מחר ב-22:00 בערב ייסגרו הקלפיות, וישראל תעצור את נשימתה אל מול מדגמי הטלוויזיה, בפעם הרביעית תוך שנתיים. אבל הפעם, אפילו יותר מבפעמים הקודמות, הסיכויים שנראה תוצאות ברורות ונדע מי המנצח ומי המפסידים כבר עם פרסום המדגמים שתוצאותיהם יועברו במשדר מיוחד באולפן ynet - לא נראים גבוהים במיוחד. הנה כמה מהסיבות. ynet ילווה את יום הבחירות במשדרים מיוחדים ומהערב ולתוך הלילה יעביר את המשדר המרכזי עם כל המדגמים, התגובות והתוצאות.

הגאוגרפיה המשתנה

בעבר מבט על אחוזי ההצבעה לפי אזורים היה יכול לתת תמונה ברורה לגבי זהות הגוש המוביל. אחוזי הצבעה גבוהים בתל אביב ובערי המרכז היו מעניקים רוח גבית למרכז-שמאל, ואילו אחוזי הצבעה גבוהים במוקדים הדתיים-חרדיים ובערי הפריפריה היו נותנים לגוש הימין סיבות לאופטימיות.
4 צפייה בגלריה
בחירות 2021 קלפי קלפיות צה"ל מצביעים הצבעה
בחירות 2021 קלפי קלפיות צה"ל מצביעים הצבעה
המאבק בין הגושים צמוד
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
גדעון סער נפתלי בנט
גדעון סער נפתלי בנט
סער ובנט. נכנסו לתמונה באזורים שבהם שלט נתניהו
(צילום: קובי קואנקס)
אבל הפעם גדעון סער ונפתלי בנט נכנסו לתמונה באזורים שבהם בנימין נתניהו היה לרוב השליט היחיד. לכן, אחוזי הצבעה גבוהים באותם מקומות לא יעניקו בהכרח יתרון לליכוד ולימין.

טעויות הדגימה

בחלק ממערכות הבחירות האחרונות הסוקרים זכו לביקורת חריפה לאחר מדגמים שלא תאמו בדיוק את תוצאות האמת. הפעם גם טעויות שיהיו בטווח טעות הדגימה עשויות להיות מכריעות, עקב הקרב הצמוד מאוד בין הגושים.
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' בשוק מחנה יהודה בירושלים
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' בשוק מחנה יהודה בירושלים
נפילה אל מתחת לאחוז החסימה תשנה את כל הסיפור. סמוטריץ' ובן גביר בשוק מחנה יהודה בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
לפי חלק מהסקרים האחרונים, יש שוויון 60:60 בין תומכי נתניהו (כולל ימינה) לבין אלו שהבטיחו כי לא יישבו במפלגתו (ביחד עם רע"ם, שלא הצהירה זאת). אם תוצאות דומות ייראו גם במדגמים, הרי שמספיק שינוי של מנדט בודד בתוצאות האמת כדי שהתמונה תשתנה לחלוטין.

קרב התחתית

פרט למאבק הצמוד בין הגושים, גם הקרב הצמוד של לא מעט מפלגות במטרה להימנע מליפול אל מתחת לאחוז החסימה, עשוי להוביל לכך שתוצאות ברורות לא נדע בערב, וייתכן שגם לא בלילה שאחרי או בבוקר של יום רביעי.
לפי הסקרים, מרצ נאבקת בכל כוחה כדי לקבל לפחות 3.25% ולהישאר בחיים. כחול לבן של בני גנץ - מפלגה נוספת שהבהירה שהפעם לא תצטרף לקואליציה עם נתניהו – לא דורגה גבוה הרבה יותר, אף שגנץ אמר היום שהוא רואה את המנדט החמישי והשישי. רע"ם נמצאת אף היא על סף אחוז החסימה, אבל מנסור עבאס לא הבהיר לאיזה גוש הוא יצטרף, אם מפלגתו תיכנס לכנסת.

4 צפייה בגלריה
בכירי מרצ מתקשרים לשכנע מצביעים לקראת הבחירות
בכירי מרצ מתקשרים לשכנע מצביעים לקראת הבחירות
נאבקים בכל הכוח כדי להישאר בחיים. בכירי מרצ מתקשרים לשכנע מצביעים
(צילום: מוטי קמחי)
הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ', שנתניהו קרא להצביע לה, נמצאת לפי הסקרים מעט מעל אחוז החסימה, וגם מפלגת העבודה לא הרחק משם. נפילה של אחת או יותר מהמפלגות הללו אל מתחת לרף תשנה את כל הסיפור. יש סיכוי רב שמחר ב-22:00 לא נדע זאת.

המעטפות הכפולות

מספר חסר תקדים של מעטפות כפולות ייספר בבחירות לכנסת ה-24, בעיקר עקב העובדה שחולי קורונה ומבודדים יצביעו בקלפיות ייעודיות. למדגמים זה אמנם לא רלוונטי, אבל ייתכן שאם תוצאות האמת יהיו צמודות יהיה צורך לחכות לספירת אותן מעטפות כפולות כדי לדעת מי הגוש שקיבל יותר מנדטים – ומי נשאר מחוץ לכנסת. כך, למשל, אירע בבחירות 2019 א', אז בנט ואיילת שקד חיכו ימים ארוכים עד שגילו סופית שהימין החדש לא עבר את אחוז החסימה.
חיילים, שוטרים, אסירים, ימאים, נציגים דיפלומטים של מדינת ישראל ונציגים של הסוכנות היהודית וקק"ל המוצבים מחוץ למדינה (וכן בני זוגם וילדיהם) הם שרשאים להצביע במעטפות כפולות, לצד מוגבלים בניידות, שוהות במעון לנשים מוכות וחלק מהרופאים והמאושפזים בבתי החולים. אבל הפעם מצטרפים לרשימה גם חולי קורונה, מבודדים ודיירי בתי אבות.
בבחירות לכנסת ה-23 עמד מספר המצביעים בקלפיות מיוחדות על כ-330 אלף. הפעם קיים צפי לכ-500 עד 600 אלף הצבעות במעטפות כפולות, כלומר כ-12% מבעלי זכות הבחירה. לפי ההערכה מדובר במספר אדיר של כ-15 מנדטים שיכולים לשנות באופן משמעותי את המפה הפוליטית.
יו"ר ועדת ועדת הבחירות המרכזית אורלי עדס אמרה כי עד יום שישי בצהריים תסתיים ספירת הקולות, אבל החשש הגדול הוא עיכובים. אלו עלולים להוביל שהספירה תתחדש רק ביום שני הבא, עקב חג הפסח.