2 צפייה בגלריה
ניסיון פיגוע בצומת גוש עציון: מחבל ניסה לדקור חיילים -  ונורה
ניסיון פיגוע בצומת גוש עציון: מחבל ניסה לדקור חיילים -  ונורה
עוצר יציאות בצה"ל: לראשונה בגל הנוכחי
(צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, החליט היום (ג') על עוצר יציאות לכלל היחידות הסגורות בצה"ל שייכנס לתוקף כבר מיום זה. זאת על רקע העלייה בתחלואה ובעוד שמספר המשרתים המאומתים לנגיף הקורונה הגיע לשיא וכבר מתקרב ל-2,600.
דובר צה"ל הודיע על ההחלטה שהתקבלה בהתאם להערכת המצב המתקיימת בצבא. עוצר היציאות יחול על כלל היחידות הסגורות בצה"ל, למעט יחידות אשר יוגדרו "מחוסנות" או "ירוקות", שימשיכו את סבב היציאות כבשגרה.
בבסיסים הפתוחים הונחו המשרתים לעבוד במשמרות תוך שמירה על קפסולות, ללא קיום מפגש ביניהן. חריגות יאושרו בסמכות ראש אגף המבצעים.
2 צפייה בגלריה
ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בעיריית טבריה
ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בעיריית טבריה
החליט על עוצר יציאות - מהיום. הרמטכ"ל אביב כוכבי
(צילום: אפי שריר)
במקביל, הוחלט היום כי יתאפשר גיוס אנשי מילואים שסיימו את תהליך ההתחסנות. גיוס אנשי מילואים שטרם התחסנו יהיה עבור צרכים מבצעיים בלבד ובאישור מפקד זרוע אגף או פיקוד. עוד הוחלט כי חייל שסיים את תהליך ההתחסנות (שבוע לאחר קבלת החיסון השני) ובא במגע עם חולה מאומת או שב מחו"ל - לא יחויב בבידוד אלא אם יפתח תסמינים.
היקפי התחלואה בצבא זינקו במקדמי הדבקה של פי 2 בתוך כעשרה ימים, עם כמעט 2,593 נדבקים, בהם חולה אחד שמצבו קשה, ויותר מ-13 אלף חיילים מבודדים שנמצאים בביתם. זאת, עם מדיניות בדיקות מוגבלת שלא מאפשרת בדיקה לכל חייל שמבקש זאת.
בצה"ל קיוו כי מדיניות דיפרנציאלית של טיפול נקודתי ביחידות "אדומות" תאפשר ליתר הצבא להישאר פתוח מבחינת חופשות חיילים בביתם, ולכן נמנעו מעוצר היציאות בגל הנוכחי. התוצאה של כך היא ערבוב החיילים עם משפחותיהם באזרחות בכל שבוע, הדבקות הדדיות והפצת המחלה בין הצבא לאזרחות, שכידוע שם נותר הסגר - בניגוד לצה"ל שנמנע מעוצר ביציאות, אף ששני העוצרים הקודמים סייעו בהפחתת התחלואה בצבא בפעמיים הקודמות.
היקפי התחלואה והמבודדים, בהם של שני אלופים בימים האחרונים, פגעו בתפקודים שוטפים ביחידות רבות - בעיקר עורפיות - העמיסו על לוחמים ביחידות קרביות והכבידו על הורים רבים שנאלצו לטפל בביתם בבנם או בתם המבודדים. זאת, לאחר שמתקני ההחלמה הצבאיים התמלאו עד אפס מקום כבר באמצע החודש שעבר.
בין מוקדי התחלואה ניתן למצוא מחזור שלם בקורס חובלים, כ-73 חיילים, שהתגלו בשבוע שעבר חיוביים לנגיף, רגע לפני שהיו אמורים לקבל את החיסון הראשון. חלקם נשלחו לבידוד ביתי ואחרים לבידוד במתקן צבאי, לפחות לשבועיים.
בחיל הים מעריכים כי אחת החיילות שנשאה את הנגיף ללא ידיעתה הגיעה לקורס מחופשה בבית, וכך נדבקו עשרות מחבריה. זאת בזמן שהם שהו כקפסולה נפרדת בבסיס חיל הים באילת, כחלק מההכשרה.
לצד אלה, כ-98% מהלוחמים בשייטות סגורות כמו הצוללות וספינות הטילים חוסנו במנה הראשונה, וכ-80% במנה השנייה. בחיל הים פתחו מתחם חיסונים במחנה בצת שבצפון, עבור כלל חיילי האזור, בהיקף של כ-1100 חיסונים ביום. נכון לאתמול 117,558 משרתים קיבלו את המנה הראשונה של החיסון ו-25,328 את המנה השנייה.

רכש "הקורונה" בצבא בשנת 2020: כ-3.9 מיליארד שקל

מנהל הרכש במשרד הביטחון מסכם את שנת 2020 עם היקף רכש הנגזר ממגפת הקורונה העומד על כ-3.9 מיליארד שקלים. בין היתר נרכשו עבור משרד הבריאות כמיליארד פריטי ציוד רפואי, כחצי מיליון לינות במלוניות קורונה, והובאה לישראל רכבת אווירית של 23 מטוסי מטען. בהודעה בנושא צוין כי המנהל הביא לחיסכון מוכח של כ-700 מיליון שקלים.
שר הביטחון בני גנץ אמר כי "מנהל הרכש במשרד הביטחון הוכיח את עצמו בשנה האחרונה כחולץ הפקקים של המדינה. בזמן שצה"ל וכל מערכת הביטחון נפרסים ומסייעים בשטח, ברשויות, בבתי החולים ובמבצע החיסונים, אנשי המנהל סיפקו ועדיין מספקים את העורף שאפשר להקים מחלקות קורונה נוספות, להביא מכונות הנשמה ומסכות, להכפיל פי 12 את כמות הבדיקות ולחסוך מאות מיליוני שקלים תוך הצלת חיי אדם".

אמ"ן: "ייתכן שמתחילה עלייה מחודשת בתחלואה"

מוקדם יותר משרד הבריאות עדכן כי 8,261 נדבקים בנגיף אובחנו אתמול בישראל. אחת מכל 11 בדיקות חזרה עם תוצאה חיובית. בסך הכול בוצעו כ-90 אלף בדיקות, שיעור החיוביים עמד על 9.2%. מקדם ההדבקה, ה-R, ממשיך לעלות ולהתקרב ל-1. בציבור הכללי הוא עומד על 1.02, בחברה הערבית על 0.95 ואצל החרדים - 0.87.
בדו"ח אמ"ן שפורסם הבוקר מצוין כי שיעור החיוביים ממשיך להיות גבוה מאוד - ולמעשה לא ירד לאורך כל תקופת הסגר. במסמך צוין כי "יש ירידה בשיעור המאומתים ובתחלואה הקשה בקרב המבוגרים בני 60 ומעלה, ככל הנראה בהשפעת מבצע החיסונים. בשלב זה, בשל היקף התחלואה הנרחב, שינוי תמהיל החולים אינו מביא לבלימה בתחלואה הקשה". באמ"ן כתבו עוד כי "ייתכן שמתחילה עלייה מחודשת בתחלואה".
במקביל, שר הבריאות יולי אדלשטיין עדכן כי מתחילת המבצע לפני כחודש וחצי ניתנו 4,989,925 חיסונים. אתמול חוסנו 117 אלף בני אדם: 83 אלף בחיסון הראשון ו-34 אלף גם בחיסון השני. הממוצע הארצי של המתחסנים בני ה-60 ומעלה עומד על 82%. במגזר החרדי הנתון נמוך יותר - 66%.