3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יעקב ליצמן הערכת מצב נגיף קורונה משרד הבריאות
בנימין נתניהו יעקב ליצמן הערכת מצב נגיף קורונה משרד הבריאות
נתניהו וליצמן. ארכיון
(צילום: רויטרס)
ועדת השרים להגדרת "אזורים מוגבלים" במסגרת הטיפול בנגיף הקורונה צפויה הייתה להתכנס ב-16:30 (יום א'), לדיון שבסופו יוחלט על הערים האדומות שעליהן יוטל סגר - אך כינוסה נדחה למועד מאוחר יותר היום בשל "שיהוי בקבלת ההצעה להחלטה". זמן קצר לפני כן, שוב - ברגע האחרון - נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים אריה דרעי ויעקב ליצמן כדי לדון בחלופות לתוכניתו של פרופ' רוני גמזו, פרויקטור הקורונה, להטלת סגרים. בין האפשרויות שהציעו החרדים: הגבלות התקהלות והגבלות על תנועה בשעות מסוימות.
בפגישה, שבה השתתפו גם ח"כ משה גפני, שר המדע יזהר שי וראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת, נאמר לראשי הסיעות החרדיות כי "ייבדקו חלופות לסגר" וכי הם יעודכנו. כמו כן, רוב הדיון עסק במשבר האמון שנוצר בין הציבור החרדי לממשלה.
החרדים, מצידם, אמרו: "אי אפשר לנקוט שום צעד או מהלך לפני שמחזירים את האמון שאבד. איך נסביר לציבור שלנו למה אפשר לקיים הפגנות המוניות ותפילות בחוץ אסור? איך נסביר את הסגר?".
קודם לכן, גורמים במפלגות החרדיות מסרו כי הפגישה עם נתניהו תהיה "קשה מאוד". בנוסף, הם אמרו כי החרדים נחושים להעביר את רגשותיהם באופן נחרץ וברור. החרדים זועמים על האופן שבו מתקבלות ההחלטות הנוגעות אליהם ודורשים מנתניהו לבחון, כפי שצוין, חלופות לסגר. הם טוענים כי "הציבור שלנו טרם התאושש מהסגר הראשון, הן מבחינה נפשית, בריאותית וכלכלית".
דרעי, ליצמן וגפני אמרו כי "כל המומחים טוענים שסגר בערים האדומות החרדיות לא יועיל, וכנראה שלא יהיה מנוס מסגר כללי - ואז נגיע למצב קטסטרופלי".
יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, הגיב על דחיית הדיון - וצייץ בטוויטר: "כולנו בני ערובה. קבעתם תוכניות לחגים? חבל שלא תיאמתם קודם כל עם דרעי וליצמן. בשל הכעס של המפלגות החרדיות - החלופה של נתניהו עוד תהיה סגר כללי מראש השנה ועד אחרי חול המועד סוכות. נתניהו לא מפחד מאלוהים, אלא מנציגיו בכנסת".

3 צפייה בגלריה
עפר שלח בבני ברק
עפר שלח בבני ברק
ח"כ שלח בבני ברק
ח"כ עפר שלח, לשעבר יו"ר ועדת הקורונה, אמר בצאתו מפגישה עם ראש עיריית בני ברק: "ניכר שהעירייה משקיעה מאמצים גדולים, ובכל התחומים. מתמונת מצב ועד פעולה בשטח, ניכר שיפור עצום מאז ביקורי האחרון כאן מנתוני העירייה עולה שפעולה מיידית במספר תחומים ובראשם עצירת אירועים המוניים, עשויה להוריד את נתוני התחלואה ולהוציא את בני ברק ממפת הערים האדומות.
"אני קורא לממשלה לנקוט פעולה מחושבת שתיקח בחשבון את מצבה המיוחד של עיר בת 200 אלף נפש ומאפייני ההתנהגות של האוכלוסיה החרדית, כמו גם את הצורך המיידי לבלום את הקורונה ולהוריד את שיעורי התחלואה. הדבר הגרוע ביותר הוא ההיסוס, חוסר ההחלטה, והפעולה מתוך לחץ פוליטי שמאפיינת את ממשלת המחדל של נתניהו בכל עניין וגם בעניין זה".
בתוך כך, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ צפוי להגיע לבני ברק ב-18:30 - שם תתקיים הפגנה - ויסייר עם ראש העיר אברהם רובינשטיין.

3 צפייה בגלריה
 בנימין נתניהו אברהם רובינשטיין, ישראל פרוש, יעקב גוטרמן ומאיר רובינשטיין
 בנימין נתניהו אברהם רובינשטיין, ישראל פרוש, יעקב גוטרמן ומאיר רובינשטיין
נתניהו וראשי הערים של ארבע הרשויות החרדיות
(צילום: עמית שאבי, שוקי לרר, צביקה טישלר, מאיר פנקס )

ראשי רשויות חרדיות במתקפה על נתניהו: "האשם היחידי"

מוקדם יותר שיגרו ראשי הרשויות החרדיות בני ברק, אלעד, ביתר עילית ועמנואל מכתב חריף לנתניהו, שבו הם מטילים עליו את האשמה על הטיפול הכושל של המדינה במשבר הקורונה בריכוזי המגזר ואת האחריות למשבר האמון החריף בין הצדדים, כפי שנחשף ב-ynet.
● לעיון במכתבם של ראשי הרשויות לנתניהו לחצו כאן
ראש העיר בני ברק אברהם רובינשטיין, ראש העיר אלעד ישראל פרוש, ראש העיר ביתר עילית מאיר רובינשטיין וראש מועצת עמנואל אליהו גפני הודיעו כי הם מפסיקים את שיתוף הפעולה עם רשויות המדינה במאבק למניעת התפשטות הנגיף והזהירו כי החרדים יבואו חשבון בקלפי עם ראש הממשלה שהיה לדבריהם אטום לכאבם. עוד הבהירו כי מכתבם זה נשלח בתיאום עם הרבנים הבכירים, מנהיגי הציבור החרדי.
"בהחלטות אותן קיבלת אתה, בקולך, מעל ראשנו (גם אם מאחורי שמות של קבינט או 'הממונה'), הפכת את הציבור החרדי לשק החבטות והריצוי של תושבי המדינה", האשימו ראשי הערים, "בחרת להשתמש באנשי קש דוגמת פרויקטורים וכדו', בעוד אתה האיש שמכריע גורלות. הקול הוא קולך, ההכרעות הן שלך כמי שמוביל, מנחה ומכריע".
נתניהו, כך נכתב, לא הקדיש "רגע של מחשבה" על סבלם של רבבות אזרחים, אלא הכה בהם שוב ושוב על מנת ליצור מצג שווא של שליטה במגיפה. "מעולם לא טרחת לשמוע את קולנו, להבין את המצוקות ולנסות לקדם יוזמות ממשיות לשיטוח עקומת התחלואה", הטיחו בו ראשי הערים, "במקום זה בחרת בצעדי ענישה בדמות סגרים ומגבלות לכמעט מיליון נפש שאין בהן שום ריפוי כפי שנוכחת לדעת".


"המסורת נרמסת על ידך"

במכתב נטען עוד כי נתניהו בחר לאפשר שגרת חיים כמעט מלאה בחודשי הקיץ למרות התפשטות הקורונה, כדי שלא לפגוע באזרחים, אך בחרדים הוא אינו מתחשב ומוביל במכוון לסגר בריכוזי המגזר דווקא ערב חגי תשרי. "בכאב ובזעם עצור אנו רואים יום אחר יום כיצד כבודם של גדולי התורה, חיי התורה, מנהגי הקהילות וכבוד המסורת של מרבית תושביה היהודים של הארץ הזו, נרמסת על ידך באופן שלא זכור כמותו", כתבו הארבעה.
"כל סגר שכזה הביא לשבירת אמון ולדרדור של עשרה צעדים לאחור בנכונות להיבדק, לשמור על הכללים ולציית להנחיות הבריאות, כשעם הסרת הגדרות מצאנו את עצמנו מתחילים הכל מהתחלה. מול הקושי ותגובות התסיסה הקשחתם את נתוני ה'רמזור' עוד ועוד בשורת תנאים שאינם ממין העניין ואין בהן בדל של הבנה במארג החיים המגזרי וביכולת ליצור שינוי".
נציגי החרדים מאשימים את ראש הממשלה גם באווירה הציבורית נגדם: "הורדת הלחץ התקשורתי והפנייתו לציבורים המוחלשים ביותר במבט מאשים ואפס חמלה, זו דרך שלא נוכל לקבלה עוד בשוויון נפש. הציבור החרדי כל כולו לא ישכח את העוול שנעשה לו. לא נשכח מי האיש שחתם בידו, פעם אחר פעם, על הפיכתנו למפיצי מחלות ואויבי העם, בענישה סלקטיביות של רבבות משפחות, בני המגזר החרדי.
"ההחלטות שקיבלת, פעם אחר פעם, נעשו בהיעדר היגיון ותוחלת בריאותית ומכוונות באופן חד וברור נגד הציבור החרדי. אנו רואים בך את האשם היחידי לצעדי ענישה אלו, להשפלת כבוד המסורת וכבודנו כאזרחים לגיטימיים בארץ הזו. לא נוכל להחריש עוד. הקול – קולך, אך בסופו של יום תישמע תגובתם הנכאבת של רבבות תושבי הערים החרדיות – בקולם. שקלנו רבות ונועצנו במשלחנו – בתי גדולי ישראל מנהיגי הדור שליט"א טרם נכתבו שורות אלו".
לסיכום, הצהירו ראשי הערים החרדיות: "אנו מודיעים בזאת כי נפסיק את שיתוף הפעולה עם הרשויות השונות בכל הנוגע לסגר. רשויות המדינה מוזמנות לפעול בעצמם כפי שהן פועלת בלאו הכי מעל ראשינו. טלו אתם ובאופן אישי אתה ראש הממשלה, את האחריות לשינוי ולביצוע.
"הפכת את החרדים לשק חבטות. השתמשת באנשי קש דוגמת פרויקטורים, אבל אתה הכרעת גורלות. הפכת אותנו למפיצי מחלות ואויבי העם. במקום להקשיב הענשת קולקטיבית בסגרים והגבלות. רמסתם את כבודם של הרבנים, התורה והמסורת והשפלת אותם. לא נשכח את העוול. אנחנו מפסיקים את שיתוף הפעולה עם הרשויות בנוגע לסגר. קחו מכאן את האחריות".

פורסם לראשונה: 16:01, 06.09.20