ראש הממשלה בנימין נתניהו הביא הערב (יום א') להצבעה בדיון בוועדת השרים לאזורים מוגבלים חלופה לסגרים מלאים. לפי ההצעה, עוצר לילי יוכרז בכ-40 ערים אדומות כל יום מ-19:00 עד 05:00. כמו כן, באותן רשויות ייסגרו מוסדות החינוך ועסקים שאינם חיוניים ייסגרו גם הם מ-19:00. פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמר כי הוא מעוניין במגבלות אחידות - ולא כאלה שיוטלו רק על החברה הערבית או החרדית.
5 צפייה בגלריה
 סגירת כביש ז'בוטינסקי בן גוריון בעקבות ההסגר על בני ברק
 סגירת כביש ז'בוטינסקי בן גוריון בעקבות ההסגר על בני ברק
סגירת כבישים בבני ברק. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
אחרי שבשבוע שעבר אמר ראש הממשלה נתניהו כי "התקבלה החלטה להטיל סגר בערים האדומות" - הערב הוא פרסם סרטון שבו הדגיש: "כרגע, בישראל, יש עשרות ערים אדומות. עיר אדומה נבחרת לא בגלל התנכלות או החלטה שרירותית, היא נבחרת לפי תוצאות מדעיות, מספר החולים וקצב התחלואה - והדבר ממוקד בעיקר ביישובים ערביים וחרדיים".
נתניהו פנה בדבריו לציבור החרדי, ואמר: "אתם יודעים כמה אכפת לי מלימוד תורה ומתפילה; אלה דברים שחשובים לי כמו שהם חשובים לכם. עם זאת אני אומר - אנחנו חייבים לנקוט צעדים שימנעו את התפשטות התחלואה".
עוד אמר: "הקורונה לא מבחינה בין עמים וגם לא בתוך עמים. בסופו של דבר היא מכה בכולם, רק שהיא עושה זאת במינונים שונים, בזמנים שונים, במקומות שונים.
"אני רוצה להביע הערכה למנהיגי הציבור הערבי, שבאו אלי ואמרו 'ראש הממשלה, תטיל עלינו הגבלות'. זה סימן לאחריות. אני רוצה להביע את אותה הערכה למנהיגי הציבור החרדי שאמרו לי את אותו הדבר ולכלל הציבור החרדי שהוא יקר לי מאוד".
במקביל, שר הפנים אריה דרעי אמר הערב לחדשות רשת כי "גם אם תחליט הממשלה שיהיה סגר בראש השנה ובכיפור, אל דאגה, בתי הכנסת יהיו פתוחים. נוכל להתפלל, בעזרת השם".

5 צפייה בגלריה
כביש 431
כביש 431
כבישים ריקים בסגר הקודם
(צילום: שמוליק דודפור)
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יעקב ליצמן הערכת מצב נגיף קורונה משרד הבריאות
בנימין נתניהו יעקב ליצמן הערכת מצב נגיף קורונה משרד הבריאות
נתניהו וליצמן. ארכיון
(צילום: רויטרס)
מוקדם יותר הדגיש בכיר במשרד הבריאות: "אם הערב הזה יסתיים ללא החלטה מסוימת, אין טעם שפרופ' גמזו ימשיך בתפקידו ואין שום ערך לתוכנית שלו. מה המשמעות של התוכנית הזו אם האור האדום לא נדלק אף פעם?".
הגורם הבכיר במשרד הבריאות התייחס לדיון שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו בלחץ נציגי החרדים באפשרות למתן חלופות לתוכניתו של פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזוף להטלת סגרים. "אני וגם פרופ' גמזו לא מוכנים לקבל העדפה של שיקולים פוליטיים על פני בריאותיים", אמר הבכיר. "אסור שתהיה כניעה לשיקולים פוליטיים שיובילו להתפטרות של גמזו".
הבכיר אמר עוד כי "יש התייחסות שונה לכל רשות ויש רשויות שבהן התפישה היא שנכון לעשות סגר ואחרות שלא. יש גם בעיה של תכלול ואכיפה. בגלל ששינינו את הרשימות של הערים ועדכנו אותן ברמת פקודת המבצע וארגון הכוחות זה דורש זמן. השילוב בין מוכנות האכיפה להגדרה הברורה של הרשויות הפכה את המהלך ללא פרקטי להחיל את הסגר מחר בבוקר.
"להערכתי, לא יהיה סגר מחר בבוקר אלא אולי בשעה 19:00 בערב. צמצום הפעילות ברשויות 'אדומות' בוודאות מאוד גבוהה תהיה, אבל כעת הדיון הוא על מה התועלת בסגירה הרמטית של הערים ה'אדומות' הבוהקות. ייתכן שתהיה תוכנית מוסדרת שתדבר על כך שבמקום מחר בבוקר זה יהיה כאמור רק מחר בערב. השאלה שנידונה כעת זו התייחסות לערים הבוהקות".
מוקדם יותר ערך ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ סיור בבני ברק. הוא אמר: "לא נתנהל בברדק, אלא בצורה מסודרת. אני מצטער שמגיעים שוב ללילה של החלטות ברגע האחרון".
יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד), תקף: "הממשלה הזו כבר לא רק מנותקת, היא מסוכנת. יושבים צוותי מומחים, רופאים, כלכלנים, אנשי מדיניות ציבורית וממשל מקומי, בונים תוכניות עבודה, מאזנים בין הבריאות לכלכלה, ואז הפוליטיקאים מתחילים לעשות פוליטיקה והכל מתהפך בשנייה. אם זה מה שנכון לבריאות הציבור ולכלכלה, תעשו את זה. אם אתם מפחדים אחד מהשני באופן שמוביל לשיתוק ולהחלטות עקומות - לכו הביתה".
כמו כן, משה בר סימן טוב, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, צייץ בטוויטר: "ישראל נמצאת בנקודת זמן קריטית ויותר מדי אנשים חושבים שאין סכנה אמיתית".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ בבני ברק
(צילום: מוטי קמחי)
מוקדם יותר, בלחץ החרדים, נדחה הדיון בוועדת השרים להגדרת אזורים מוגבלים במסגרת הטיפול בנגיף הקורונה, שבו אמורה הייתה להתקבל החלטה על הערים האדומות שעליהן יוטל סגר, בשל "שיהוי בקבלת ההצעה להחלטה".
זמן קצר לפני כן, שוב - ברגע האחרון - נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים אריה דרעי ויעקב ליצמן כדי לדון בחלופות לתוכניתו של פרופ' רוני גמזו להטלת סגרים. בין האפשרויות שהציעו החרדים: הגבלות התקהלות והגבלות על תנועה בשעות מסוימות.
בפגישה, שבה השתתפו גם ח"כ משה גפני, שר המדע יזהר שי וראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת, נאמר לראשי הסיעות החרדיות כי "ייבדקו חלופות לסגר" וכי הם יעודכנו. כמו כן, רוב הדיון עסק במשבר האמון שנוצר בין הציבור החרדי לממשלה.
החרדים, מצידם, אמרו: "אי אפשר לנקוט שום צעד או מהלך לפני שמחזירים את האמון שאבד. איך נסביר לציבור שלנו למה אפשר לקיים הפגנות המוניות ותפילות בחוץ אסור? איך נסביר את הסגר?". החרדים זעמו על האופן שבו מתקבלות ההחלטות הנוגעות אליהם ודורשים מנתניהו לבחון, כפי שצוין, חלופות לסגר. הם טענו כי "הציבור שלנו טרם התאושש מהסגר הראשון, הן מבחינה נפשית, בריאותית וכלכלית".
5 צפייה בגלריה
 בנימין נתניהו אברהם רובינשטיין, ישראל פרוש, יעקב גוטרמן ומאיר רובינשטיין
 בנימין נתניהו אברהם רובינשטיין, ישראל פרוש, יעקב גוטרמן ומאיר רובינשטיין
נתניהו וארבעת ראשי הרשויות החרדיות
(צילום: עמית שאבי, שוקי לרר, מאיר פנקס )

ראשי רשויות חרדיות נגד נתניהו: "האשם היחידי"

ראשי הרשויות החרדיות בני ברק, אלעד, ביתר עילית ועמנואל שיגרו היום מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו הם מטילים עליו את האשמה על הטיפול הכושל של המדינה במשבר הקורונה בריכוזי המגזר ואת האחריות למשבר האמון החריף בין הצדדים - כפי שפורסם לראשונה ב-ynet.
● לעיון במכתבם של ראשי הערים לנתניהו - לחצו כאן
ראש העיר בני ברק אברהם רובינשטיין, ראש העיר אלעד ישראל פרוש, ראש העיר ביתר עילית מאיר רובינשטיין וראש מועצת עמנואל אליהו גפני הודיעו כי הם מפסיקים את שיתוף הפעולה עם רשויות המדינה במאבק למניעת התפשטות הנגיף והזהירו כי החרדים יבואו חשבון בקלפי עם ראש הממשלה שהיה לדבריהם אטום לכאבם. עוד הבהירו כי מכתבם זה משלח בתיאום עם הרבנים הבכירים, מנהיגי הציבור החרדי.
"בהחלטות אותן קיבלת אתה, בקולך, מעל ראשנו (גם אם מאחורי שמות של קבינט או 'הממונה'), הפכת את הציבור החרדי לשק החבטות והריצוי של תושבי המדינה", האשימו ראשי הערים, "בחרת להשתמש באנשי קש דוגמת פרויקטורים וכדו', בעוד אתה האיש שמכריע גורלות. הקול הוא קולך, ההכרעות הן שלך כמי שמוביל, מנחה ומכריע".
נתניהו, כך נכתב, לא הקדיש "רגע של מחשבה" על סבלם של רבבות אזרחים, אלא הכה בהם שוב ושוב על מנת ליצור מצג שווא של שליטה במגיפה. "מעולם לא טרחת לשמוע את קולנו, להבין את המצוקות ולנסות לקדם יוזמות ממשיות לשיטוח עקומת התחלואה", הטיחו בו ראשי הערים, "במקום זה בחרת בצעדי ענישה בדמות סגרים ומגבלות לכמעט מיליון נפש שאין בהן שום ריפוי כפי שנוכחת לדעת".

"המסורת נרמסת על ידך"

במכתב נטען עוד נתניהו בחר לאפשר שגרת חיים כמעט מלאה בחודשי הקיץ למרות התפשטות הקורונה, כדי שלא לפגוע באזרחים, אך בחרדים הוא אינו מתחשב ומוביל במכוון לסגר בריכוזי המגזר דווקא ערב חגי תשרי. "בכאב ובזעם עצור אנו רואים יום אחר יום כיצד כבודם של גדולי התורה, חיי התורה, מנהגי הקהילות וכבוד המסורת של מרבית תושביה היהודים של הארץ הזו, נרמסת על ידך באופן שלא זכור כמותו", כתבו הארבעה.
"כל סגר שכזה הביא לשבירת אמון ולדרדור של עשרה צעדים לאחור בנכונות להיבדק, לשמור על הכללים ולציית להנחיות הבריאות, כשעם הסרת הגדרות מצאנו את עצמנו מתחילים הכל מהתחלה. מול הקושי ותגובות התסיסה הקשחתם את נתוני ה'רמזור' עוד ועוד בשורת תנאים שאינם ממין העניין ואין בהן בדל של הבנה במארג החיים המגזרי וביכולת ליצור שינוי".
נציגי החרדים מאשימים את ראש הממשלה גם באווירה הציבורית נגדם: "הורדת הלחץ התקשורתי והפנייתו לציבורים המוחלשים ביותר במבט מאשים ואפס חמלה, זו דרך שלא נוכל לקבלה עוד בשוויון נפש. הציבור החרדי כל כולו לא ישכח את העוול שנעשה לו. לא נשכח מי האיש שחתם בידו, פעם אחר פעם, על הפיכתנו למפיצי מחלות ואויבי העם, בענישה סלקטיביות של רבבות משפחות, בני המגזר החרדי.
"ההחלטות שקיבלת, פעם אחר פעם, נעשו בהיעדר היגיון ותוחלת בריאותית ומכוונות באופן חד וברור נגד הציבור החרדי. אנו רואים בך את האשם היחידי לצעדי ענישה אלו, להשפלת כבוד המסורת וכבודנו כאזרחים לגיטימיים בארץ הזו. לא נוכל להחריש עוד. הקול – קולך, אך בסופו של יום תישמע תגובתם הנכאבת של רבבות תושבי הערים החרדיות – בקולם. שקלנו רבות ונועצנו במשלחנו – בתי גדולי ישראל מנהיגי הדור שליט"א טרם נכתבו שורות אלו".
לסיכום, הצהירו ראשי הערים החרדיות: "אנו מודיעים בזאת כי נפסיק את שיתוף הפעולה עם הרשויות השונות בכל הנוגע לסגר. רשויות המדינה מוזמנות לפעול בעצמם כפי שהן פועלת בלאו הכי מעל ראשינו. טלו אתם ובאופן אישי אתה ראש הממשלה, את האחריות לשינוי ולביצוע.
"הפכת את החרדים לשק חבטות", כתבו. "השתמשת באנשי קש דוגמת פרויקטורים, אבל אתה הכרעת גורלות. הפכת אותנו למפיצי מחלות ואויבי העם. במקום להקשיב הענשת קולקטיבית בסגרים והגבלות. רמסתם את כבודם של הרבנים, התורה והמסורת והשפלת אותם. לא נשכח את העוול. אנחנו מפסיקים את שיתוף הפעולה עם הרשויות בנוגע לסגר. קחו מכאן את האחריות".
פורסם לראשונה: 18:22, 06.09.20