שמונה ימים אחרי שעזב את וושינגטון הבירה בפעם האחרונה כנשיא, דונלד טראמפ עדיין מסוגר באחוזת מאר-א-לאגו שלו בפאלם ביץ', פלורידה, ומתכנן את צעדיו הבאים. בימים האחרונים הודיע על הקמת משרד שיטפל בענייניו ויקדם את האג'נדה שהנחתה אותו בימי ממשלו, וכלי תקשורת בארה"ב מדווחים כי הוא מתכנן גם את "הנקמה הפוליטית" שלו נגד פוליטיקאים רפובליקנים שלא הפגינו לדעתו נאמנות מספקת כלפיו בימים שבהם ניסה להביא לביטול תוצאות הבחירות.

7 צפייה בגלריה
דונלד ו מלניה טראמפ נוחתים ב פלורידה אחרי עזיבת הבית הלבן
דונלד ו מלניה טראמפ נוחתים ב פלורידה אחרי עזיבת הבית הלבן
דונלד ומלניה טראמפ נוחתים בפלורידה בשבוע שעבר. בינתיים עובדים ממאר-א-לאגו
(צילום: AP)
טראמפ, נזכיר, הפך בשבוע שעבר לנשיא הראשון זה 152 שנה המחרים את השבעת מחליפו: הוא עזב את וושינגטון הבירה שעות לפני תחילת ההשבעה של ג'ו ביידן, וממש במהלכה נחת בפלורידה, המדינה שבה נרשם כתושב במהלך ימי נשיאותו אחרי שמאס בביקורת שספג במדינת האם שלו ניו יורק. מאז ששוחח קצרות עם העיתונאים עם נחיתתו בפלורידה לא נראה טראמפ באירוע פומבי כלשהו, ולפי דיווחים הוא מעביר את ימיו בין השאר במשחקי גולף ובתכנון עתידו הפוליטי.
ביום שני השבוע הודיע טראמפ כי הקים בפלורידה משרד שיטפל בכל העניינים הנוגעים למילוי תפקידו כנשיא לשעבר – מהוצאת הודעות רשמיות ועד תיאום ההשתתפויות שלו באירועים. הקמת משרד שכזה היא דבר מקובל בקרב נשיאים המסיימים את כהונתם. בהודעת טראמפ נמסר כי המשרד יפעל גם לקידום האג'נדה שהנחתה את ממשלו, וכי "טראמפ תמיד יפעל לקידום ענייניו של העם האמריקני".
7 צפייה בגלריה
תומכיו של דונלד טראמפ ב פלורידה
תומכיו של דונלד טראמפ ב פלורידה
תומכי טראמפ מעודדים אותו עם הגעתו לפאלם ביץ', ביום רביעי שעבר
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בדרך ל מאר א לאגו ביום עזיבת הבית הלבן
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בדרך ל מאר א לאגו ביום עזיבת הבית הלבן
הנשיא היוצא מגיע לאחוזתו
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
(צילום: gettyimages)
טראמפ, שנראה כי למרות מהומות הקפיטול הסנאט לא יאסור עליו לרוץ לנשיאות ב-2024, שומר על עמימות בנוגע לעתידו הפוליטי. בשבוע שעבר, דקות לפני שעזב את וושינגטון בפעם האחרונה כנשיא והמריא דרומה, הוא הצהיר "נחזור בצורה כלשהי", ובימים האחרונים דווח כי הוא בוחן ברצינות את האפשרות להקים מפלגה חדשה בשם "המפלגה הפטריוטית". לפי הערכות הוא שומר את האפשרות הזו על הפרק כדי לאלץ את הרפובליקנים בסנאט להתייצב לצדו במשפט שצפוי להיערך לו שם בחודש הבא. אם לא יעשו זאת ויאפשרו את הרשעתו, תרחיש שנראה כעת פחות ופחות סביר, טראמפ עשוי להודיע על הקמת המפלגה הזו, וכך לפגוע קשות בסיכויי הרפובליקנים להחזיר לעצמם את השלטון.
סקר שפרסם השבוע אתר "פוליטיקו" העלה שכ-30% מהמצביעים הרפובליקנים יעדיפו לעבור למפלגה של טראמפ אם יקים כזו. בשיטת האלקטורים שבה מוכרעות הבחירות לנשיאות, פיצול קולות כזה יהיה מכת מוות לשאיפות הרפובליקנים לכבוש את הבית הלבן.

רוביו מפחד מאיוונקה

טראמפ, כך מדווחים בארה"ב, שוקד גם על תכנון נקמה אישית נגד חברי קונגרס שלא התייצבו לצדו בטענותיו חסרות הבסיס על זיוף הבחירות, או שלתפיסתו לא הפגינו נאמנות מספקת כלפיו. חברי קונגרס רבים ימצאו עצמם נאבקים מחדש על המושב שלהם בסנאט או בבית הנבחרים בבחירות אמצע הכהונה שייערכו ב-2022, ואם טראמפ יקרא למצביעים הרפובליקנים להצביע בפריימריז דווקא ליריביהם של אלה – הוא יוכל לחסל את הקריירה הפוליטית שלהם. לפי סקר "וושינגטון פוסט" מהימים האחרונים, כ-60% מהרפובליקנים ומהמצביעים העצמאים הנוטים לטובת הרפובליקנים סבורים שטראמפ צריך להמשיך להנהיג את המפלגה גם כעת.
7 צפייה בגלריה
מרקו רוביו. צריך להפגין נאמנות מספקת
מרקו רוביו. צריך להפגין נאמנות מספקת
מרקו רוביו. צריך להפגין נאמנות מספקת
(צילום: AP)
המחוקקים הרפובליקנים הראשיים שצפויים להיות ב"רשימת החיסול" של טראמפ הם עשרת חברי בית הנבחרים ממפלגתו שהצטרפו לדמוקרטים והצביעו בעד קידום הרשעתו, בהם ליז צ'ייני, מי שנחשבת כיום לרפובליקנית מספר 3 במידת הבכירוּת שלה בבית. לסנאטורים רפובליקנים שיצביעו בעד ההרשעה – וכאלה עשויים להיות כנראה ארבעה או חמישה – צפויה מתקפה קשה עוד יותר.
סנאטור אחד שכבר מרגיש את הלחץ הוא מרקו רוביו מפלורידה. רוביו, שבפריימריז לנשיאות 2016 ספג דברי בוז, לעג והשפלה מטראמפ (בין השאר נהג טראמפ לכנותו "מרקו רוביו הקטן"), מפגין בימים האחרונים נאמנות גדולה לנשיא לשעבר וטוען כי המשפט שייערך לו בסנאט על מהומות הקפיטול הוא בזבוז זמן ונובע מ"יצר נקמנות של השמאל הרדיקלי". ייתכן שהקו שהוא נוקט כעת אינו מקרי: בסוף ימי ממשלו של טראמפ לא הצטרף רוביו לקבוצת המחוקקים הרפובליקנים שהצביעו בקונגרס נגד אישורן של תוצאות הבחירות כפי שדרש טראמפ, ובהתחשב בכך שב-2022 יועמד רוביו לבחירה מחדש לסנאט, יש לו סיבה לחשוש ולנסות להפגין כעת נאמנות מפליגה. אם לא די בכך, לפי השמועות מי שעשויה להתמודד מולו בפריימריז הרפובליקניים לאותו מושב של פלורידה בסנאט היא לא אחרת מאשר בתו של הנשיא לשעבר איוונקה טראמפ. השבוע, כשנשאל ב"פוקס ניוז" על האפשרות שתרוץ מולו, נראה רוביו כמי שחש שלא בנוח. "אני מחבב את איוונקה", השיב.
7 צפייה בגלריה
ועידת מינכן לביטחון
ועידת מינכן לביטחון
איוונקה טראמפ. שמועות על ריצה לסנאט
(צילום: EPA)
נאמניו הגדולים של הנשיא, מנגד, יכולים לישון בשקט. אחת מהם היא שרה האקבי סנדרס, מי שהייתה דוברת הבית הלבן בימי טראמפ והשבוע הודיעה כי תתמודד על תפקיד המושלת של ארקנסו. טראמפ, בהפעלה רשמית ראשונה של כוחו הפוליטי מאז עזב את הבית הלבן, מיהר לפרסם הודעה שלפיה הוא תומך במועמדותה של סנדרס.

מלניה הלכה ישר למכונית

גם הגברת הראשונה מלניה טראמפ, שבארבע השנים האחרונות דווח שוב ושוב כי היא חשה שלא בנוח בבית הלבן, מסתגלת לחיים החדשים בפאלם ביץ'. רשת CNN דיווחה הלילה כי גם היא מקימה לה כעת משרד שינהל את ענייניה, ושבו יועסקו עובדים שליוו אותה בשנותיה בוושינגטון. לעת עתה פועלת טראמפ, כמו בעלה, מאחוזת מאר-א-לאגו, שם הם גרים, אבל בימים אלה היא מחפשת משרד במקום אחר בפאלם ביץ'.
7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ לשעבר נשיא ארה"ב עם אשתו מלניה
דונלד טראמפ לשעבר נשיא ארה"ב עם אשתו מלניה
רוצה להמשיך עם Be Best. מלניה טראמפ ובעלה בשבוע שעבר
(צילום: gettyimages)
לפי הדיווח, באמצעות המשרד שהיא מקימה מתכוונת מלניה טראמפ להמשיך לקדם את התוכנית Be Best שהפעילה בימיה כאשת הנשיא – תוכנית למאבק במעשי בריונות, במיוחד נגד ילדים, ובמשבר האופיואידים בארה"ב. בימיה בבית הלבן נמתחה ביקורת על האופן שבו מנהלת הגברת טראמפ את התוכנית, משום שבניגוד לגברות ראשונות קודמות נראה כי היא אינה מקדישה לה זמן רב, וכי עוברים ימים ארוכים בלי שתשתתף בפעילויות הקשורות אליה. בארה"ב מקובל שהגברת הראשונה מתמסרת לפעילות חברתית כלשהי, אבל התוכנית של מלניה טראמפ לא תפסה תאוצה כמו תוכניות שהפעילו למשל מישל אובמה ולורה בוש.
תהיות רבות הועלו בימים האחרונים בנוגע לעתידם המשותף של בני הזוג טראמפ. בשנותיהם בבית הלבן דווח כי היחסים ביניהם רעועים למדי, וידוע כי הם נהגו לישון בחדרי שינה נפרדים. לא פעם נראתה מלניה טראמפ מסלקת את ידו של בעלה באירועים רשמיים, כשזה ניסה לאחוז בה, בין השאר בנמל התעופה בן גוריון. בשבוע שעבר, עם נחיתתם בפלורידה, נראתה הגברת הראשונה עוזבת את בעלה לבדו מול הכתבים שחיכו להם בנמל התעופה, וניגשת היישר אל המכונית, כמי שהם – ואולי גם הוא – אינם מעניינים אותה עוד.