בבוקר תחילת היציאה מהסגר המלא, פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש התראיין היום (א') לאולפן ynet והתייחס תחילה להקלות בסגר. "החל מ-07:00 בבוקר אנחנו יכולים להסתובב יותר, ללכת לעבודה ללא מפגשים עם קהל, לאסוף טייק אווי. הפעילות של המשק גדלה וזה מחייב אותנו להקפיד יותר על ההנחיות, כל אחד בפנים עצמו".
"לא, אני לא רגוע", השיב אש לשאלה אודות תחושותיו הבוקר. "אם יוצאים מהסגר עם תחלואה גבוהה יחסית, אז הציווי של כל אחד מאיתנו הוא להקפיד לעטות מסכה, לא להתקהל, לוותר על כניסה למקום צפוף. כל אחד צריך להגן על עצמו ועל המשפחה שלו, על המשפחות של כולנו".
3 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
נחמן אש
(צילום: הדר יואביאן )
- מדברים על פתיחת החינוך ביום שלישי, זה הגיוני? "אנחנו מנסים למצוא את האיזון בין הצורך להחזיר את מערכת החינוך לפעילות לבין הצורך להגן עליה ועל כולנו. מה שנקבע הוא שבאזורים עם רמת תחלואה נמוכה יותר, בערים ירוקות, נחזור לפעילות. באזורים כתומים נקטנו אמצעי זהירות כמו קפסולות, לימודים בחוץ. אני מקווה מאוד שעושים את זה באחריות. אנחנו נעקוב מדי יום על הנתונים כדי לראות שאין עלייה בתחלואה. גם כאן אני קורא לכולם להישמר ולמלא אחר ההנחיות - הכול נשאר אותו דבר מבחינת המסכות והריחוק".
- אתה סומך על כך שיעמדו בהנחיות שלך, שילמדו בחוץ ביום קריר, יום גשום? "זה אכן מורכב ואנחנו יודעים שבימי גשם לא ניתן ללמד. כן, יש ניסיון כן להחזיר למסלול כלשהו גם אם בעייתי ומוגבל. ראשית אנחנו רוצים לנצל את השבוע הזה שנראה טוב יותר מבחינת מזג אוויר. אין פה אידיאל במגפה הזאת, קשה מאוד להוציא לפועל חידוש של הפעילות במשק, מערכת חינוך מול תחלואה כזאת, ומנסים למצוא את הדרך הנכונה יותר. ייתכן שבעוד יומיים יהיה גשום ונפסיק עם זה, אבל נרוויח קצת חזרה למסלול של תלמידים וגם לכך יש ערך".
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
"הירידה במספר החולים הקשים בבתי החולים - איטית"
(צילום: AFP)
- לפי מחקרים בעולם, המסכות שעוטים תלמידים מורידות משמעותית את התחלואה. אולי לחייב בכך את כולם? "החובה הזו קיימת, אני לא מכיר שנמצאים בכיתות ללא מסכה. גם בכיתות וגם בחוץ יש לשמור על מרחקים בין קפסולות, יש הרבה הנחיות שצריך להקפיד עליהן".
פרופ' אש התייחס לזן הבריטי ואמר כי "זה נכון שהוא מדבק יותר, ועוד ילדים שהם כ-40% מכלל המאומתים בתקופה האחרונה. שוב, האיזון שצריך למצוא הוא בלהחזיר את החינוך ולשמור על הילדים. לא החזרנו את כל הכיתות ובצורה מלאה באזורים אדומים וכתומים, נצטרך לעקוב אחרי הנתונים. זה לא דבר פשוט אבל קיבלנו החלטה מושכלת ומספיק זהירה".
- אתה מודאג יותר או פחות בנוגע למגזר החרדי? "אני מודאג מהפתיחה בכל האזורים האדומים. יש הרבה ערים חרדיות אדומות ואני מודאג גם מהנעשה שם. המפתח הוא להקפיד על הנחיות".
- לא הייתה אכיפה בסגר, אז איך תהיה אכיפה שלא בסגר? "הייתה אכיפה ויש מגבלות לאכיפה. יש משמעות יותר גדולה להפרה של ההנחיות וצריך לממש אותן, אין דרך אחרת. אי אפשר להגיד 'בואו לא נעשה כלום' ומצד שני 'בואו נחזור לפעילות במשק'. אנחנו רוצים למצוא איזון נכון והוא כן לנסות ולהתקדם, לנסות לפתוח ולהקפיד על ההנחיות. במקומות שלא ייענו להנחיות צריך אכיפה".

- מהם ממצאי החיסון נגד הזן הבריטי והדרום-אפריקני? "את הזן הבריטי מצאנו אצלנו בבדיקה. לפי הספרות בעולם, החיסון עובד והיעילות שלו לא נפגעת. עדיין אין תשובות מקומיות שלנו לגבי הזן הדרום-אפריקני, זה נבדק בימים אלה".
- מה משרד הבריאות עושה מבחינת הסברה? הצעירים לא באים להתחסן, יש פער מול האוכלוסיות הנמוכות. "הצעירים באים, מאז שפתחנו את החיסונים לכולם התורים התמלאו ואני מקווה שזה יימשך. יש הרבה פעילות הסברה, והשימוש בתו הירוק שיחל בקרוב יעודד עוד יותר. לגבי אוכלוסיות ובמגזרים במצב סוציו-אקונמי נמוך, הדבר דורש יותר השקעה. המאמצים כעת הם בנושאי הנגשה, אנחנו מביאים מתחמי חיסונים לכפרים, ניידות מגיעים לשם עם מד"א. ההתמודדות לא פשוטה מול פייק ניוז ועידוד נגד התחסנות".
בנוגע למאבק בפייק ניוז נגד החיסונים, סיפר הפרויקטור: "אנחנו נמצאים שם, פועלים נגד, אבל זה לא מורגש ולכן נגביר את הפעילות. מתנגדי החיסונים מכירים את זה מקמפיינים בעבר. זאת התמודדות לא פשוטה ונבחן שוב את הנושא כי שמעתי קולות שאומרים שלא שומעים אותנו מספיק. לגבי עידוד ההתחסנות, אנחנו יוצאים לקמפיין נוסף. בואו נזכור שבמבצע החיסונים אנחנו נמצאים באחוזים מאוד גבוהים. נכון שזה נעשה קשה יותר ויותר ככל שנתקלים באוכלוסיות שלא רצו להתחסן".
3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בירושלים
חיסון קורונה בירושלים
חיסון קורונה בירושלים. "הקצב שלנו מצוין"
(צילום: EPA)

פרופ' אש סיפר כי יותר מ-2 מיליון ישראלים כבר קיבלו את החיסון, ויותר מ-5 מיליון חיסונים ניתנו בסך הכול: "אנחנו בהחלט מתקדמים בקצב מצוין", אמר, "אנחנו רואים שהחיסונים עובדים ורואים גם ששיעור ההדבקות בקרב אלו שקיבלו את שני החיסונים - ועבר שבוע - הוא יותר נמוך. אנחנו מעבדים את הנתונים. ועדיין אני אומר - הירידה במספר החולים הקשים בבתי החולים היא איטית ואני מקווה שאת ההשפעה נראה בקרוב".
- מה אתה אומר להורים שחוששים לשלוח את הילדים? "ראשית לגננות אני אומר - לכו להתחסן. גם למורים ולכל עובדי הוראה. שיעור ההתחסנות בקרבם הוא כ-60%, לא מספיק גבוה. כולם צריכים להתחסן כדי לשמור על בריאותם".
- לגננת שלא התחסנה אתה אומר שלא לפתוח את הגן? "אני לא יכול להגיד את האמירה הזאת, אבל אני אומר לה 'לכי להתחסן'. אין אפשרות להגיד לגננת שלא התחסנה לא לפתוח את הגן".
- אבל אתה יכול להמליץ. "ההמלצה היא ללכת להתחסן. גם אחרי שמתחסנים, צריך להקפיד על מסכות ויתר הנחיות משרד הבריאות".
דבריו של הפרויקטור פרופ' אש מגיעים על רקע ההחלטה שלפיה החל מהשעה 07:00 הבוקר אזרחי ישראל יכולים לנוע בחופשיות ולבקר בבתים של אחרים. בתי עסק שעובדים במתכונת של "אחד על אחד" או ללא קבלת קהל ייפתחו, ניתן להזמין "טייק אווי" ממסעדות וגם לטייל בטבע ולהזמין צימר עם בני המשפחה הגרעינית.
הילדים עדיין לא יכולים לחזור למסגרות החינוך - מהפעוטות שדורשים השגחה צמודה ועד תלמידי י"א וי"ב שצריכים להספיק להתכונן לבחינות הבגרות. הממשלה קבעה שמערכת החינוך לא תיפתח עד ליום שלישי, ומשרדי הממשלה התייעצו גם בלילה לגבי מתווה הפתיחה האפשרי.
מנתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר עולה כי כ-28 אלף בדיקות קורונה בלבד בוצעו אתמול במהלך השבת. 9.4% מאותן בדיקות היו חיוביות. בסך הכול אובחנו בישראל 2,624 מאומתים חדשים. מאז חצות אובחנו עוד 565 נדבקים חדשים. מספר הנפטרים עומד כעת על 5,074 בני אדם. 57 מהם נוספו בסוף השבוע, אך מדובר במספר שאינו סופי, כיוון שלעתים קרובות מתקבלים דיווחים על פטירות באיחור.
באגף המודיעין הזהירו מוקדם יותר כי בשבועות הקרובים צפויה עלייה חדה בתחלואה בעקבות הסרת הסגר והמוטציה הבריטית שמדבקת הרבה יותר. "יותר מאי פעם, נדרשת אחריות אישית והקפדה על ההנחיות", נכתב בדו"ח החדש. "ישראל יוצאת מהסגר השלישי כשהתחלואה גבוהה מאוד - שיעור החיוביים והעומס על בתי החולים ממשיכים להיות גבוהים, וזאת על אף שישנה ירידה מסוימת במספר החולים הקשים בשבוע האחרון", ציינו באמ"ן והזכירו כי מקדם ההדבקה בישראל שוב חצה את ה-1 למרות הסגר.