ח"כ אלעזר שטרן, מספר 7 ברשימת יש עתיד לכנסת, טוען כי מפלגת כחול לבן בראשותו של שר הביטחון בני גנץ עשויה לסייע לראש הממשלה בנימין נתניהו אחרי הבחירות: "אני חושש מאוד שגם אם גנץ יעבור את אחוז החסימה, יש שם פוטנציאל עריקות (עם אנשים) שכבר הוכיחו את היכולת שלהם לערוק, שנתניהו בונה גם על זה", אמר ח"כ שטרן בריאיון באולפן ynet.
ממפלגת כחול לבן נמסר בתגובה לדבריו של ח"כ שטרן: "המתקפות בתוך הגוש רק פוגעות במאבק בנתניהו. בלי כחול לבן בכנסת ביבי מפטר את שומרי הסף ומבטל את המשפט שלו, אסור להשאיר אותו לבד".
עד כה בחרו במפלגתו של יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד לקרוא לגנץ לפרוש מהמרוץ לכנסת, כדי לא לפגוע לטענתם בסיכוי של מחנה המרכז-שמאל להיות מעורב בהקמת ממשלה. רק בשבוע שעבר אמר בכיר יש עתיד ח"כ מאיר כהן בריאיון באולפן ynet על השותפים לשעבר ממפלגתו של גנץ: "יש משקעים, לא טובים. זכותם להתמודד, אבל בשביל האחריות - אתם כבר המלכתם את ביבי, אל תעשו את זה עוד פעם".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ אלעזר שטרן
בני גנץ אלעזר שטרן
השר גנץ וח"כ שטרן
(צילום: קובי קואנקס, ירון ברנר)
ח"כ שטרן, חניך הציונות הדתית ולשעבר ראש אכ"א בצה"ל, אמר בהתייחסו לסערת הסרטון שפרסמה אמש מפלגת הציונות הדתית ושבה שורבבה תמונתו של הצורר הנאצי אדולף היטלר: "אני לא הופתעתי מהסרטון הזה", אמר ח"כ שטרן על הסרטון נגד נפתלי בנט שיוחס לעו"ד איתמר בן גביר. "כשיש מפלגה, ואני אומר את זה בכאב גדול, שנושאת לשווא את שם הציונות הדתית על עצמה, בסוף היא מפלגה לאומנית".
- תסביר לנו, לאומנים כמו נאו-פשיסטים? "ברור, זו מפלגה פשיסטית שלוקחת את השם של הציונות הדתית, מתעסקת בלהשניא במקום בלחבר. דרך אגב, פעם להשניא ערבים שחיים בינינו כערבים ופעם אחרת כאילו רוצים להחיל פה את דיני התורה על הציבור הגדול. אני אדם דתי, אבל אני מתנגד לכוחנות ולעודף הכפייה הזה".
- אם כך, למה אתם לא מבקשים לפסול אותם? "אגיד לך את האמת, לא יפסלו אותם. נתניהו, בחוכמתו הרבה ואולי בטיפת הערכים שעוד נשארו לו, יודע שבן גביר זה כתם. אז מה הוא עושה? במקום שהכתם הזה יהיה עליו, הוא שם את הכתם הזה על הציונות הדתית. אני 'הציונות הדתית' הרבה יותר מסמוטריץ' וגן גביר יחד".
3 צפייה בגלריה
סמוטריץ' ובן גביר חתמו על הסכם לריצה משותפת בבחירות
סמוטריץ' ובן גביר חתמו על הסכם לריצה משותפת בבחירות
בן גביר וח"כ סמוטריץ'. "מפלגה פשיסטית"
בנוגע לחיבור בין בן גביר לח"כ בצלאל סמוטריץ', שהתנער מהסרטון מעורר המחלוקת, אמר ח"כ שטרן: "לא רק שנתניהו נתן את הגופשנקה לחיבור ביניהם, הוא גם הבטיח להם דברים. סמוטריץ' לבד לא היה עובר את אחוז החסימה, וגם בן גביר לא. אז הפוליטיקה היא מעל הכול, גם מעל זה שאתה צובע את הציונות הדתית בצבעים לאומניים.
"זו לא הציונות הדתית. תסתכל על שנות השירות שלהם. אתה יודע כמה שרתנו בצבא. האם יכול להיות שבמפלגה שקוראת לעצמה 'הציונות הדתית' ואני מתחלחל כשאני שומע את זה, בחמישייה הראשונה יש שנתיים שירות וכל השאר זה קומבינות איך לא לשרת? אני אומר לך את האמת, זה כואב לי".
- יאיר לפיד יושב באולפן הזה ואומר "אני אשתף פעולה עם הרשימה המשותפת". אין שם אנשים שלא התבטאו נגד מדינת ישראל, הציונות וחיילי צה"ל יותר מבן גביר? "ההבדל הוא שנתניהו אומר 'תצביעו לו'. הוא אומר 'תצביעו לבן גביר ולסמוטריץ', אני תלוי בהם, בלעדיהם אין לי ממשלה. לכן זה הבדל מהותי. אני לא אומר לאף אחד 'תצביע למשותפת'. אני ראיתי את שיתופי הפעולה שנתניהו עשה עם המשותפת פעם אחר פעם".
- לפיד אמר "הם פרטנר, אין לי בעיה לעבוד איתם". "מי שיקבל את קווי היסוד של הממשלה שלנו, שציונות דתית תהיה ציונות דתית, ששבת תיראה נורמלית, שלא תהיה אפליה על בסיס גזע, דת או לאום כמו שיש במפלגה של סמוטריץ' ושל בן גביר, מוזמן. לצערי הרב, המפלגות הערביות לא מקבלות את הדבר הזה".
- אז אתה אומר שעופר כסיף עדיף במובנים מסוימים על בן גביר? "אם עופר כסיף יגיד 'אני מקבל את מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית שמקיימת שוויון זכויות, אבל לא 'מדינת כל אזרחיה', אז כן. אני רוצה שהם יחסמו על קווי היסוד של ממשלה. אנחנו מכירים אל ההסכם של נתניהו וסמוטריץ'. סמוטריץ' לא היה הולך בלי הסכם שהוא יהיה שר, שבן גביר יהיה ראש ועדה או משהו דומה.
"אני באופן אישי חושב שהיה נכון להקים ממשלה בסבב הקודם גם בתמיכת הרשימה המשותפת מבחוץ. זה מה שהם הציעו, זה מה שהיה צריך לעשות, זה היה גם חוסך לנו את מערכת הבחירות הזאת. אני עד עכשיו לא אמרתי כאן מילה אחת על 'לפסול את בן גביר', רק אמרתי שאני כציונות דתית מתבייש שהוא נושא את שם הציונות הדתית עליו ומתבייש עוד יותר שמה שנתניהו היה מתבייש שיהיה אצלו במפלגה, הוא זורק את זה לתוך סמוטריץ'".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"נתניהו היה מתבייש שיהיה אצלו דבר כזה במפלגה"
(צילום: EPA)
על התנהלות ממשלת נתניהו-גנץ ברקע ההקלות הנוספות במשק בעקבות הירידה בנתוני התחלואה לצד מבצע החיסונים רחב ההיקף, אמר ח"כ שטרן: "הניהול היה כישלון. אנחנו מעל 5,500 מתים. ייקח לנו הרבה זמן להתאושש מההחלטות הפופוליסטיות של ניהול המשבר הקשה הזה. ויש גם נקודות אור - הממשלה הצליחה להביא חיסונים. אני חושב שצריך לתת תמריצים למי שמתחסן".
- אתה חושב שצריך לפתוח את נתב"ג? "אני חושב שאפשר לפתוח את נתב"ג בתנאי שהשיקולים יהיו מקצועיים ולא פופוליסטיים. זה נכון כדי לשמור על חיים במשק, אבל זה תלוי אם תהיה משמעת ואם יהיה אמון בממשלה, מה שלצערי אין, שאנשים שבאים לכאן יידעו שהתנאי הוא באמת שאם הם צריכים להיכנס לבידוד שיעשו את זה. כבר היה מקום מזמן לפתוח את נתב"ג אבל בתנאי שלפני זה סוגרים אותו ולא פותחים אותו למיוחסים של הפוליטיקאים, שתרמו הרבה מאוד להתפשטות הוורייאנטים".
יו"ר הציונות הדתית ח"כ סמוטריץ' תקף אמש במרומז את בן גביר אחרי פרסום הסרטון שכוון ליו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט. סמוטריץ' אמר כי "הסרטון הופץ בלי ידיעתנו, והוא חמור מאוד". בנט עצמו הפנה את חציו לסמוטריץ' ואמר: "בצלאל, הגיע הזמן להגיד די".