שישה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות. זה העונש שנגזר הבוקר (יום ה') על השחקן משה איבגי, שהורשע בשתי עבירות של מעשה מגונה באישה אחת בתחילת השנה. בנוסף גזר עליו בית משפט השלום בחיפה מאסר על תנאי למשך שישה חודשים. איבגי ישלם לאישה עשרת אלפים שקל.
הפרקליטות ביקשה מבית המשפט לפי כחודש שיטיל על איבגי 15 חודשי מאסר בפועל, אך בית המשפט גזר עליו כאמור עבודות שירות בלבד. עורך דינו מיכאל כרמל אמר לאחר גזר הדין: "נשקול אם לערער על ההרשעה וגזר הדין. ציפיתי לעבודות למען הציבור".
איבגי ירצה את עבודות השירות בתחנת המשטרה זכרון יעקב, החל מה-21 באוקטובר. עו"ד כרמל הוסיף כי יש לאפשר לאיבגי לחזור לעבודתו אחרי תקופה ארוכה שלא עבד מבחירה. "משה נחוש להמשיך בחייו", אמר.
2 צפייה בגלריה
משה איבגי
משה איבגי
משה איבגי בבית המשפט
בגזר הדין, כתב השופט זיו אריאלי כי "ממעשי הנאשם פגעו בביטחונה של המתלוננת א' ובאוטונומיה שלה על גופה. הם פגעו בזכותה של א' להסתובב במקום עבודתה כשהיא חופשיה מידיים שנשנלחות לעבר גופה, ממגע שאינו ברצונה או בהסכמתה ומהערות מיניות מבזות". הוא כתב עוד כי "זכותו של כל אדם להתהלך במרחב הציבורי ובמקום העבודה ולהתלבש כרצונו. לבוש הנראה בעיני אחרים כ'חושפני' או 'פרובוקטיבי' אינו בגדר הזמנה למגע".
הוא הוסיף כי לבוש כזה אינו מצדיק גם הערות פוגעניות, וציין כי "אין בו כדי 'לסמן' את המתלבש כ'אובייקט מיני'". עוד כתב: "זכותו של כל אדם – גבר או אישה – לסמן לעצמו את גבולות מיניותו, מבלי שגבולות אלו יביאו עליו 'התבדחויות' ו'הצעות' מצדם של אחרים, שיש בהן כדי לבזות אותו, להציגו באופן נלעג, או להחפיץ אותו".
השופט: "במעשים גלומים כיעור ואטימות"
השופט ציין בהמשך את היותו של איבגי בכיר, לעומת העובדת הזוטרה. "הנאשם הוא 'כוכב', איש תרבות, דמות ידועה ובעלת השפעה. א', לעומתו, הצעירה ממנו בכ- 30 שנה, עבדה בתפקיד זוטר במחלקת אביזרים. 'נערת PROPS', כך מכונה תפקידה בעגה המקצועית. פער הגילאים, פערי הכוחות והמעמד במקום העבודה – ברורים לעין כל", כתב.
ה "במעשי הנאשם גלומים כיעור ואטימות. כבכל עבירת מין, אף המעשים בהם הורשע הנאשם כרוכים בביטול רצונו של הקורבן, ביטול האוטונומיה של נפגע העבירה על גופו – וראייתו ככלי וחפץ למימוש רצונותיו של הפוגע. בנוסף, שני האירועים התרחשו בעת שנכחו במקום אחרים, עובדה אשר גם בה יש כדי להעצים את תחושת הביזוי, המבוכה וההשפלה של המתלוננת", הוסיף.
עם זאת, בהמשך, קבע השופט כי המעשים אינם ברף העליון של עבירת המעשה המגונה. הוא קבע כי הענישה צריכה להיות "בטווח הבינוני", בין שעות לתועלת הציבור לבין תשעה חודשי מאסר.
החקירה נגד איבגי - שחקן תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה מהגדולים שהיו בישראל - החלה בשנת 2016 בעקבות תלונה של צעירה שעבדה עמו. התלונה שלה, על שליחת ידיים והערות פוגעניות, לא נכללה בסופו של דבר בכתב האישום. לאחר תחילת החקירה הודיע איבגי כי יפסיק להופיע עד לסיום הפרשה. באחד המקרים הוצגה ההחלטה כעונש שגזר על עצמו.
כתב האישום המקורי, שהוגש במאי 2018 ייחס לאיבגי מעשים מיניים בארבע נשים, עם שלוש מהן עבד, ובמקרה הרביעי מדובר היה בצעירה בה פגש בחנות פלאפל. בסופו של דבר הוא הורשע רק בשתי עבירות של מעשה מגונה, כלפי אישה אחת. לגבי שתי המתלוננות האחרות, השופט זיו אריאלי זיכה את איבגי - באחד המקרים, זיכוי מחמת הספק.
האירועים שבגינם הורשע, התרחשו בעת צילום סרט בשנת 2012. איבגי ניסה לתאר כאילו אירעו בהומור, וכחלק מחיזור, אולם השופט דחה גרסה זו.
באחד המקרים, בפינת הקפה, הוא ליטף את גבה, וכאשר שאלה אותו: "וואוו, מה אתה עושה?", השיב לה: "הפירצה קוראת לגנב". ביום צילום אחר נצמד אליה בהפסקה בין הצילומים, חיבק אותה חזק ולא הרפה. הוא קירב את פיו לאוזנה ואמר שהוא רוצה "לז***" אותה.
סניגורו של איבגי, עו"ד כרמל, טען לאורך כל משפטו, כי אלמלא מדובר היה בידוען כמו איבגי, לא היה מוגש כתב אישום מלכתחילה.
2 צפייה בגלריה
משה איבגי
משה איבגי
משה איבגי. נחשב לאחד השחקנים הגדולים בישראל
(צילום: מוטי קמחי)
איבגי בן ה-66 נחשב לפני הפרשה לאחד מהשחקנים הגדולים בישראל. הוא שיחק בשלל סרטים, כמו "חולה אהבה בשיכון ג'", "מתחת לאף", "אדון ליאון", "לצוד פילים", "מטאליק בלוז", "המוסד", בסדרות טלוויזיה רבות כמו "הבורר", "השוטר הטוב", "זגורי אימפריה", וגם כיכב בתיאטראות, בין היתר בחיפה ובגשר. מאז התפוצצות הפרשה בתחילת 2016 איבגי יצא להפסקה, כפי שהודיע על הבמה. "נוכח גל הפרסומים המטלטלים את חיי וגורמים למשפחתי כאב רב החלטתי לקחת פסק זמן", אמר אז.
"אני עושה את חשבון הנפש שלי, בודק איפה טעיתי. הייתי למעלה יותר מדי, הרגשתי יותר מדי טוב, וזה לא היה טוב" ,אמר איבגי בשיחה עם מקורביו, ימים ספורים לאחר ההרשעה. עוד הדגיש בפניהם כי הוא "לא כועס על אף אחד".