2 צפייה בגלריה
מרכז קניות בילו
מרכז קניות בילו
במרכז "בילו סנטר" בקריית עקרון, בסוף השבוע הקודם
(צילום: ניצן דרור )
שבועיים בלבד אחרי שנכנסו לתוקף בהתאם להחלטת הממשלה, מהיום (שישי) יוסרו ההגבלות על פתיחת עסקים ומרכזי קניות בסוף השבוע. בעלי העסקים שנפגעו משאריות הסגר הנרחב שהממשלה התכוונה תחילה להטיל בסופי השבוע – צעד שנבלם בוועדת הקורונה – מברכים כעת על ביטול ההגבלות הללו, שרבים הטילו ספק ביעילותן, בהם אף הפרויקטור הלאומי למאבק בקורונה, פרופ' רוני גמזו.

כשנכנס לתפקידו הכריז גמזו שלא יסכים עוד להטלת הגבלות "ללא היגיון". ביום רביעי הוא מימש את הבטחתו כשקבינט הקורונה קיבל את המלצתו לבטל את ההגבלות בסופי השבוע, כמו גם את האיסור על שימוש במתקנים בגני שעשועים. בדיון שלשום, שנמשך ארבע שעות, אמר גמזו כי "סגירת עסקים בסופי שבוע היא בדיחה".
אורית קדוסי, שעובדת בחנות JUMP & ONOT במרכז ביג באר שבע כבר שש וחצי שנים, מספרת שההגבלות הללו הביאו לפגיעה כלכלית קשה בקרב העובדים. "כשלא עבדנו בסופ"ש זה השפיע מאוד על השכר, כי אם אנחנו לא עובדים בשישי ובמוצאי שבת אז זה משפיע על המכירות והיעדים וזה משמעותי".
למרות שהיא אומרת כי היא חשה "הקלה" מביטול ההגבלות הללו, קדוסי מציינת כי היא חצויה בדעתה בסוגיה. היא חוששת לבריאותה וסבורה שבסוף השבוע הסיכון להדבקה גבוה יותר. "בסופ"ש יש יותר תנועה. זה הזמן הכי טוב לצאת לא כמו במהלך השבוע. בסופ"ש יש יותר אנשים ויותר צפוף, ולכן יש קצת חשש מהידבקות בקורונה, יותר מבהלך השבוע".
2 צפייה בגלריה
מרכז קניות ביג ירכא
מרכז קניות ביג ירכא
עסקים נפגעו. מתחם קניות בצפון
(צילום: שמיר אלבז)
עובדת נוספת בחנות בגדים בביג באר שבע מסכימה כי ההגבלות בסופ"ש השפיעו על העובדים בצורה משמעותית. "כשסגרו זה השפיע על היעדים שלנו. סגירת מוצ"ש למרות שזה רק שעתיים הייתה משמעותית. בשלושה שבועות הפסדנו הרבה מאוד. מבחינה כספית זה השפיע על היעדים ועל הבונוסים של העובדים וגם מבחינה כלכלית, במיוחד לסטודנטיות שעובדות בעיקר מוצ"שים, ובכלל על המשכורות של כולם", אמרה.
"בעיניי הסיבה לסגור הייתה טיפשית", הוסיפה. "אני מאמינה שנרגיש הקלה מאוד גדולה. כנראה שהבינו שאין השפעה משמעותית ולכן החליטו לבטל את הסגר. אם יחזירו שוב את הסגר בסופ"ש שוב תהיה פגיעה כלכלית, אבל נצליח לעמוד בזה".
שלומי בוגרט, הבעלים של רשת BOGART, בירך על ההחלטה ואמר כי בממשלה "קיבלו שכל והיגיון". לדבריו, "עד היום לא היה ברור למה עשו את זה, כי הקורונה לא מדביקה רק בשבת אלא בכל השבוע. עד היום חיכינו שזה יקרה. הייתה תחושת הקלה כי סופי שבוע מהווים חלק נכבד מאוד מההכנסות שלנו".
בחנות של הרשת בביג באשדוד בשבוע שעבר החליטו להצטרף ל"מרד" העסקים שהוכרז, ונשארו פתוחים בסוף השבוע למרות ההגבלות. "במתחם שאפשרו לנו לפתוח פתחנו. לא הייתה יותר מדי תנועה כי אנשים חשבו שסגור. אני חושב שסוף השבוע הזה כבר יהיה יותר טוב ונראה יותר אנשים", קיווה בוגרט.
למרות ביטול ההגבלות בסוף השבוע, יש להדגיש שבממשלה לא הורידו מהפרק את האפשרות של הגבלות חמורות נוספות, בהן גם סגר כללי. הסוגיה תיבחן שוב בעוד כשבועיים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול: "אנחנו עושים את כל הצעדים האפשריים להימנע מסגר, אבל ברור שאם יהיה צורך – נעשה".
נתניהו הוסיף כי הכוונה כעת היא להפעיל, במידת הצורך, הגבלות ארציות או מקומיות באופן שיצליח לצמצם את התפשטות הנגיף. לדברי נתניהו, גם אם יוחלט בסופו של דבר להטיל סגר, "אנחנו רוצים שבקצה הסגר נצא כשיש לנו שובר גלים". כוונתו לפעילות שאותה מוביל כעת צה"ל להקמת מערך יעיל יותר לאיתור חולים על מנת לקטוע את שרשראות ההדבקה.
את נתניהו, שביקר בבית החולים שערי צדק בירושלים, ליווה פרופ' רוני גמזו – שהזהיר פעם נוספת מכך שישראל נמצאת במקום הראשון בעולם מבחינת מספר הנדבקים החדשים ביחס לגודל האוכלוסייה. הוא תיאר את החלטת קבינט הקורונה להימנע בשלב זה מסגר כ"אמיצה מאוד", והוסיף: "זו החלטה לטובת אזרחי מדינת ישראל ומתוך ההבנה של הקשיים של החברה והכלכלה. זו לא החלטה טבעית כי במצב תחלואה כזה רוב המדינות משתמשות באמצעי סגר. בהתנהגות נכונה אנחנו נדביר את המחלה, נקטין את התחלואה. זה לא רק ההתנהגות שלנו. גם צה"ל עושה את שלו ובונה את קטיעת השרשרת. אנו נכנסים לטיפול אינטנסיבי לסיוע בערים אדומות. לא עושים להם סגר. ולכן כולנו ביחד יכולים להצליח. זו כמעט הזדמנות אחרונה".
בתוך כך, במשרד הבריאות פרסמו אמש נתונים מעודכנים על מצבה של מגפת הקורונה בישראל, ומהם עולה כי עוד שבעה חולים מתו מהנגיף. מספר המתים הכולל במגפה עומד כעת על 576. מאתמול בחצות ועד השעה 22:00 אובחנו בארץ עוד 1,339 נדבקים חדשים, כאשר מספר הנדבקים הכולל עומד כעת על 79,559.
מספר החולים הפעילים, בניכוי אלו שהחלימו או נפטרו, עומד כעת על 25,554. בבתי החולים מאושפזים כעת 777 חולים, מתוכם 358 במצב קשה. מדובר בעלייה של 13 ביממה אחת. מתוך החולים הללו 100 מחוברים למכונות הנשמה. לפי משרד הבריאות עד השעה 22:00 בוצעו 22,289 בדיקות לאבחון נשאים (מספר שלא כולל בדיקות לאבחון החלמה), ותוצאותיהן של 5.8% מהבדיקות היו חיוביות - שיעורנמוך יחסית לימים האחרונים.
פורסם לראשונה: 22:57, 06.08.20