11 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
"העירייה לא יכולה להתיר למקום לעבור על החוק ומצד שני לא רוצה לסגור אותו"
(צילום: אסף זגריזק)
זה שני עשורים שהתחנה המרכזית בתל אביב מהווה מפגע סביבתי ועירוני, חסר רישיון עסק קבוע, שאף הוצא לו צו סגירה שיפוטי. לפני יותר משנה הודיעו שירותי הכבאות לעירייה כי הם מסרבים להמליץ לתת רישיון עסק לתחנה מאחר שהיא לא עומדת בדרישות, ומאז ניתנה ארכה בת שישה חודשים שתסתיים ביום ראשון הקרוב. כעת, התושבים שמתגוררים סמוך לתחנה ונוסעי התחבורה הציבורית, חוששים מהמשך הסחבת - ושביטחונם ימשיך להיות תלוי בפשרות ובארכות נוספות.
למרות זאת, אף אחד לא ממהר לתקצב את העברת התחנה המזהמת למתקנים חלופיים. לפני הארכה האחרונה שניתנה למרות הליקויים בתחנה, סיפר גורם הבקיא בפרטי הליקויים ל-ynet כי "ב-20 השנים האחרונות היו אבני דרך וקביעת יעדים להתקנה של מערכות מצילות חיים כמו גלאי עשן ומתזים. אולם כשמבקשים לחדש את רישיון העסק, בכבאות מסרבים כי אין את המערכות האלו בפועל, והעירייה בשיח מול בית המשפט לניהול עסק ללא רישיון".
11 צפייה בגלריה
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
ללא רישיון עסק קבוע. התחנה המרכזית החדשה תל אביב
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
(צילום: רויטרס)
הגורם הסביר שבחמש השנים שחלפו נעשו פעולות שונות לתיקון הליקויים, אך במרבית העסקים בבעלות פרטית במתחם לא הותקנו מערכות נגד שריפות, בשונה מהמתחם הציבורי בתחנה.
הגורם הוסיף כי "העירייה בתהליכים שנים נגדם אבל אין תחנה אחרת להעביר אליה נוסעים וזה המלכוד. הרי העירייה יכולה לשתק בעל עסק אחרי דקה. פה יש אירוע עם מתחם שהיא לא רוצה לסגור כי הוא משרת אותה והיא נמצאת בפרדוקס: לא יכולה לאפשר לו להיות עבריין ומצד שני לא רוצה לסגור אותו, אז היא תובעת אותו ובחוץ מגיעים לפשרות ודחיות כבר 20 שנה. בעלי התחנה מבינים את המלכוד ומנצלים אותו".
11 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית החדשה בשנת 2010
התחנה המרכזית החדשה בשנת 2010
התחנה המרכזית החדשה, 2010
(צילום: טל שחר)
מאז טוענים בכבאות שחל שינוי והנהלת התחנה המרכזית מראה נכונות, ותולים את הדחיות בביצוע צו הסגירה גם במשבר הקורונה והשלכותיו, אף שמדובר בגרירת רגליים רבת שנים. התושבים בסביבת התחנה טוענים שמדובר בעוד סחבת ומפנים אצבע מאשימה לעירייה, שמקבלת את עמדת הכבאות ולא נעמדת על הרגליים האחוריות. "הישראבלוף של עיריית תל אביב ממשיך", אמר ל-ynet גדי טונס, תושב השכונה וראש אגף סביבה במטה למאבק בתחנה המרכזית.
לדבריו, "כל כמה חודשים העירייה נותנת עוד היתר זמני ועוד היתר זמני וכך כבר התבצע 14 פעמים ולתחנה עדיין אין רישיון עסק כבר שנים ארוכות. המשמעות היא סיכון חיי אדם. אם יקרה אסון, חולדאי לא יוכל להגיד שלא ידע. הכתובת נמצאת על הקיר. אנחנו קוראים לבכירי העירייה לפנות לשרת התחבורה החדשה מרב מיכאלי, ולמצוא יחדיו פתרון לנושא מימון המסופים החלופיים כך שהעבודות כבר יתחילו והפינוי של התחבורה מהתחנה המרכזית יתבצע עד סוף 2023, לפני תום חוזה השכירות עם נצב"א".
טונס הוסיף כי "התחנה המרכזית היא מפגע אורבני שמרחיק נוסעים ובעיקר נוסעות בשל סוגיית הביטחון האישי בתחנה, ואנו מקווים ששרת התחבורה החדשה שחרטה על דגלה את קידום התחבורה הציבורית תפעל לפינוי המפגע והקמת המסופים החלופיים, המודרניים, המזמינים והבטוחים לכל שדובר עליהם".

ואולם, לא רק ליקויי הכבאות בעיתיים. גם אם כל הליקויים - אחרי 20 שנה - אכן טופלו או יטופלו בעתיד הקרוב מאוד, מדובר במפגע סביבתי, בריאותי, תחבורתי ועירוני.
לאחרונה פורסמו ב-ynet נתוני התחלואה בסרטן בשכונות שסביב התחנה המרכזית. משרד הבריאות חשף כי נכון לשנת 2016, תחלואת הנשים בדרום תל אביב הייתה גבוהה פי שניים מהתחלואה בקרב כלל נשות העיר. לפי ניתוח סטטיסטי של הנתונים, על כל 100 אלף נשים שגרות בשכונות הצמודות לתחנה המרכזית יש כ-46 נשים שחלו בסרטן ריאות. בכלל העיר יש כ-23 חולות על 100 אלף נשים.
בהתאם, גם נתוני זיהום האוויר גבוהים וחריגים בסביבת התחנה המרכזית. בשנה שעברה נמדדה בתחנת הניטור ברחוב לוינסקי, שסמוך לתחנה המרכזית, חריגה שנתית של חנקן דו-חמצני בערך של 51.5, בעוד שהתקן לאוויר נקי הוא 40. כמו כן, נמדדו 27 חריגות של חלקיקים נשימתיים, לעומת התקן שמתיר 18 חריגות בשנה.
11 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: אסף זגריזק)
11 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: אסף זגריזק)
11 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: אסף זגריזק)
לנוכח הנתונים הקשים, אל משרדי הממשלה חלחל הצורך בפינוי התחנה המרכזית. עיריית תל אביב, משרד האוצר, משרד התחבורה והמועצה הלאומית לכלכלה כבר סיכמו על פינוי התחנה בשנת 2023 אז מסתיים הזיכיון של חברת נצב"א להפעלתה, אבל כפי שעולה מישיבה שנערכה בין משרדי הממשלה לעירייה ב-30 במאי, כעת הצדדים רבים על המימון.
עמדת עיריית תל אביב כפי שהובאה על הכתב היא "להשתמש כמקור תקציבי ב-35 מיליון ש"ח שהמדינה משלמת מדי שנה לחברת נצב"א עבור תחזוקה ושימוש במבנה ולהשקיעם בפינוי התחנה". העירייה גם דורשת מהמדינה להכשיר מסופים זמניים במתחם פנורמה והלוחמים עד לבניית התחנה המרכזית החלופית בחולון. בעמדה זו תמכה המועצה הלאומית לכלכלה. בעירייה הטיחו כי "משרד התחבורה מקל ראש בחשיבות פינוי התחנה המרכזית החדשה ותרומתו לשיפור רמת השירות ל-30 אלף האזרחים המשתמשים במבנה המוזנח הזה מדי יום".
11 צפייה בגלריה
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
(צילום: רויטרס)
במשרדי האוצר והתחבורה טענו שהסטת התחבורה הציבורית למסופים חלופיים כרוכה גם כך בעלות תקציבית ומדובר באירוע כלכלי ולא תחבורתי, ולכן העירייה היא שצריכה לממן את הפינוי. עלות פינוי התחנה עומד על 150 מיליון שקל והסוגיה תגולגל לפתחה של שרת התחבורה הנכנסת מרב מיכאלי שהביעה מחויבות להפעלת תחבורה "ירוקה".
במשרד התחבורה טוענים כי המשרד עובד על מעבר לתחבורה חשמלית, אך לתושבים שנושמים את זיהום האוויר החריג זה לא מספיק. בישראל יש עד כה פחות מ-100 אוטובוסים חשמליים מתוך למעלה מעשרת אלפים אוטובוסים בתחבורה הציבורית.
שולה קשת, חברת מועצה ויו"ר מטה המאבק לפינוי התחנה, אמרה כי "לאחר שנים של מאבק, תושבות ותושבי דרום תל אביב לא יאפשרו שיסחרו בבריאותן ולא יסכימו להמשך גרירת הרגליים של הרשויות על חשבון איכות חייהן וחייהם הבסיסית. אני קוראת לשרת התחבורה הנכנסת מרב מיכאלי ולראש העירייה חולדאי לקחת אחריות, לאשר את התקציב ולפעול לקידום מיידי של התכניות לפינוי התחנה".
11 צפייה בגלריה
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
רציף אוטובוסים בתחנה המרכזית החדשה בת"א
רציף אוטובוסים בתחנה המרכזית החדשה בת"א
(צילום: ישראל יוסף)

תגובות

מחברת נצב"א שמפעילה את התחנה המרכזית בתל אביב נמסר: "כל הליקויים תוקנו".
ממשרד התחבורה נמסר: "בעלי התחנה נדרשים לעמוד בתנאי הרישיון לרבות רישוי עסקים ובכלל זה רישיון כיבוי אש. במידה שיתברר כי החברה אינה עומדת בתנאים שנקבעו, משרד התחבורה יפעל בהתאם".
בעניין פינוי המבנה, אמרו במשרד כי הם "עושים מאמצים רבים להעתקת מרבית פעילות התחנה המרכזית בתל אביב, המשרתת עשרות אלפי נוסעים וכ-5,500 אוטובוסים מדי יום. מדובר באירוע מורכב המחייב תהליך מתמשך ומסודר ולא מיידי. משרד התחבורה מקדם בימים אלה את החלפתם של האוטובוסים המונעים בדיזל, הגורמים לרעש וזיהום אוויר בתחנה המרכזית, לאוטובוסים חשמליים שאינם מזהמים. בכוונתנו להעתיק חלק מפעילות התחנה המרכזית מתל אביב לאזור צומת חולון (מע"ר בן צבי) וכן לשטחים נוספים עליהם סוכם עם משרדנו.
"לפני מספר חודשים הוקמו צוותי עבודה פנים משרדיים להאצת התהליך. הצוותים עובדים בשיתוף פעולה מלא מול עיריית תל אביב-יפו וגופים ממשלתיים נוספים הרתומים לתהליך ובהם מנהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל, משרד האוצר והמועצה הלאומית לכלכלה. בימים אלה משרדנו פועל בשיתוף עם העירייה, משרד האוצר והמועצה הלאומית לכלכלה למציאת מקור תקציבי מוסכם לתכנון המפורט וביצוע הפרויקט. נבחנות מספר אפשרויות לצורך כך. נדגיש, כי למרות שטרם הושגה הסכמה על התקציב לפינוי, כלל הגופים ממשיכים בעבודת ההכנה הנדרשת במלוא המרץ. סוגית התקציב צפויה לעלות בדיוני התקציב הקרובים".
מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "העיר רואה לנגד עיניה בראש ובראשונה את ביטחון הציבור וכל עוד אין למבנה התחנה המרכזית החדשה את האישורים ההכרחיים אנו פועלים לסגירתו. האישור הזמני מכיבוי אש שניתן למקום הינו עד 30 ביוני. יודגש כי עיריית תל אביב-יפו רואה בפינוי התחנה המרכזית משכונת נווה שאנן מטרה ראשונה במעלה. לשם קידום מטרה זו, קיימה העירייה בחודשים האחרונים אינספור דיונים עם משרדי ממשלה כדי לגבש פתרון שיאפשר העתקה של מירב פעילות האוטובוסים למסופים חדשים.
"מימון המסופים החדשים הוא באחריות המדינה ובסמכותה הבלעדית ואף רשות מקומית במדינת ישראל מעולם לא נדרשה לממן הקמת מסופים. לפיכך הדרישה שעלתה לאחרונה כי העירייה תישא בעלויות המימון דרישה חסרת-בסיס. לגבי הטענות על איכות האוויר, נבהיר כי תחנת הניטור של המשרד להגנת הסביבה מצביעה על ירידה עקבית בזיהום האוויר ב-6 השנים האחרונות. עם זאת יש לזכור כי הדרך הטובה ביותר להפחית זיהום היא להחליף את צי האוטובוסים מכלי רכב המונעים בדיזל לכלי-רכב חשמליים, נושא הנמצא בסמכות משרדי התחבורה והגנת הסביבה".
משירותי הכבאות והצלה לישראל נמסר: "ההליך השיפוטי נפתח ומנוהל על ידי עיריית תל אביב במסגרת תפקידה כרשות רישוי לפי חוק רישוי עסקים. כבאות והצלה לישראל היא רק אחד מנותני האישור הנדרשים לקבלת רישיונות עסק והיא אמונה על היבטי ההגנה מאש ועליהם בלבד. לאור משבר הקורונה והסייגים שבהם אפשר בית המשפט את הפעלת העסק, ניתן לעירייה אישור כבאות והצלה לישראל למתן היתר זמני. בתקופה זו בוצעו מספר ביקורות בנכס וניכר כי הנהלת הקניון האחראית לנכס ביצעה חלק ניכר מדרישות הגנה מאש. יש לזכור כי מדובר במתחם עסקים, כשחלק רב מהעסקים הפרטיים עומדים בכל הקריטריונים.
"דיון סטטוס בראשות מפקד המחוז נקבע ליום ראשון, 20 ביוני, במהלכו תגובש עמדתה העדכנית של כבאות והצלה לישראל בנוגע לנכס, בין היתר לעניין המשך צעדי האכיפה המנהליים והשיפוטיים".
רועי רובינשטיין השתתף בהכנת הכתבה