מאזן בבית לחם
(צילום: AFP)
נראה כי ההודעה מאותתת על כך שברמאללה מעדיפים "לקחת את היחסים באיטיות" וראשית לשקם את היחסים שנותקו לחלוטין עם וושינגטון טרם החזרת התהליך המדיני לשיח.
ארבע השנים האחרונות של ממשל טראמפ היו קשות מאוד עבור הפלסטינים - ממשל הנחשב לעוין ביותר לרשות הפלסטינית מאז הקמתה. ארה"ב הכירה בירושלים כבירת ישראל, העבירה אליה את שגרירותה מתל אביב, עצרה את סיוע החוץ השנתי לרשות הפלסטינית, הפסיקה את הסיוע שלה לסוכנות אונר"א של האו"ם המסייעת לפליטים פלסטינים, סגרה את נציגות אש"פ בוושינגטון וגירשה את השגריר הפלסטיני חוסאם זומלוט משטחה, ועצרה את הסיוע הביטחוני למנגנוני הביטחון הפלסטינים.

המהלומות הללו היו רק הקדימון לפרסומה של תוכנית השלום האמריקנית שזכתה לכינוי ''עסקת המאה'', שסללה את האפשרות לסיפוח משמעותי של חלקים ביהודה ושומרון וקברה עמוק את קונספט ההסכם הטריטוריאלי שמתבסס על גבולות 1967 – שהוא הפתרון היחיד שבו תומכת רמאללה מיום הקמתה של הרשות הפלסטינית.
ביטוי לזעם הפלסטיני על ממשל טראמפ נשמע כאשר אבו מאזן קילל את טראמפ במהלך נאום פומבי שנשא בשידור חי, שבו אמר לו "יחרב ביתכ". את השגריר דיוויד פרידמן כינה אבו מאזן "בן כלב".
כעת מצפים הפלסטינים לשיקום יחסיהם עם וושינגטון, אך הם מבינים כי הוא לא ישיב לאחור תהליכים שנעשו - כמו העברת השגרירות האמריקנית לירושלים שנעשתה כאמור בתקופת ממשל טראמפ.