קבינט הקורונה התכנס אחר הצהריים (יום א') לדיון בנוגע לצעדים הבאים להסרת המגבלות. מחר צפוי הקבינט להתכנס בסביבות השעה 11:00 לדיון המשך, מאחר שבדיון היום לא התקבלו החלטות משמעותיות, למעט אישור עקרוני של מתווה התעופה.
מטה "מגן ישראל" שבראשו עומד פרופ' נחמן אש המליץ לשרים על שורת צעדים לעידוד ההתחסנות נגד הנגיף. בין היתר הומלץ לקדם חוק שיחייב חיסון או בדיקה לעובדים במקומות עם "חשיפה גבוהה", ובהם עובדי בתי ספר, בתי חולים, מרפאות ונהגים. המטה גם המליץ על חקיקה שתאפשר למשרד הבריאות להעביר לרשויות המקומיות רשימות של תושבים שלא התחסנו.

6 צפייה בגלריה
אנרכיה בבית הספר בית אריה אלימות עזיבת מורים
אנרכיה בבית הספר בית אריה אלימות עזיבת מורים
מורים יחויבו להתחסן? כיתה בחטיבת ביניים
בפתח הדיון אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "תכנית היציאה האחראית מהקורונה שאני מביא כאן היום, יחד עם שר הבריאות ומומחי משרד הבריאות מורכבת משלושה חלקים: ראשית, שמירה הדוקה על גבולות המדינה, בים, באוויר וביבשה. שנית, פתיחה הדרגתית של הכלכלה באמצעות דרכון ירוק. אנחנו נפתח את המשק בשני שלבים: שלב ראשון, החל מהשבוע הבא. בשלב השני, כשבועיים לאחר מכן. אנחנו נאפשר הטבות למחוסנים כך שיוכלו להיכנס לבתי מלון, למוזיאונים, למופעי תרבות, מסעדות, בריכות, לקניונים, למשחקי כדורגל וכדורסל, טיסות לחו"ל ועוד. עם הדרכון הירוק חוזרים לחיים. שלישית, מבצע לאומי לחיסון גילאי ה-50 פלוס שעדיין לא התחסנו".
נתניהו הוסיף: "אתם רואים מה קרה בפעם הקודמת שהקשבנו למי שקרא לפתוח מהר. אסור ששיקולים פוליטיים יהיו סביב השולחן. אנחנו צריכים להגיע לחמישה מיליון מתחסנים".
גנץ התעמת איתו ואמר: "אני רוצה להזכיר לך ראש הממשלה ולכל הנוכחים, שהישיבות הקודמות שלנו שעסקו באמת בחיי אדם הוקלטו והודלפו בצורה מופקרת. זה הזכיר לי, איך כשהייתי רמטכ"ל בזמן מבצע צוק איתן, הדליפו מצגת ביטחונית מסווגת ורגישה עבור אינטרסים פוליטיים, צרים ומכוערים. ראש הממשלה, אני דורש ממך לדאוג שהישיבות לא יודלפו, לחשוף את הפרוטוקולים. אני לא אסלח לך האמירה המבישה, שבה ניסית להאשים אותי בסיכון מכוון של חיי אדם, רק כי לא הסכמתי איתך". נתניהו השיב בביטול: "לא אתייחס לאמירות לא רלוונטיות".
ראש הממשלה המשיך: "אנחנו רואים התחלה של ירידה בנתוני התחלואה וזהו סימן טוב. עם זאת, עלינו לנהוג בזהירות ולפתוח את המשק בהדרגה. אסור שממניעים פוליטיים נידחף לפתיחה מהירה ולא אחראית של המשק, דבר שיסכן חיים של ישראלים רבים. כל המרוצים הללו לפתיחת העסקים אינם רלוונטיים. צריך תוכנית אחראית". בהמשך הישיבה ביקש נתניהו לשקול את האפשרות לשקול עונש מאסר למי שיסרב להתפנות למלונית עם שובו מחו"ל.
6 צפייה בגלריה
בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו
עימות בקבינט בין גנץ לנתניהו: "לא אסלח לך"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ, AFP)
שרת התיירות אורית פרקש-הכהן (כחול לבן) אמרה: "בעיניי כל החקיקות שקשורות לחיסונים ומידע שיעבור לרשויות המקומיות צריך להגביל רק על גילאי חמישים ומעלה, ולא על כלל הבלתי-מחוסנים במדינה. שם הרוב המכריע של חולים ונפטרים, ויש להיזהר מלהתחיל ולפגוע בזכות לפרטיות של הצעירים יותר, אלו תקדימים שיש להיזהר בהם".
שרת התחבורה מירי רגב הציגה מתווה מעודכן לתחום התעופה. לפי התוכנית יורשו להיכנס מדי יום עד 2,000 נוסעים דרך נתב"ג. תיקוני חקיקה יעניקו לפקחים סמכויות מורחבות בנתב"ג. משרד הביטחון ייערך לפתוח מספיק חדרי בידוד במלוניות, ומשרד הבריאות ייערך לתת מענה לוועדת החריגים. מתווה זה אושר עקרונית, ובהמשך יאושרו התקנות הקשורות אליו.
6 צפייה בגלריה
עשרות ישראלים שבו אחר הצהריים לישראל בטיסת החילוץ של אל על מדובאי
עשרות ישראלים שבו אחר הצהריים לישראל בטיסת החילוץ של אל על מדובאי
עד 2,000 ייכנסו דרך נתב"ג ביום
( צילום: מתס קורמן)
מתווה התעופה אושר במענה ללחץ של חברות תעופה אמריקניות להשתלב בטיסות החילוץ. ככל הנראה מחלימים ומחוסנים לא יצטרכו להיכנס למלוניות בידוד. לאחר מכן הוצגה האפשרות של פתיחת התיירות בחו"ל למחוסנים ומחלימים. השרה פרקש-הכהן התקוממה ואמרה: "אין מצב שאנשים יטוסו למדינות תיירות מחוסנים בזמן שבארץ במלונות יישארו סגורים. הדבר הזה גורם לתסיסה אדירה בענף המלונאות בישראל". שר הבריאות יולי אדלשטיין השיב לה: "הכוונה היא רק במקביל לפתיחת מלונות, זה לא משהו מיידי".
פרופ' אש ציין לחיוב את העובדה שיש ירידה בתחלואה וכי הנתונים הם הנמוכים ביותר מאז שיא הגל השלישי. הוא אמר כי הסגר "בלם בקושי" את המוטציה הבריטית, אך יש ירידה בתחלואה בזכות העלייה במספר המחוסנים, שמדביקים פחות. הוא ציין כי הוא ואנשי המקצוע במשרד הבריאות טרם החליטו בנוגע לצעדי מניעת הדבקה בפורים. "כל האופציות על השולחן", אמר בדיון.

נתניהו צעק על היועמ"ש: "תעשו מה שאני אומר"

סביב השעה 17:00 ביקש ראש הממשלה נתניהו לסיים את הדיון ולהמשיך בו מחר. בהמשך הערב הוא צפוי להיפגש עם נשיא קפריסין שהגיע לישראל לשורת פגישות מדיניות, ובין היתר לטובת הגעה להכרה הדדית בתעודות המתחסנים של אזרחי המדינות.
נתניהו ביקש להכין לקראת הדיון מחר תקנות לפי כמה מתווים שעומדים במחלוקת, אולם היועמ"ש מנדלבליט ביקש ממשנהו רז נזרי להכין תקנות רק בהתאם להצעת משרד הבריאות. "אתם תעשו מה שאני אומר", צעק נתניהו על מנדלבליט. "עבודה פקידותית. למה כשמציעים לי מבצע אומרים לי יש לך אופציה כזו ואופציה כזו? הכינו התייחסות למצבים השונים. אני מבקש לעבוד במקביל", נזף נתניהו במנדלבליט ובנזרי ואמר: "למה צה"ל, המוסד והשב"כ מציגים לי כמה תרחישים, ואתם יכולים לעבוד רק על תרחיש אחד?".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו אביחי מנדלבליט
בנימין נתניהו אביחי מנדלבליט
נתניהו צעק על היועמ"ש: "תעשו מה שאני אומר!"
(צילום: רפי קוץ, עמית שאבי)
מנדלבליט שב וחזר על בקשתו להכין תקנות בהתאם למתווה משרד הבריאות, ובהמשך העיר השר כץ הערות. "אני לא מבין את זה. זו התעקשות בירוקרטית שאין לה הסבר", אמר נתניהו.
בימים האחרונים תבעו בכחול לבן להתחיל כבר השבוע ביישום התו הירוק של כמה שיותר מגזרים ובהם תרבות, תיירות, פנאי, חדרי כושר והצגת מתווה למסחר. לדבריהם, נתניהו "משחק על זמן" ורוצה לעכב את הפתיחה כדי להתקרב כמה שיותר למועד הבחירות.
במקביל לתו ירוק דורשת כחול לבן הגבלות משמעותיות בפורים. הכוונה היא לכל הפחות לצמצום מסחר, לימודים והתקהלויות נוספות מחשש לזינוק בתחלואה, ואם אין דרך לאכוף זאת - ימליצו לשקול סגר.
המטה של פרופ' אש הציג בישיבה גם את תוכנית הפעימות המעודכנת ליציאה מהסגר. לפי ההצעה, הפעימה הבאה תהיה ביום שלישי בשבוע הבא. בפעימה זו יחזרו לבתי הספר תלמידי כיתות ה'-ו' וכן י"א-י"ב בערים ירוקות וצהובות, וכן בערים כתומות "גבוליות" ביישובים שבהם חוסנו לפחות 70% מהתושבים. כמו כן ייפתחו חנויות הרחוב ובתי התפילה.
6 צפייה בגלריה
קניון בת ים
קניון בת ים
הקניונים עשויים להפיתח מהשבוע הבא למתחסנים ומחלימים. קניון בת ים
(צילום: מוטי קמחי)
בהתאם להצעה, ייפתחו למחוסנים ומחלימים במסגרת "התו הירוק": קניונים, שווקים ומרכזי "ביג", מכוני כושר, אירועי תרבות וספורט, מוזיאונים, בתי מלון ללא חדרי האוכל ובריכות שחייה. תהיה גם הקלה על מגבלת ההתקהלות, ותותר התקהלות של 10 איש בחלל סגור ו-20 איש בשטח פתוח.
לפי ההצעה בשלב השלישי כעבור שבועיים, ב-9 במרץ, ייפתחו בתי הספר גם לכיתות ז' עד י' בערים ירוקות וצהובות, וכן בערים כתומות "גבוליות" ביישובים שבהם חוסנו לפחות 70% מהתושבים. ייפתחו בתי הקפה ומסעדות קטנות גם ללא הצגת תעודת מתחסן. למתחסנים ייפתחו מסעדות בהזמנה מראש, בתי מלון, גני אירועים, כנסים ואטרקציות. יותר התקהלויות של עד 50 איש בחוץ ו-20 איש בפנים, למעט ביישובים אדומים.
אתמול אובחנו 1,869 נדבקים בקורונה. מספר הנדבקים שאובחנו נמוך באופן ניכר מהרגיל בשל מיעוט הבדיקות בסופי שבוע. בסך הכול בוצעו אתמול כ-25 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 7.8%. על פי הנתונים, שלושה מכל ארבעה מאובחנים אתמול הוא בן פחות מ-39 ורק 6% הם בני 60 ומעלה. מהנתונים המעודכנים לחצות עולה כי 973 חולי קורונה מאושפזים במצב קשה. מקדם ההדבקה R ירד ל-0.85.
פורסם לראשונה: 14:36, 14.02.21