הרשויות בצפון קוריאה הזהירו את תושבי המדינה מפני סופת אבק שמגיעה מסין ועלולה לדבריהן להפיץ חלקיקים של נגיף הקורונה. התושבים הונחו להישאר בבתיהם ולעטות מסכה בצאתם.
"בהמשך להתפשטותו של נגיף הקורונה ברחבי העולם, הצורך להתמודד עם אבק צהוב ולנקוט צעדים מחמירים הפך לקריטי", כך נכתב ביום חמישי בעיתון הממלכתי "רודונג סינמון".
4 צפייה בגלריה
צפון קוריאה סופת אבק מסין תפיץ את נגיף הקורונה
צפון קוריאה סופת אבק מסין תפיץ את נגיף הקורונה
להיזהר מהאבק הצהוב. תחזית מזג האוויר בערוץ KRT הצפון קוריאני
בערוץ הטלוויזיה הממלכתי נאמר מוקדם יותר השבוע כי אבק צהוב וחלקיקי אבק זעירים עלולים להכיל חומרים מזיקים כמו מתכות ופתוגנים, בהם נגיפים. "יש לשים לב להיגיינה האישית לאחר החזרה הביתה", אמרה השדרנית בערוץ. "כמו כן, פועלים צריכים להימנע מעבודה בחוץ, אפילו באתרי בנייה".
בעקבות האזהרה רחובות הבירה פיונגיאנג התרוקנו ביום חמישי. האזהרה של הרשויות הועברה גם לשגרירויות זרות בבירה. השגרירות הרוסית שם כתבה בעמוד הפייסבוק שלה כי משרד החוץ הצפון קוריאני הנחה את כל המבקרים במדינה להמתין בבתיהם עד שהסופה תחלוף.
מקורו של האבק הצהוב במדבר גובי שבשטחן של סין ומונגוליה, ומרוחק 1,900 קילומטרים מצפון קוריאה. החול מתערבב עם אבק רעיל ובמשך שנים העלה חשש לפגיעה בבריאות התושבים בשתי המדינות.
4 צפייה בגלריה
סופת חול ב עיר זנגייה ב סין
סופת חול ב עיר זנגייה ב סין
אבק מכסה את סין. ארכיון
(צילום: AFP)
לטענה כי הנגיף עלול להתפשט בצפון קוריאה דרך סופת האבק אין הוכחה מדעית. אף שלפי המרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) חלקיקי הנגיף עלולים להישאר באוויר למשך שעות, מדובר במרחק עצום שאותו עושים חלקיקים כאלו, אם ישנם בכלל, ממדבר גובי לצפון קוריאה.
צפון קוריאה אינה היחידה שהזהירה כי אבק עלול להפיץ את הנגיף. גם טורקמניסטן טענה שמקרי הדבקה נגרמים עקב חלקיקי אבק שנושאים עמם את הנגיף, והכחישה טענות לטיוח התפרצות בשטחה.
למערכת הבריאות של צפון קוריאה הנחשלת אין את הכלים להתמודד עם התפשטות מגפה. מאז שנגיף הקורונה החל להתפשט בסין ובשאר העולם צפון קוריאה לא אישרה שיש נדבקים בשטחה. מומחים בעולם מטילים בכך ספק רב.
4 צפייה בגלריה
שליט צפון קוריאה מתצפת על אזור הגבול בדרום המדינה. ארכיון
שליט צפון קוריאה מתצפת על אזור הגבול בדרום המדינה. ארכיון
שליט צפון קוריאה מתצפת על אזור הגבול בדרום המדינה. ארכיון
(צילום: AP)
בחודש שעבר אמר רוברט אדאמס, מפקד הכוחות האמריקניים בדרום קוריאה, שהחיילים הצפון קוריאנים קיבלו פקודה לירות-כדי-להרוג, כדי למנוע ממסתננים שנדבקו בקורונה להיכנס למדינה מסין. לפי אדאמס צפון קוריאה הקימה אזור חיץ בגבול.
לפני כחודש חיילים צפון קוריאנים הרגו אזרח דרום קוריאני בן 47, שככל הנראה ערק ממולדתו לצפון ונורה כשעבר את הגבול הימי. גופתו נשרפה בשל החשש מהנגיף. בצעד חריג שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און התנצל על הרצח ואמר כי "מדובר במקרה מחפיר שלא היה צריך לקרות".