עשרות רפובליקנים שכיהנו בממשל של ג'ורג' בוש הבן עוזבים את המפלגה. הם מתוסכלים מנבחרי ציבור רבים שמסרבים להתנער מדונלד טראמפ, ותומכים בטענות חסרות הבסיס שלו על "גניבת הבחירות" - טענות שהובילו להסתערות של תומכיו על בניין הקפיטול.
עשרות הפורשים, שחלקם כיהנו במשרות בכירות בממשל בוש, מקווים שההפסד של טראמפ יגרום לראשי המפלגה להתנער מהנשיא לשעבר וממורשתו – ולהתכחש לטענותיו השקריות על הונאה וזיופי קולות בבחירות בנובמבר. לצד התקווה הזאת, הרפובליקנים הפורשים אומרים שהם כבר "לא יכולים לזהות את המפלגה" שמטעמה שירתו את הציבור, כאשר רוב המחוקקים הרפובליקנים ממשיכים להתייצב לצד טראמפ גם עכשיו.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות סנאט ג'ורג'יה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות סנאט ג'ורג'יה
טראמפ בעצרת בחירות בג'ורג'יה. ה"בייס" עדיין חזק במפלגה
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
תומכיו של דונלד טראמפ ב פלורידה
תומכיו של דונלד טראמפ ב פלורידה
תומכי טראמפ מקבלים את פניו בפלורידה
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מחייך לתומכיו בדרך לאחוזתו ב פלורידה
דונלד טראמפ מחייך לתומכיו בדרך לאחוזתו ב פלורידה
(צילום: gettyimages)
חלק מהרפובליקנים הפורשים הפסיקו את חברותם במפלגה, אחרים מחכים שהיא תסתיים. כך סיפרו לרויטרס יותר מעשרה גורמים לשעבר בממשל בוש. "המפלגה הרפובליקנית שהכרתי כבר לא קיימת. הייתי קורא לה הכת של טראמפ", אמר ג'ימי גורולה, שכיהן בממשל בוש כסגן שר במשרד האוצר לטרור ומודיעין כלכלי. כריסטופר פרסל, שעבד באגף התקשורת בבית הלבן של בוש במשך שש שנים, אמר שבין 60 ל-70 גורמים בממשל בוש החליטו לעזוב את המפלגה או לנתק את הקשרים איתה. "המספר גדל בכל יום", הוא הוסיף.
העריקה שלהם מהמפלגה הרפובליקנית, אחרי שרבים מהם היו חברים בה שנים ארוכות, היא עוד סימן למחלוקות הגדולות במפלגה סביב מורשתו של טראמפ. המפלגה קרועה כרגע בין שני מחנות: בצד אחד נמצא ה"בייס" הנאמן של טראמפ, שעדיין דומיננטי מאוד במפלגה. בצד השני נמצאים הרפובליקנים המתונים, ואמריקנים ללא שיוך מפלגתי ברור, שמתוסכלים מההשפעה שעדיין יש לטראמפ על נבחרי הציבור הרפובליקנים. הסקרים, האסטרטגים והגורמים הרפובליקנים מזהירים שהמפלגה תתקשה לנצח בבחירות ארציות אם לא תצליח לאחד את השורות.
7 צפייה בגלריה
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
מהומות הקפיטול ב-6 בינואר
(צילום: רויטרס)
נציגיו של טראמפ לא הגיבו לפרסום של רויטרס. גם אנשי הנשיא לשעבר בוש סירבו להגיב. במהלך כהונת טראמפ הבהיר בוש שהוא "פרש מפוליטיקה". הוועידה הרפובליקנית הלאומית הפנתה את רויטרס לראיון שנערך לאחרונה עם היו"ר שלה, רונה מק'דניאל. "יש אצלנו עכשיו קצת ריבים, אבל אנחנו נצא מזה – יחד. אנחנו חייבים", אמרה מק'דניאל בראיון לרשת פוקס. היא העריכה שהמפלגה תמצא את הדרך להתאחד נגד האג'נדה של הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן.
רוב הרפובליקנים בקונגרס – 8 סנאטורים ו-139 מחוקקים בבית הנבחרים – הצביעו בעד ביטול הניצחון של ביידן ב-6 בינואר, יום ההסתערות על הקפיטול. בעקבות המהומות נפתח הליך הדחה נגד טראמפ, בגין "הסתה למרידה". בית הנבחרים, שנשלט על ידי הדמוקרטים, הצביע בעד הדחת טראמפ ימים ספורים לפני שעזב את הבית הלבן. בשבוע שעבר אותתו רוב הסנאטורים הרפובליקנים שלא יתמכו בהרשעת טראמפ בסנאט – הרשעה שאם תאושר אפשר יהיה לצרף לה איסור על טראמפ להתמודד על משרה ציבורית בעתיד. בשביל חלק מחברי המפלגה, העובדה שראשיה סירבו להתנער מטראמפ היא הקש ששבר את גב הגמל.

7 צפייה בגלריה
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
במפלגה הרפובליקנית עונים: "יש ריבים, נצא מזה ביחד"
(צילום: רויטרס)
"אם זו תמשיך להיות מפלגה של טראמפ, רבים מאיתנו לא יחזרו", אמרה רוזריו מרין, שכיהנה בתפקיד גזברית האוצר בממשל בוש. "אם הסנאט לא ירשיע אותו ויפטור את עצמו מ'סרטן טראמפ', רבים מאיתנו לא יחזרו להצביע למנהיגים רפובליקנים".
בקרב הגורמים שכיהנו בממשל בוש יש מי שמאמינים שחשוב להישאר במפלגה – ולהיאבק בהשפעתו של טראמפ. סוזי דה-פרנסיס, רפובליקנית ותיקה שכיהנה במשרות ציבוריות גם בממשל ניקסון ובממשל בוש האב, אמרה שהיא אמנם הצביעה לביידן בנובמבר – אך המשבר במפלגה רק יועיל לדמוקרטים. "אני מבינה לגמרי למה אנשים מתוסכלים ורוצים לעזוב את המפלגה. אני מרגישה ככה 4 שנים", אמרה. דה-פרנסיס מדגישה שבעת הזו חשוב במיוחד להתאחד סביב עקרונות רפובליקניים בולטים כמו הגבלת השלטון, אחריות אישית, שוק חופשי וחיזוק הביטחון הלאומי.
7 צפייה בגלריה
שלט של Q תנועת QAnon או Qanon ב עצרת של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פנסילבניה 2018
שלט של Q תנועת QAnon או Qanon ב עצרת של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פנסילבניה 2018
תומך בתנועת QAnon בעצרת של טראמפ בפנסילבניה, 2018
(צילום: AP)
פרסל עונה לדה-פרנסיס וטוען שרפובליקנים רבים מרגישים שאין להם ברירה. הוא מזכיר בין השאר את מרג'ורי טיילור גרין – חברת קונגרס חדשה מג'ורג'יה שנחשבת לנציגה הראשונה בקונגרס של תנועת תיאוריית הקונספירציה QAnon. גם לורן בוברט, עוד חברת קונגרס חדשה של הרפובליקנים, הביעה תמיכה בתנועה המשונה.
חברי QAnon מאמינים שטראמפ, ודמות עלומה בשם Q, נלחמים בכת שטנית של פדופילים וקניבלים, שבה חברים לכאורה גם ברק אובמה, הילרי קלינטון, המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס ובכירים בתעשיית הסרטים של הוליווד. "יש לנו חברי QAnon בקונגרס, זה מזעזע", אומר פרסל.