מצית הגן של כרמל יישלח לכלא - אבל מסרב לשלם פיצויים: בבית המשפט המחוזי בלוד התקיים הבוקר (יום ב') דיון בשלב הטיעונים לעונש לאדיר רצון, שנאשם בהצתת הבית שבו פעל גן הילדים שהפעילה הגננת המתעללת כרמל מעודה.
רצון הורשע בחודש פברואר האחרון בהצתה, לאחר שהודה בהסדר טיעון במעשים. לאחר גישור, סיכמו הצדדים על עונש של שלוש שנות מאסר וחצי, שכולל גם הפעלת עונש על תנאי מתיק קודם. על רצון יוטל גם מאסר על תנאי ופיצוי למשפחת מעודה, שגובהו טרם נקבע. גזר הדין הסופי צפוי להינתן בהמשך.
5 צפייה בגלריה
אדיר רצון
אדיר רצון
אדיר רצון בדיון. "אתרום לכל ילד"
(צילום: יריב כץ )
בדיון, התייחס רצון לעניין הפיצוי שהוא יידרש לשלם למשפחת מעודה, ואמר שהוא מעדיף לתרום את הכסף ולא לפצות את המשפחה. "לא אשלם לאדם שמתעלל בילדים. עם כל הכבוד", אמר. "לא אשלם למשפחה כזו כסף. ראו את המעשים שכרמל עשתה שם. אתרום ילד-ילד, לפיצוי על עוגמת הנפש שנגרמה לילדים חסרי הישע. לא אשלם להם, עם כל הכבוד".
אימו של אדיר הגיבה לדבריו, והבהירה לו: "מה שיחליטו – נעמוד בו. עשית מעשה שאסור לעשות. לקחת את החוק לידיים, ואתה חייב לקחת את הדבר הזה ולחזור למוטב. תתחיל להתאפס על עצמך. אוהבת אותך".

5 צפייה בגלריה
הבית שעלה באש בראש העין
הבית שעלה באש בראש העין
(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז מרכז)
5 צפייה בגלריה
שריפה עשן אש ראש העין בית ה גננת המתעללת כרמל מעודה
שריפה עשן אש ראש העין בית ה גננת המתעללת כרמל מעודה
(צילום: דוברות כבאות והצלה לישראל מחוז מרכז)
5 צפייה בגלריה
שריפה עשן אש ראש העין בית ה גננת המתעללת כרמל מעודה
שריפה עשן אש ראש העין בית ה גננת המתעללת כרמל מעודה
(צילום: דוברות כבאות והצלה לישראל מחוז מרכז)
התובעת, עו"ד נעמה תור-זאבי מפרקליטות מחוז מרכז, הסבירה כי הסדר הטיעון מאזן בין האינטרס הציבורי לבין לקיחת האחריות וההתחשבות בגילו הצעיר של רצון. "אנחנו רואים חומרה מאוד גדולה בתיק הזה. מעבר להצתה, מבחינת הסכנה לחיי אדם. האש שאחזה בבניין הייתה עוצמתית מאוד, בשבת בבוקר כשאנשים במיטות שלהם. ראינו כאלה שנמלטו עם ילדים קטנים על הידיים".
לדבריה, "ראינו סכנה נוספת של לקיחת החוק לידיים והתרסה נגד רשויות אכיפת החוק. במקום לתת להליך נגד מעודה להתברר על ידי הגופים המוסמכים לכך. הנאשם עשה מעשה מסוכן, כשהיא הייתה בכלל במעצר בנווה תרצה. מעשה שכולו נקמה וסכנה כלפי אחרים. מצד שני, לטובתו שקלנו בעצת בית המשפט את לקיחת האחריות ואת גילו הצעיר, למרות שיש לו הרשעה קודמת".
סנגורו של רצון, אלי מסטרמן מהסנגוריה הציבורית, אמר בדיון כי "אדיר לא מכיר את משפחת מעודה ולא מכיר ילדים שהיו בגן של כרמל. גורמים עברייניים סיבכו אותו. האירועים מכוערים אבל זה מסביר את הרקע והעובדה – הוא היה נתון לחסדי אותם אנשים בתקופה הנ"ל. היום אנחנו במצב שונה. אנו בתקווה שהמעגל שלו יהווה תמרור עצור אדיר לנגד עיניו. אותם גורמים עברייניים פיזרו צ'קים שלו ותוך כדי המעצר הוא גילה שיש לו חובות של מאות אלפי שקלים".
5 צפייה בגלריה
כרמל מעודה
כרמל מעודה
כרמל מעודה
בדיון העיד גם אביה של כרמל מעודה, שסיכם את עדותו במשפט קצר: "אני לא מכיר את הנאשם. גרמו לי עוגמת נפש, הכול נעלם לי".

ההצתה, המבט והריצה

כתב האישום נגד רצון הוגש על-ידי התובעת תור-זבי לפני כשנה. בכתב האישום מתואר כי לאחר חודש יוני באותה שנה פורסמה בהרחבה פרשיית ההתעללות בילדים בגן של כרמל מעודה בראשון העין. הגן היה ממוקם בבית פרטי, בקומה שלישית העשויה עץ, ובני משפחתה של מעודה מתגוררים בשתי הקומות הראשונות.
על-פי כתב האישום, בת מקורב של רצון טופלה בגן, ועל רקע זה, ב-6 ביולי 2019, בשעה 5:43, הגיע רצון אל הגן על מנת להציתו. הוא נכנס אל חצר הבית, ובאופן שאינו ידוע במדויק הבעיר אש במבנה מעץ שהוצב בסמוך לקיר הבית, שבו היו שני מיכלי גז ותכולה נוספת. בשעה 5:47 יצא רצון מחצר הבית, ועל מנת לוודא שהאש אחזה בבית, הסתכל מבעד לשלבי גדר הבית למשך כמה שניות, ואז פתח בריצה ונמלט מהמקום.
כתוצאה ממעשיו, אש עזה אחזה בבית, התלקחה והגיעה עד לגן וכן לבית פרטי נוסף צמוד. תושבי הבית והבית הצמוד, לרבות ילדיהם הקטינים, שישנו במיטותיהם, התעוררו לקול האש המתלקחת ונסו מבתיהם. נזק רב נגרם לשני הבתים ולרכוש, מבנה העץ ותכולתו נשרפו כליל; נזקי אש, חום ועשן נגרמו לחלק מהחדרים בתוך הבית, קירות העץ של הגן נשרפו וכך גם חלק מתכולתו, וכן נשרפה הגדר המפרידה בין הבית לבית הצמוד וניזוק רכוש בחצר הבית הצמוד.