2 צפייה בגלריה
רון אליהו עובד שנהרג בתאונת האוטובוס ליד שומריה במהלך גיבוש צנחנים
רון אליהו עובד שנהרג בתאונת האוטובוס ליד שומריה במהלך גיבוש צנחנים
רון עובד, שנהרג בגיבוש לצנחנים
(צילום: באדיבות המשפחה)
הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, הורה על הקמת ועדת חקירה לבדיקת מותו של הצעיר רון עובד, שנהרג בהידרדרות אוטובוס בגיבוש לחטיבת הצנחנים לפני כמעט שנתיים. מפקד זרוע היבשה אלוף יואל סטריק מינה את תת-אלוף אילן סבג ליו"ר ועדת החקירה. כך הודיע הערב (שני) דובר צה"ל. כוכבי מסר למשפחה אישית על ההחלטה.
עובד, בן 18 מקיבוץ פלמחים, נהרג ב-11 באפריל 2019. הוא השתתף בתהליך מיון לצנחנים ליד בסיס שומריה בדרום. הוא ישב עם מועמדים נוספים לשירות בתוך אוהל, כאשר אוטובוס הידרדר לעברם, אחרי שהנהג איברהים אבו כף יצא מהרכב והלך לשירותים. חמישה צעירים נוספים נפצעו מפגיעת האוטובוס.

הרמטכ"ל כוכבי נפגש אתמול עם אביו של רון עובד והודיע לו באופן אישי על ההחלטה להקים ועדת חקירה. זאת לאחר שהמשטרה הצבאית החוקרת השלימה את חקירתה והעבירה את הממצאים לפרקליטות הצבאית. ב-2019 גם נערך הליך פיקודי בצבא.
מצה"ל נמסר כי "החקירה המקיפה שהתקיימה בחודשים האחרונים חשפה עובדות חדשות שבגינן התקבלה ההחלטה. בשל כך ועל מנת למצות עד תום את תהליך הפקת הלקחים, הורה הרמטכ"ל על מינוי ועדת חקירה שתשלים את בחינת האירוע ותבחן מדוע חלק מהעובדות לא עלו במסגרת התחקיר הפיקודי".
2 צפייה בגלריה
התדרדרות אוטובוס בשומריה בנגב
התדרדרות אוטובוס בשומריה בנגב
זירת הידרדרות האוטובוס בנגב
בדומה לחקירה הפלילית של האסון בנחל חילזון, שבו נהרג לוחם סיירת הצנחנים אביתר יוספי, וממצאיה גילו ליקויים נוספים בהתנהלות המפקדים, כפי שנחשף בסוף השבוע ב-ynet, גם החקירה הפלילית של האסון בגיבוש, שהסתיימה לפני כמה ימים, גילתה ממצאים חמורים שלא התגלו בתחקירים ביחידה בה אירוע האסון. "הממצאים שעלו בחקירת מצ"ח מחייבים השלמת החקירה בצירים פיקודיים ולא רק בציר הפלילי, ולכן הרמטכ"ל הורה על הקמת עדת חקירה", הסביר הערב דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן.
ראש הוועדה תא"ל אילן סבג הוא קצין הנדסה הראשי הקודם שנמצא בחופשת פרישה. דובר צה"ל הוסיף: "היום הראשון בגיבוש, מבין יומיים, נתפס כיום מינהלות והתארגנות בעיקרו, וככל הנראה בשל כך התחקיר הפיקודי לא בחן במידה מספקת את עניין קיום הוראות הבטיחות וההנחיות המקצועיות שעוסקות בגיבושים. הוועדה תחקור שלושה נושאים מרכזיים: תפיסת היום הראשון של הגיבוש כיום גיבוש לכל דבר ועניין; מדוע לא תוחקר היום הראשון בעניין הוראות הבטיחות וגיבוש המלצות כיצד לתחקר בעתיד אירועים מעין אלה".
מעדויות של נערים עלה כי הם הגיעו בתשע בבוקר לבסיס והחלו את הגיבוש, ובשעות אחר הצהריים התמקמו באוהלים למנוחה לקראת פעילות נוספת. אלא שהאוטובוס הריק שחנה ליד מתחם האוהלים החל לפתע להידרדר כשהנהג עמד בחוץ. חלק מהנערים נמחצו תחת גלגלי האוטובוס, ואחרים הספיקו להימלט.