שעון החול לאישור התקציב הולך ואוזל, ואי ההסכמה בממשלה מכניסה את המערכת הפוליטית לסכנת מערכת בחירות רביעית. שר האוצר ישראל כץ הצהיר שהיום (ראשון) הוא יביא לאישור תקציב למה שנותר משנת 2020 (חד-שנתי), אלא שבכחול לבן הבהירו כי יסרבו לכך במסגרת הווטו על נושאים שעולים לממשלה בהסכמה בלבד. חוק פסקת ההתגברות על בג"ץ של ח"כ איילת שקד שיעלה השבוע להצבעה טרומית מייצר עוד מוקד עימות בעל פוטנציאל נפיץ.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
״תקציב לתקופת החגים בלבד הוא יריקה בפרצופם של מיליון מובטלים והפרה בוטה של הסכם שנחתם לפני פחות משלושה חודשים", אמרו בכחול לבן. "נתמוך אך ורק במענה תקציבי שיעניק ודאות ויציבות לכל אזרח בישראל. מי שיוביל את ישראל לבחירות בשל תקציב או כל סיבה אחרת - יפגע אנושות בציבור״.

משמעות הדבר היא שאם הצדדים יהיו בכל זאת מעוניינים לפתור את המשבר, הדרך היחידה לעשות זאת בשלב כזה היא להאריך את המועד האחרון האפשרי לאישור התקציב מ-25 באוגוסט. באוצר מדברים על דחייה לחודשים אוקטובר-נובמבר, מה שיותיר לתקציב השנה הנוכחית כחודשיים בלבד.
בכירים בליכוד אומרים כי נתניהו לא מתכוון להתפשר על פרק הזמן ולא מוכן להעביר תקציב ליותר מהשנה הנוכחית. בכחול לבן חוששים שתקציב חד שנתי שיובא בניגוד להסכם הקואליציוני יאפשר לנתניהו לפרק בעוד כמה חודשים את הממשלה ולהישאר ראש ממשלה מבלי שיו״ר כחול לבן ושר הביטחון, בני גנץ, יממש את הרוטציה.
בריאיון לאולפן ynet ביום חמישי הצהיר השר כץ כי "אין סיכוי" שנתניהו ישית על עצמו סנקציות לקראת "נקודת היציאה" הבאה לבחירות (במקרה של תקציב חד-שנתי), בחודש מרץ הקרוב, ובכך יעניק מעין תעודת ביטוח לגנץ. הוא הוסיף כי בכירי האוצר תמכו בחודש יוני בתקציב חד-שנתי, על אף שכעת רבים מהם מתנגדים לתקציב קצר מועד שכזה, וחזר על הטענה ש"כולם ממליצים" על תקציב חד-שנתי. שר האוצר, נציין, פעל בעצה אחת עם ראש הממשלה, ובניגוד לדעת הכלכלנים במשרדו, גם בחלוקת המענקים לציבור.
כץ, שכאמור הודיע כי בכוונתו להניח את הצעת התקציב החד-שנתי על שולחנה של הממשלה היום, הוסיף כי גם אם הדרג המקצועי במשרדו ירצה בכך, הוא אינו ערוך להכנה של תקציב דו-שנתי, אלא רק לחד-שנתי. "אנחנו ערוכים בהתראה של יומיים להביא תקציב", אמר בריאיון. "זו ההזדמנות האחרונה להביא תקציב לפני שגולשים לאוגוסט לבחירות".

פוטנציאל נפיץ בחוק פסקת ההתגברות

עימות נוסף עלול להתפתח השבוע בקואליציה עם העלאת הצעת חוק שיזמה ח"כ איילת שקד (ימינה) לקידום פסקת ההתגברות - באופן המאפשר לכנסת לחוקק חוק שנפסל על ידי בג"ץ.
ההצבעה צפויה לעלות למליאה בקריאה טרומית ביום רביעי, ואמש פרסם יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר עמדה שעשויה לעורר תסיסה בכחול לבן המתנגדת לפסקת ההתגברות. "בע"ה אמליץ לנתניהו לתמוך בפסקת ההתגברות שיעלה השבוע. ‏אסור לנו ללכת נגד הבוחרים שלנו", כתב זוהר.
2 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
הצעת חוק פסקת ההתגברות של ח"כ איילת שקד עלולה להכניס את הקואליציה לסחרור
(צילום: יריב כץ )
בכחול לבן הבהירו: "לא נאפשר חקיקה אנטי דמוקרטית, כך הבטחנו לציבור הישראלי וכך נעשה כדי לשמור על מדינת ישראל. זה מה שסוכם כשהקמנו את ממשלת האחדות. אנחנו נעמוד בהסכמים, ומצפים גם משותפינו האחרים לעמוד בהם".
השרה אורית פרקש מכחול לבן אמרה: "התגברות? מה שהממשלה צריכה להתגבר עליו כעת, זה על המשבר הכלכלי והקורונה. לדאוג לציבור. המדינה בוערת. לא הכול פוליטיקה".
יוזמת ההצעה, איילת שקד, כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "הזדמנות מיוחדת תעלה השבוע לחברי הכנסת מגוש הימין - הזדמנות להפסיק להתבכיין, הזדמנות לעצור את הפיראטיות השיפוטית. ברביעי הקרוב תעלה להצבעה הצעת החוק שהגשתי שמעגנת את פסקת ההתגברות ומסדירה את מערכת היחסים בין הרשויות. הם יבואו להצביע או ימשיכו להתבכיין?".
פורסם לראשונה: 22:38, 01.08.20