מהמסמכים והמיילים בפרשיית היועצת בחיל האוויר עולה כי הבכירים הוזהרו מהעסקתה הלא חוקית. בפרקליטות הצבאית צפויים לזמן לשימוע את שני הקצינים שנחשדו בהתרשלות וחריגה מסמכות בהעסקת יועצת לפרויקט גדול בחיל, ללא פטור ממכרז ובלי אישור מינהל הרכש במשרד הביטחון, כפי שנחשף אתמול ב-ynet. אך גם לגבי טענות הבכירים בחיל, כבר עולות תהיות וסימני שאלה.
1 צפייה בגלריה
מטה חיל האוויר בקריה תל אביב
מטה חיל האוויר בקריה תל אביב
מטה חיל האוויר בקריה בתל אביב
(צילום: יואב זיתון)
בתחקיר של האירוע שנערך במטה חיל האוויר, נטען בסעיף הסיכום הראשון כי הקצינים הבכירים הרלוונטיים כלל לא ידעו על העסקתה הלא חוקית של היועצת: "גורמי הארגון בחיל ובהם ראש הענף וראש המחלקה האמורים לא היו מודעים לכך שהיועצת עובדת בלי שסוכם עם החברה שלה על אופן העסקתה והיו בטוחים שמעצם נוכחותה במטה חיל האוויר היא מועסקת מול חוזה שריר וקיים".
מתכתובת מיילים פנימית שהגיעה לידי ynet עולה סתירה מפורשת. הקצין הזוטר יותר בדרגת רב סרן שאמון במסגרת תפקידו התקציבי על "התייעלות משקית", ונחקר אף הוא בפרשה, כתב לבכירים בחיל כי "זו אמירה לא מדויקת שהם לא היו מודעים ונדרש לתקן זאת". בחקירתו במצ"ח הוא הבהיר כי בזמן אמת הודיע לאלופי המשנה הרלוונטיים כי היועצת מועסקת ללא כל אישור של מינהל הרכש במשרד הביטחון.

"התנהלות לא תקינה"

מלבד התחקיר השנוי במחלוקת שנערך על ידי מטה חיל האוויר, שני הקצינים המשיכו בתפקידם, חרף התנהלותם שהגיעה עד לכדי חקירת מצ"ח וגררה ירידה לטמיון של כחצי מיליון שקלים, כסף קטן במונחי חיל האוויר וצה"ל אך עקרוני ביחס לטיפול וניהול הפרשה.
"יש לציין עובדתית איך קרה שהיועצת המשיכה להגיע למרות שנגמר תוקף החוזה (הקודם - י"ז). היא המשיכה להגיע לעבוד מבלי שאף אחד אמר לה להפסיק", תהתה קצינה בחיל האוויר שטיפלה בפרשה לאחר שהתגלתה בתוך החיל. במייל אחר הבהיר בכיר במינהל הרכש של משרד הביטחון כי ראש המינהל "לא מוכן לאשר יותר התקשרויות נוספות לפרויקט בערוץ של ספק יחיד. הפטור החדש אושר בטעות מתוך הבנה שהפטור הקודם, ב-2015, יהיה אחרון במסגרת הפרויקט".
בתכתובת פנימית של חיל האוויר שעסקה בבעיה שנוצרה עוד ב-2017 כתב הקצין בדרגת אלוף משנה לאחר שהוצגה לו הסוגיה: "תתאמו ביניכם שאין בעיה לשלם על מה שבוצע ואם יש בעיה להמשך – נעצור את ההתקשרות". הקצין בדרגת רב סרן, שנחשד אף הוא, הבהיר לו: "את התשלום לחברה על העבודות שבוצעו נשלים בערוץ חלופי. יש ערוצים נוספים לפתור את הבעיה. דרושה מעורבות של מדור אחר לפתוח תקציב מיידי".
עו"ד עידן פסחעו"ד עידן פסח
בחיל יש אף מי שהאשימו את מינהל הרכש ב"גרירת רגליים ובהתנהלות לא תקינה בשלב ניהול המשא ומתן. לא יצאנו לממש את הפרויקט ללא גיבוי תקציבי מהזמנה קיימת".

מצה"ל נמסר בתגובה: "בנושא נפתחה חקירת מצ"ח שממצאיה הועברו לבחינת הפרקליטות הצבאית".
עו"ד עידן פסח ממשרד קוזניץ, פסח ושות' שמייצג את אחד החשודים, מסר: "מחומר החקירה שנאסף בתיק עולה כי גורמים בכירים ביחידה התרשלו בתפקידם והובילו לבזבוז משאבים מיותר. מרשנו הוא שעמד בזמן אמת מול מפקדיו והתריע בפני מפקדים בכירים כי אין להמשיך ולהעסיק את היועץ החיצוני בהיעדר אישור מסודר ולאחר כלל הליכי המכרז המתנהל. אנו תקווה כי הפרקליטות הצבאית תשכיל להבין כי מרשנו פעל למעלה מן המצופה ממנו ותנקה אותו מכל חשד, ויפה שעה אחת קודם".