המומחים ממשיכים להזהיר מיציאה לא מבוקרת, ראש הממשלה מצטרף לחששות: אחרי ישיבת הממשלה הסוערת ביום חמישי שעבר, שבה אושר סיום הסגר השלישי, דנו הערב (יום א') השרים בשורת הקלות נוספות לציבור ובראשן חזרה מדורגת של מערכת החינוך. במהלך הדיון הזהירו המומחים מהסרה מהירה של ההגבלות שעדיין נותרו. בסביבות השעה 23:00 יצאה הממשלה להפסקה של חצי שעה. עם חזרתה, לאחר התייעצויות בין נתניהו לבין שר הביטחון בני גנץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין, הוחלט כי הישיבה תסתיים ותחודש מחר. על פי המסתמן, הלימודים לא יחודשו ביום שלישי.
  • לעיון במצגת השלבים ליציאה מהסגר - לחצו כאן
"צריך להתאבד על החיסונים", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הדיון. אחר כך הוא הצטרף לאזהרות של המומחים: "אנחנו יכולים להגיע בקלות למצב שמקדם ההדבקה קופץ. הציבור לא מבין, אנחנו נראה כאן הלוויות של הרבה אנשים צעירים".
פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר בתחילת הישיבה: "אנחנו נמצאים בסיטואציה שמחייבת זהירות רבה בפתיחה. אני מאוד מודאג שאם נפעל בחוסר אחריות - נביא לגל נוסף שאנחנו יוצאים מנקודה מאוד גבוהה בתחלואה. אתם מכירים את המצב שהוא באמת נזיל ומאוד שברירי. יש יותר הדבקה בהדבקות ילדים, אבל לא במספר החולים קשה מתוכם".
פרופ' אש הוסיף: "החלטנו על פתיחת שכבות נמוכות בתיאום משרד החינוך".
4 צפייה בגלריה
מוסדות חינוך ייפתחו שוב?
מוסדות חינוך ייפתחו שוב?
מוסדות חינוך ייפתחו שוב?
אחריו דיבר פרופ' רן בליצר שהשמיע דברים קשים: "המשמעות של פתיחה לא אחראית, כאשר מקדם ההדבקה (R) הוא יותר מ-1, זה שנתחיל לקבל גם הלוויות של צעירים". ראש הממשלה נתניהו התייחס לדברי היועץ בליצר.
נתניהו: "מבחינת המספרים האבסולוטיים, ההדבקה ההמונית תגרום לנו לפגוש את החולים והמתים אצל הצעירים".
פרופ' בליצר הוסיף: "יהיה רגע מסוים שמקדם ההדבקה יירד בגלל שיהיו הרבה מחוסנים אבל זה עוד רחוק. לא מחר, לא בפברואר, וספק אם יהיה במרץ. לכן, עכשיו אנחנו בנקודה הכי מסוכנת שהיינו בה למרות החיסונים.
4 צפייה בגלריה
דן בליצר
דן בליצר
פרופ' בליצר
(צילום: טל שחר)
גם ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס הציגה תחזית עגומה. לדבריה, "כשנפתח את המשק ויהיה לנו מקדם הדבקה של יותר מ-1 זה יעלה. אם יהיה עומס בבתי החולים ויהיו 1,500 חולים קשים וקריטיים - גם אם בן אדם בן 55 היה מסוגל לשרוד מחלה ולצאת ממנה, כשנגיע ל-2,000 ימותו פה הרבה כי הם יגיעו בבת אחת.
אם פותחים את המשק כשיש לנו אחוז לא מבוטל של צעירים לא מחוסנים - זה לא טוב. מפה והלאה צריך ללכת מאוד מאוד בזהירות. מקדם ההדבקה יעלה בגלל הפתיחות שאנחנו עושים, וצריך לעשות זאת ממש בזהירות. אנחנו מוטרדים מפתיחת חינוך בכתום ואדום. התחלואה בקרב ילדים מאוד מדאיגה אותנו, זה פשוט מסוכן להחזיר אותם ללמידה בערים כתומות ואדומות".
4 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אלרעי פרייס
ד"ר שרון אלרעי פרייס
ד"ר אלרעי-פרייס
(צילום: לע"מ)
ראש הממשלה נתניהו הגיב: "אף אחד לא יודע את האמת. אני לא יודע אם קצב החיסונים יעמוד בקצב העלייה בתחלואה. ההבחנה החשובה ביותר היא שיש פער עצום בין המקום שבו היינו בישיבות הקודמות, כולל האחרונה, לבין המצב שאנו נמצאים בו עכשיו. הציבור לא מבין את המשוואה. הוא חושב 'מה הבעיה, יש חיסונים, תפתחו'".
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה העירה: "זה לא שהוא לא מבין, הציבור חי את החיים. הקריסה הכלכלית היא גם חלק מהפרמטרים". נתניהו המשיך: "הוא חי את החיים, אבל הוא לא מבין את מה שאמרה שרון. יהיו הרבה מאות חולים ומתים צעירים. אין סיכוי שהציבור מבין את זה. חובה עלינו להבין את הדברים.
"אנחנו כבר על הקשקש עם הפתיחה, אנחנו חייבים לנהוג במשנה זהירות, זאת לא בדיחה. יש לנו עבודה גדולה להחליט איך מתנהגים ואיך משכנעים את הציבור. חייבים להפסיק את הוויכוח הסיסמתי בחוץ שאומר ש'אין בעיה' ו'צריך לפתוח'. אנחנו לא אי, יש כאן פלסטינים שנכנסים ויוצאים מכאן, אני לא שולט על רמאללה".

"עלולים להגיע ל-10,000 מתים"

פרופ' אלי וקסמן אמר: "מערכת האשפוז על הקצה, נביא לקריסה של מערכת האשפוז. חלק נכבד מהחולים קשה לא יקבל טיפול ראוי ולכן יותר עלולים למות. אנחנו במצב של אפס שולי ביטחון, אנחנו בקצה היכולת של מערככת האשפוז. אנחנו עלולים להגיע ל-10,000 מתים ו-30 אלף חולים קשים. הפתיחה היום היא צעד לא אחראי שיעביר אותנו מעבר לשוליים".
ראש הממשלה נתניהו הגיב: "הציבור לא מבין שיש פה מצב חדש של נגיף שמשתולל ויפיל צעירים וגם ילדים. זה לא משחק, זה לא קרב תרנגולים, זה קרב על החיים. לא נפקיר אלפים, זה תרחיש סביר של אלפים נוספים (שימותו. א"א). רוב החולים לא יקבלו טיפול, לכן באירופה מדברים על הסגרים עד אפריל".
הפרויקטור אש התייחס בדבריו גם לפעימה השנייה של היציאה מהסגר, שאמורה לקרות במקרה של הגעה לשלושה מיליון מחוסנים במנה שנייה, הגעה לשיעור של יותר מ-90% מתחסנים בקרב בני 50 ומעלה, מקדם הדבקה (R) נמוך מ-1 ופחות מ-800 חולים קשה.
לדברי פרופ' אש: "הפעימה השנייה שלנו היא המשך פתיחת שכבות בחינוך על פי הרמזור ופתיחה באמצעות תו ירוק של מסחר, תרבות, קניונים, ספורט, חדרי כושר, מוזיאונים, תערוכות ומלונות ללא פתיחת חדרי אוכל. נחזור לפתוח 'איים ירוקים' בהתאם למצב התחלואה באילת ובים המלח. אם מצב התחלואה הכללית יהיה טוב, יהיה מיותר לקיים 'איים ירוקים'".
הנושא המרכזי שבו היו אמורים השרים לדון היה כאמור חזרה מדורגת של חלק ממערכת החינוך ללימודים מיום שלישי הקרוב בגני הילדים ובבתי הספר. לפי ההצעה המקורית, הגנים וכיתות א'-ד' וי"א-י"ב יחזרו ללימודים רגילים החל מיום שלישי בערים ירוקות וצהובות, ואילו בערים אדומות וכתומות (הרוב הגדול של הערים בארץ) ילמדו אותן שכבות בקפסולות של חצי כיתה (יום כן, יום לא) ובאוויר הפתוח. אבל כאמור, כרגע לא נראה שהגנים ובתי הספר ייפתחו ביום שלישי.

"העלייה בתחלואה לא מאחורינו"

ראש הממשלה נתניהו אמר בתחילת הדיון: "אנחנו עדיין בעיצומו של מרוץ צמוד בין מבצע החיסונים לבין התפשטות המוטציה הבריטית שמתפשטת בארץ כמו בכל העולם. היעד שלנו הוא לחסן 95% בקרב בני ובנות 50 ומעלה. אנחנו רוצים לעשות זאת בזמן הקצר ביותר, שבועיים-שלושה. אנחנו רצים בכל הכוח כדי לבצע זאת.
במקביל, התחלנו הבוקר את השלב הראשון של היציאה המודרגת מהסגר, עם ביטול מספר מגבלות. אני מבקש להדגיש, ההקלה בסגר אינה אומרת שהעלייה בתחלואה מאחורינו. להפך, היא לא מאחורינו. היא עדיין קיימת במלוא עוצמתה. אסור לנו להיכנס לשאננות, אסור לנו לפעול בחוסר אחריות. אחרת התחלואה פשוט תעלה, תגבה מחירים עצומים, גם בחיים – הרבה מאוד אנשים שיקפחו את חייהם, וגם בחולים קשים, דבר שיביא לקריסת מערכת הבריאות".
נתניהו קרא שוב לציבור להמשיך ולהקפיד על כללי הקורונה, וציין בהתייחסו לסוגיית החינוך: "אנחנו נשמע את בכירי משרדי הבריאות והחינוך כדי לקבל החלטה זהירה ומושכלת, החלטה שמצד אחד תאפשר את תחילת הפעלת החינוך בגיל הרך, אבל מצד שני תצמצם את הסכנה של הדבקה המונית שעלולה לגבות קורבנות רבים נוספים".

השר גנץ אמר בפתח ישיבת הממשלה: "אני שמח על הדברים שנפתחו הבוקר. צריך להמשיך לפתוח, אבל באחריות. אפשר למצוא את השפה המשותפת, במיוחד בחינוך לגיל הרך. אני קורא לאנשים להתחסן, זה המפתח שלנו להמשיך ולפתוח את המשק בהתאם לתו הסגול והירוק.
"השאיפה שמלונות, מכוני כושר ועוד ייפתחו, אבל אנחנו צריכים שאנשים ימשיכו להתחסן. חשוב שכל משרת ציבור, מורים, רופאים, סוחרים, כל מי שמגיע באינטראקציה עם קהל אחר, יתחסן. רק ככה נוכל לפתוח באחריות את המשק".
שר החינוך יואב גלנט אמר לפני הישיבה: "אני אלך בתיאום עם ראש הממשלה ובתיאום עם משרד הבריאות. בלי קשר לחינוך התחלואה הולכת לעלות. אני חושב שזה סביר לפתוח את הגנים ואפילו א'-ב' בכל הארץ, אבל אני רוצה שהם יציעו. כל דבר שיבוא על דעת שר הבריאות וראש הממשלה מקובל עליי".
בישיבה עצמה אמר השר גלנט: "אני מבקש להעביר אלינו את מספרי תעודות הזהות של המתחסנים מעל גיל 16 וצוותי ההוראה, ואז נוכל לקבל את תמונת המצב. אנחנו מבזבזים שבועות על הדבר הזה, מאחר שכל החסימות הוסרו חבל לבזבז זמן, חבל לעבור את הסאגה הזאת שוב".
שר הפנים אריה דרעי הסביר שכרגע מקדם ההדבקה (R) בחברה החרדית נמוך מ-1. "זה מזל של הציבור הכללי שיש לו את הציבור החרדי שה-R שלו יותר נמוך, אחרת לא היינו מדברים פה בכלל על הקלות. זה בזכות המגזר החרדי", אמר דרעי.
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר: "צריך לזכור שיש כמעט 400 אלף איש שעוד לא התחסנו (בגיל 60 ומעלה). יש אנשים שלא מוכנים להתחסן, אני מקווה שנצליח להתמקד באמצעות כל המאמצים שתוארו בישיבה".
4 צפייה בגלריה
גנץ, אדלשטיין, נתניהו, כץ
גנץ, אדלשטיין, נתניהו, כץ
גנץ, אדלשטיין, נתניהו וכץ
פרויקטור הקורונה פרופ' אש אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי "החל מ-07:00 בבוקר אנחנו יכולים להסתובב יותר, ללכת לעבודה ללא מפגשים עם קהל, לאסוף טייק אווי. הפעילות של המשק גדלה וזה מחייב אותנו להקפיד יותר על ההנחיות, כל אחד בפנים עצמו".
על תחושותיו עם היציאה מהסגר אמר פרופ' אש: "אני לא רגוע. אם יוצאים מהסגר עם תחלואה גבוהה יחסית, אז הציווי של כל אחד מאיתנו הוא להקפיד לעטות מסכה, לא להתקהל, לוותר על כניסה למקום צפוף. כל אחד צריך להגן על עצמו ועל המשפחה שלו, על המשפחות של כולנו".

בהתאם להחלטת הממשלה, הבוקר בשעה 7:00 התאפשר למקומות עבודה שאינם מקבלים קהל ולעסקים שעובדים במתכונת של "אחד על אחד" להיפתח מחדש. בנוסף, למסעדות הותר לעבוד פרט לשירות משלוחים גם באיסוף עצמי, וניתן גם אישור לפתוח צימרים לאירוח של משפחות גרעיניות וכן את שמורות הטבע והגנים באוויר הפתוח.
עם סיום הסגר בוטלו מגבלת השהייה של יותר מקילומטר מהבית וכן איסור השהייה בבית של אדם אחר. עם זאת, הגבלת ההתקהלות נמשכת: עד 5 במבנה ועד 10 בשטח פתוח.
כ-28 אלף בדיקות קורונה בלבד בוצעו בשבת. 9.4% מאותן בדיקות היו חיוביות. בסך הכול אובחנו בישראל 2,624 מאומתים חדשים. מאז חצות אובחנו עוד 565 נדבקים חדשים. מספר הנפטרים עומד כעת על 5,074 בני אדם. 57 מהם נוספו בסוף השבוע, אך מדובר במספר שאינו סופי, כיוון שלעתים קרובות מתקבלים דיווחים על פטירות באיחור.
רק 42,200 מנות חיסון ניתנו אתמול, לעומת כ-76,600 בשבת שעברה וכ-93 אלף בשבת שלפני שבועיים. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,786 חולי קורונה, ו-1,110 מהם במצב קשה. 302 חולים מחוברים למכונות הנשמה.
באגף המודיעין בצה"ל הזהירו הבוקר כי בשבועות הקרובים צפויה עלייה חדה בתחלואה בעקבות הסרת הסגר והמוטציה הבריטית שמדבקת הרבה יותר. "יותר מאי פעם, נדרשת אחריות אישית והקפדה על ההנחיות", נכתב בדו"ח של היום. "ישראל יוצאת מהסגר השלישי כשהתחלואה גבוהה מאוד - שיעור החיוביים והעומס על בתי החולים ממשיכים להיות גבוהים, וזאת על אף שישנה ירידה מסוימת במספר החולים הקשים בשבוע האחרון", ציינו באמ"ן והזכירו כי מקדם ההדבקה בישראל שוב חצה את ה-1 למרות הסגר.
פורסם לראשונה: 19:55, 07.02.21