10 צפייה בגלריה
הזוג נתניהו והזוג ביידן
הזוג נתניהו והזוג ביידן
הזוג נתניהו והזוג ביידן
(צילום: אלי מנדלבאום)
בשעה שקנצלרית גרמניה, נשיאי צרפת ומצרים, מלך ירדן וראשי ממשלות הודו, בריטניה, קנדה ועוד מדינות רבות בירכו על בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ה-46 של ארצות הברית - בלטה בשתיקתה ישראל הרשמית. בחלוף השעות, ניצבה ישראל בבדידות מביכה בעולם המערבי בשל היעדר התגובה של נתניהו - שהגיעה רק כחצי יממה לאחר ההכרזה על ביידן כמנצח.
גם ראשי כחול לבן השרים בני גנץ וגבי אשכנזי לא מיהרו לברך. למרות השתיקה, בירושלים כבר השלימו עם הפסדו של הנשיא דונלד טראמפ וניצחונו של ביידן. נזכיר כי בעת ניצחונו של טראמפ לפני ארבע שנים, לא חיכה נתניהו לתוצאות הרשמיות ובירך אותו על סמך דיווחי ערוצי החדשות בארצות הברית. במהלך הלילה (בין שבת לראשון) ולאחר נאום הניצחון של ביידן בירכו גנץ ואשכנזי את הנשיא הנבחר בחשבונות הטוויטר שלהם וציינו כי ביידן הוא "ידיד ותיק של ישראל".
שר הביטחון וראש הממשלה החליפי כתב כי הוא "מצפה להמשיך להעמיק את הקשרים בין העמים שלנו כבני ברית לחיזוק הדמוקרטיה, היציבות והשלום ברחבי העולם". גנץ הודה לנשיא היוצא דונלד טראמפ: "המזרח התיכון התקדם משמעותית תודות לצעדים האמיצים שלו בארבע השנים האחרונות".
10 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
חיכה לנאום הניצחון. גנץ, הודה גם לטראמפ
(צילום: אלכס קולומויסקי )
10 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי
גבי אשכנזי
"ביידן - ידיד ותיק של ישראל במשך כחצי מאה". שר החוץ אשכנזי
(צילום: אלכס קולומויסקי )
שר החוץ גבי אשכנזי הצטרף לדברים ואמר: "לכבוד הוא לי לברך את ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס על ניצחונם בבחירות". הוא ציין: "הנשיא הנבחר הוא ידיד ותומך מובהק בישראל במשך כחצי מאה". אשכנזי הוסיף: "אני מאמין שתחת הנהגתו הברית האסטרטגית הכרחית בין שתי מדינותינו תמשיך לפרוח ולשגשג".
יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד אמר אמש כי "העובדה שנתניהו, גנץ ואשכנזי לא בירכו עדיין את נשיא ארה"ב הנבחר היא פחדנות מבישה שפוגעת באינטרסים של מדינת ישראל. אם נשיא צרפת, קנצלרית גרמניה וראש ממשלת בריטניה יכולים לעשות זאת, גם אתם יכולים".

בינתיים, בירושלים נערכים לעידן ביידן: הנושא הבוער על סדר היום הוא הסכם הגרעין עם איראן. ביידן הצהיר בעבר כי אם איראן תחזור לציות מלא להסכם הגרעין, ארה"ב תצטרף אליו מחדש ובמשתמע תסיר את הסנקציות. רק לאחר מכן ינהל ממשלו מו"מ עם איראן ויעבוד עם בעלות בריתה של ארה"ב כדי להסכים על "חיזוק והארכת תוקף" סעיפי ההסכם. במקביל, ארה"ב תתייצב נגד פעולותיה מערערות היציבות של איראן והאיומים שהיא מציבה על האזור, ותמשיך להפעיל סנקציות ממוקדות נגד איראן בתחומי הפרת זכויות אדם, תמיכה בטרור ופיתוח טילים. לדעת ביידן, הלחץ יעבוד רק אם ארה"ב תיתפס שוב כפרטנר אמין ותדע לעבוד ביחד עם הקהילה הבינלאומית.

ישראל תלחץ לא לוותר לאיראן

המדיניות המסתמנת הזו עומדת בניגוד לעמדת ממשל טראמפ שנסוג מההסכם ובכך בודד את ארה"ב וגרם לכך שאף מדינה לא מסכימה להצטרף לאמברגו על איראן שמתקרבת לנשק גרעיני והפכה יותר אגרסיבית. בישראל מעריכים שביידן ינסה להיות נוקשה יותר מאובמה כלפי האיראנים וינסה להכניס שיפורים בהסכם, אך החשש הוא שהאיראנים לא יסכימו לכל שינוי בהסכם ורק ייהנו מביטול הסנקציות.
10 צפייה בגלריה
צנטריפוגות בנתנז, איראן. ביידן יחזיר את המצב לקדמותו?
צנטריפוגות בנתנז, איראן. ביידן יחזיר את המצב לקדמותו?
צנטריפוגות בנתנז, איראן. ביידן יחזיר את המצב לקדמותו?
(צילום: AP)
ישראל תצטרך לשכנע את אנשי ביידן שאסור לוותר לאיראנים. בכיר ישראלי אמר: "מאחר שלא נראה שביידן יתעסק יותר מדי עם הפלסטינים, הסיפור האיראני הוא הכי מעשי ומיידי שנוגע לישראל. המדיניות של טראמפ הייתה לחץ מקסימלי על איראן. ישראל תנסה לשכנע את ארה"ב שאם היא רוצה להחזיר את האיראנים להסכם אחר – אפשר יהיה לכפות כזה רק בהמשך מדיניות הסנקציות. גם האירופים מבינים היום שההסכם המקורי לא היה טוב, איראן לא חזרה למשפחת העמים והמשיכה לחתור לטרור ולפגיעה בזכויות אדם".
"השאלה מה ביידן רוצה", הוסיף הבכיר הישראלי, "להמשיך את העימות עם איראן כדי להגיע להסכם טוב יותר. זה היה קורה אם טראמפ היה נבחר. החשש שלנו שביידן ישיב את המצב לקדמותו והאיראנים יתריסו ויילכו בכל הכוח להעשרת אורניום מתוך הנחה שלביידן אין עניין להתעמת איתם, בטח לא צבאית. זה עלול להוביל לעימות צבאי בין ישראל לאיראן כדרך היחידה לסכל את תכנית הגרעין של איראן".
10 צפייה בגלריה
אובמה מכריז על הסכם הגרעין וביידן לצדו. 2015
אובמה מכריז על הסכם הגרעין וביידן לצדו. 2015
אובמה מכריז על הסכם הגרעין וביידן לצדו. 2015
(צילום: רויטרס)
בישראל מעריכים שביידן יחתור להארכת הסכם הגרעין לכמה עשרות שנים. ספק אם האיראנים יסכימו לכך וספק רב אם גם יסכימו לריסון שאיפות הטרור שלהם. בכיר ישראלי אומר כי ישראל תנסה לשכנע את ביידן שזה הזמן ללחוץ על האיראנים שהכלכלה שלהם על סף חורבן ולא להפסיק את הסנקציות.

מאמין בכל לבו בפתרון שתי המדינות

באשר למגרש הפלסטיני, מעריכים בישראל כי ביידן יתנער מעסקת המאה שהפכה את הפלסטינים ללא רלוונטיים, ואם ירצה - ינסה להתניע מסלול חדש של דיאלוג ישראלי-פלסטיני. הפלסטינים כבר הודיעו שיילכו בכיוון הזה. ביידן מאמין בכל לבו בפתרון שתי המדינות ובהקמת מדינה פלסטינית שתחיה בשלום ובביטחון לצד ישראלי. הוא סבור שיש לשמר את הפתרון הזה שיוביל את המדיניות האמריקנית בנושא הסכסוך הישראלי ערבי. לדעתו צריך לשמר את הפתרון הזה.
10 צפייה בגלריה
ביידן עם אבו מאזן ברמאללה. למה לטבוע בבִּיצָּה הזו?
ביידן עם אבו מאזן ברמאללה. למה לטבוע בבִּיצָּה הזו?
ביידן עם אבו מאזן ברמאללה. למה לטבוע בבִּיצָּה הזו?
הנושא הישראלי-פלסטיני לא יעמוד בראש סדר העדיפויות שלו והוא לא ימהר לנסות להחזיר את הפלסטינים לשולחן המו"מ מהטעמים הבאים: מנהיגותו של אבו מאזן מתקרבת לסיום לקראת קרב על הירושה. ממשלת ישראל אינה מתפקדת וספק אם תוכל להיות פרטנר למשא ומתן עם הפלסטינים. בין נתניהו לבין אבו מאזן שורר חוסר אמון מוחלט. בשורה התחתונה: בסביבתו של ביידן מבינים שאין טעם לטבוע בביצה הזאת. לכך יש להוסיף את העובדה שבשנה הראשונה שלו ביידן יתמקד בעיקר בנושאי פנים: המאבק בקורונה, הכלכלה ואיחוי הקרעים בחברה האמריקנית. לפני הפלסטינים, הוא יעדיף לעסוק בנושא האיראני, בהחזרת מנהיגות ארה"ב בנאט"ו, בשיקום היחסים עם סין, רוסיה ובנושאים נוספים.
גורמים בקמפיין של ביידן אומרים, כי ביידן יבקש לשמר את פתרון 2 המדינות לימים יפים יותר והמשמעות היא לעודד את הצדדים לנקוט צעדים חיוביים ולהימנע מצעדים חד-צדדיים. משיחות עם מקורבים לביידן עולה, כי הנשיא ביידן יקרא לישראל להימנע מהרחבת ההתנחלויות ולא לדבר עוד על סיפוח. מהפלסטינים הוא יבקש להימנע מצעדים שליליים כגון דה-לגיטימציה של ישראל, תשלום שכר למחבלים והסתה.

ביידן אינו מתכוון להחזיר את השגרירות האמריקנית מירושלים לתל אביב, אך לא בטוח שהשגריר האמריקני יישאר להתגורר בירושלים. ההערכה בקמפיין ביידן היא שהנשיא ביידן יורה להקים מחדש את הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים שהייתה אחראית ליחסים עם הפלסטינים. הקונסוליה הזו פעלה בירושלים ובתקופת טראמפ הפכה לשלוחה של שגרירות ארה"ב בירושלים וחדלה מלטפל בפלסטינים.

יתמוך בנורמליזציה, יתנגד לארדואן

ביידן גם מתכוון לחדש את הסיוע הכספי לפלסטינים שהופסק בימי טראמפ. ביידן מתכוון גם לפתוח מחדש את השגרירות הפלסטינית בוושינגטון. כל הצעדים האלה נועדו להחזיר את האמון הפלסטיני בארה"ב כמתווך הוגן שאבד בתקופת טראמפ.
10 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
חתימת ההסכמים בבית הלבן. ביידן יעודד נורמליזציה
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
הוא צפוי לחבק את מדיניות הנורמליזציה האזורית של טראמפ כלפי ישראל וינסה לנצל את המומנטום של ההסכמים בין ישראל לבין איחוד האמירויות, בחריין וסודן. הוא יפעל לעודד מדינות ערביות ומוסלמיות להמשיך את תהליך הנורמליזציה עם ישראל אך ינסה לרתום אותו ליצירת מומנטום חיובי לפתרון שתי המדינות ושילוב הפלסטינים בדיאלוג.
בכירים בישראל אומרים שאין סיבה שממשל ביידן יגנה את ישראל על בנייה בהתנחלויות בשעה שיש סיכום בין ישראל לממשל האמריקני שישראל בונה בתוך תחומי היישובים הקיימים ולא מקימה התנחלויות חדשות. לא בטוח שבממשל ביידן יראה זאת כך. אחרי הכול, בתקופת אובמה – הייתה התנגדות לכל בנייה בהתנחלויות.
10 צפייה בגלריה
ביידן וארדואן ב-2016. יהיה ניצי יותר מטראמפ?
ביידן וארדואן ב-2016. יהיה ניצי יותר מטראמפ?
ביידן וארדואן ב-2016. יהיה ניצי יותר מטראמפ?
(צילום: AFP)
בישראל מעריכים שממשל ביידן יהיה ניצי בהרבה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בניגוד לטראמפ שחיבק אותו. אפשר לצפות להחרפה ביחסים (לפחות האישיים). ביידן ייתן הרבה יותר דגש לזכויות אדם, חופש הביטוי, חופש העיתונות מאשר טראמפ. ביידן, כך סבורים בירושלים, יתנגד להרפתקנות הטורקית במזרח הים התיכון ובלוב וייתן גיבוי לצרפת. היחס לטורקיה יושפע גם מהשאלה מי יהיה מזכיר המדינה ועד כמה יהיה פעיל בנושא.

תקופת הברווז הצולע

בכל הנוגע לתקופת המעבר עד השבעתו של נשיא ארה"ב החדש, ייתכנו החלטות מרחיקות לכת שישפיעו משמעותית גם על הנשיא הבא. החלטה כזו, שזכורה היטב בישראל, היא החלטת מועצת הביטחון של האו"ם מס' 2334, נגד חוקיות ההתנחלויות, שאותה יזמו אובמה וביידן ערב השבעתו של טראמפ.
10 צפייה בגלריה
מעלה אדומים התנחלויות התנחלות סיפוח
מעלה אדומים התנחלויות התנחלות סיפוח
מעלה אדומים. לקראת עובדות בשטח מטעם טראמפ?
(צילום: AFP)
גורמים בקמפיין ביידן מעריכים שממשל טראמפ ינסה להוביל צעדים בנושא הפלסטיני כדי לקבוע עובדות בשטח, שלהן יהיו גם השפעות על ממשל ביידן. בין היתר, ייתכן שגם המתנחלים וגם נתניהו עצמו ינסו ללחוץ על טראמפ לקבוע עובדות בשטח, בין היתר לאור חידוש משפטו של ראש הממשלה בינואר 2021, והניסיון להסיט את תשומת הלב מהמאורע הזה.
אחת האפשרויות שנבחנות על ידי ממשל טראמפ היא לתרגם את עסקת טראמפ למזכר הבנות או חילופי מכתבים בין ממשל טראמפ לבין ממשלת נתניהו – כניסיון לקשור את ידי ממשל ביידן ולנסות להפוך את עסקת טראמפ למדיניות אמריקנית רשמית וגישה מוסכמת בין ישראל לבין ארה"ב. לפי גורמים בקמפיין ביידן, מכתב כזה או מזכר הבנות לא יחייב את ביידן וספק אם יהיה לו אפקט.
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן ועידה G20 אוסקה יפן
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן ועידה G20 אוסקה יפן
בן סלמאן וטראמפ. סעודיה תעניק לו מתנת סיום?
(צילום: EPA)
אפשרות נוספת היא הכרה אמריקנית בריבונות ישראל על חלקים מיהודה ושומרון, אולם סביר להניח שצעד כזה לא ייצא לפועל לאור המחויבות האמריקנית לאיחוד האמירויות ולפיה הסיפוח ייעצר לפחות למשך שלוש עד ארבע שנים. גם באשר לאיראן, ייתכנו סנקציות נוספות מטעם ממשל טראמפ.
לצד זאת, אפשר להעריך שממשל טראמפ ילחץ על הסעודים לנרמל את יחסיהם עם ישראל ואולם, רוב הסיכויים שהסעודים לא יתנו מתנה כזו לטראמפ - ויעדיפו לתת אותה לביידן. נתניהו גם עשוי לפנות לטראמפ ולבקש ממנו כמחווה למדינת ישראל להעניק חנינה למרגל הישראלי ג'ונתן פולארד ולאפשר לו לעלות לארץ.
פורסם לראשונה: 22:52, 07.11.20