2 צפייה בגלריה
חוק חוקוק כינרת
חוק חוקוק כינרת
מצב הכינרת מאפשר היענות לבקשה הירדנית
(צילום: צחי גביש, איגוד ערים כינרת)
לבקשת בית המלוכה הירדני אישר ראש הממשלה, נפתלי בנט, מחווה מדינית שתיכנס לתוקפה בימים הקרובים: מכירת מים נוספים. בישיבה של ועדת המים המשותפת לישראל ולירדן ביקשו הירדנים לרכוש כמות נוספת מעבר למה שהם כבר קונים בשל מצוקת המים במדינה. מדובר בכמות שתגיע עד לא יותר מ-50 מיליון קוב לשנה, למשך חמש שנים.
ראש הממשלה אישר את הבקשה לשנה הקרובה, עד סוף 2022, והנחה את המטה לביטחון לאומי לבחון בהמשך את הבקשות בהתאם לנסיבות שייווצרו בכל שנה. בין היתר אושרה הבקשה בנוגע לשנה הזו ולשנה הבאה, לאור העובדה כי עמדת גורמי המקצוע ברשות המים הייתה שמצב הכינרת מאפשר היענות לבקשת הירדנים. יש לציין כי ירדן תעביר תשלום מלא לישראל עבור אספקת המים, כך שהמחווה לא תעלה דבר למשלם המיסים הישראלי. משרד החוץ ורשות המים מתאמים בימים אלו את הפרטים.
2 צפייה בגלריה
המלך עבדאללה ירדן
המלך עבדאללה ירדן
המלך עבדאללה. יחסים מתוחים עם נתניהו
(צילום: gettyimages)

בכך מבקש בנט לפתוח דף חדש ביחסים עם ירדן, שהיו מתוחים מאוד בתקופת ממשלת נתניהו. בשיא המשבר ביטל יורש העצר הירדני ביקור מתוכנן בהר הבית, וירדן אף סירבה לאפשר מעבר למטוסו של נתניהו בדרך לאיחוד האמירויות, מה שהביא לביטול הביקור ההיסטורי.
סוגיית אספקת המים היוותה מוקד מתיחות נוסף בין המדינות. במסגרת ההסכמים בין המדינות, ישראל התחייבה לספק כל שנה לירדנים עד 55 מיליון קוב של מים מהכינרת. מדי שנה הירדנים מבקשים מישראל כמות מים נוספת מעבר למכסה השנתית, ובדרך כלל ישראל מסכימה מיד.
אלא שהשנה נתניהו עיכב את התשובה, והסברה הייתה שהדבר בא בתגובה לביטול ביקורו באמירויות – שהיה אמור להיות גולת הכותרת של קמפיין הבחירות שלו. בנט החליט לפעול אחרת. אחת הסיבות לכך: ממשל ביידן פעל מאחורי הקלעים לעודד את ישראל להיענות לבקשת ירדן כדי לשפר את האווירה.