1 צפייה בגלריה
משה איבגי
משה איבגי
משה איבגי בבית המשפט
העבירות שבגינן הועמד לדין השחקן משה איבגי מוגדרות "מעשה מגונה", והעונש המרבי הקבוע בחוק בעוון עבירת מעשה מגונה אחת עומד על שלוש שנות מאסר. שתי עבירות כאלה ביצע השחקן כלפי המתלוננת א', ולכן בעולם מתוקן ואידיאלי היה על הנאשם לכל הפחות לשאת את העונש שהפרקליטות המליצה להטיל עליו ‑ 15 חודשי מאסר בפועל. אלא ששוב הוכח שהשופטים הם החולייה החלשה בטיפול באלימות כלפי נשים. עובדה - שופט בית משפט השלום בחיפה זיו אריאלי הטיל על איבגי מאסר על תנאי למשך חצי שנה, שישה חודשי עבודות שירות (שעליהן כבר מיהר עורך הדין של הנאשם להודיע כי יערער) וקנס של עשרת אלפי שקלים.
"מעשי הנאשם פגעו בביטחונה של המתלוננת א', באוטונומיה שלה על גופה ובזכותה להסתובב במקום עבודתה כשהיא חופשייה מידיים שנשלחות לעבר גופה, ממגע שאינו ברצונה ומהערות מיניות מבזות. זכותו של כל אדם להתלבש כרצונו בלי שלאחרים תהיה הזכות לבזות אותו, להציגו באופן נלעג, או להחפיץ אותו", כתב השופט אריאלי בהכרעת הדין, ובד בבד לקח את הנייר שהוא עצמו ניסח ושפך עליו קנקן של ציניות ושל היעדר שיקול דעת.
באמת, אדוני השופט? באמת באמת אתה חושב שהעונש העלוב, הנרפה ונעדר המידתיות שגזרת על העבריין המתעלל הוא בבחינת יראו וייראו כפי שאמורים עונשים להיות? החלטתך האומללה והמזלזלת היא זו שממשיכה לדרוס ברגל גסה את כל מה שאתה יוצא נגדו. למעשה, בהחלטתך אתה זה שמבסס ומאפשר את המשך הפגיעה בביטחונה של המתלוננת א', וכפועל יוצא - בביטחונן של נשים באשר הן, שנאלצות להתמודד עם מופעי אימה של גברים מטרידנים וחסרי מורא שמפקיעים את האוטונומיה שלנו על גופנו, מחפיצים אותנו ומיידים לעברנו הערות מיניות מבזות.
מי אם לא אתה וחבריך, ביושבכם על כס המשפט, אמורים להילחם במציאות האומללה והפושעת הזו? מי אם לא אתם אמורים לתקן את המציאות ולהנחית על ראשי העבריינים את מקסימום העונשים הקבועים בחוק, ולא להקל ראש בצד הנפגע?
הרי אתה עצמך כותב בהכרעת הדין על תחושת הביזוי, המבוכה וההשפלה של המתלוננת, ועל כיעור ההטרדה שחוותה, אבל גם מגדיר את כל אלה כנמצאים "ברף הבינוני" של ההטרדות המיניות. וואלה? ברף הבינוני? האם אתה הוא זה שנאלץ לשאת על גופך את זיכרון הידיים הבזויות המזדחלות מעצם הכתף עד עצם הזנב, או לגרש מאפרכסת האוזן את הבל הפה הדוחה שיורק לתוכך הצעות מבחילות?
לפני שבע שנים, בדיון דחוף שהתקיים בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, סוכם כי מנהל בתי המשפט יהיה מחויב לשלוח שופטים להכשרות בנושא תקיפות מיניות ואונס נשים. אני קוראת מכאן לשר המשפטים אבי ניסנקורן לעדכן ולהקשיח את החומר הנלמד בהכשרות הללו, ולחייב שופטים לרענן את זיכרונם בנושא לעיתים תכופות יותר.
כאן גם המקום לציין שמי שמתרגלים ומרשים לעצמם להקל ראש בעבירות של הטרדה מינית, בסופו של דבר גם פוטרים גברים מסכני חיים בצו הרחקה אימפוטנטי שלא שווה את הנייר שהוא מודפס עליו, או משלחים רוצחים בפוטנציה למאסרי בדיחה שרק מעצימים את מסוכנותם. הגיע הזמן שמערכת בתי המשפט בישראל תתחיל להתייחס ברצינות לתפקידה המכריע כגורם מרתיע ומתריע בכל הקשור במניעת אלימות כלפי נשים.
  • ענת לב-אדלר היא סופרת ועיתונאית
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com